Tūrismā mākslīgais intelekts nespēj nodrošināt autentisko pieredzi 0
Tehnoloģiju vilnis turpina savu attīstības gaitu un automatizācija ir ikdiena daudzās nozarēs, tāpēc aizvien vairāk tiek diskutēts par to, vai mākslīgais intelekts (roboti) aizstās darbiniekus. Oksfordas universitātes zinātnieku pētījumā par nodarbinātības nākotni secināts, ka radošo un inovatīvo profesiju pārstāvjiem ir mazāka iespēja tikt aizstātiem ar mākslīgo intelektu.
Biznesa augstskolas “Turība” profesore Maija Rozīte portālam “La.lv” pauž viedokli, ka arī tūrisma nozare ir jaunu darba vietu radītāja – pasaulē strauji aug tūristu skaits, attīstās nozare un tās piedāvātie pakalpojumi, līdz ar to pieaug arī darba vietu skaits.
Starptautisko tūristu skaits audzis par 7%
Analizējot, kā pēdējo 20 gadu laikā ir mainījies viesnīcu un citu tūristu mītņu skaits Latvijā, ir vērojamas ievērojams pieaugums. Ja 1998. gadā Latvijā bija 211 naktsmītnes, tad šobrīd to ir 809. Rīgā naktsmītņu skaits šajā pat periodā audzis no 35 līdz 130. Gultasvietu skaits 1998. gadā bija gandrīz 18 tūkstoši, savukārt šobrīd to ir vairāk nekā 40 tūkstoši, Rīgā naktsmītņu kapacitāte ir pieaugusi no 5 tūkstošiem līdz gandrīz 16 tūkstošiem gultasvietu. Un joprojām tiek atvērtas jaunas viesnīcas.
Pērn pasaulē starptautisko tūristu skaita pieaugums sasniedza 7%. Tas liecina, ka salīdzinājumā ar kopējiem ekonomikas attīstības tempiem, pieprasījums šajā nozarē aug straujāk. Arī nākotnē tiek prognozēts starptautisko tūristu skaita pieaugums 4-5% vidēji gadā. Tāpēc darba spēks tūrisma un viesmīlības nozarē ir un būs vajadzīgs.
Būs vēl 9 miljoni jaunu darba vietu
Jāatceras, ka tūrisms nav ražošanas, bet ir pakalpojumu joma, kurā ir nepieciešams vairāk darba spēka un kur ir grūtāk pielietot atsevišķu procesu automatizāciju. Tūrisma nozares attīstība veicina jaunu darba vietu radīšanu. Pasaules Ceļojumu un Tūrisma padome prognozē, ka tuvāko desmit gadu laikā katru gadu vidēji pasaulē tiks radīti 9 miljoni jaunu darba vietu, kas būs viena ceturtdaļa no visām jaunām darba vietām3. Tāpat jāņem vērā, ka tūrismā tiek piedāvāti ļoti daudzveidīgi pakalpojumi un produkti, tai skaitā individuāli un ekskluzīvi luksus pakalpojumi.
Grūti iedomāties ekskluzīvu restorānu ar standartizētiem produktiem, automatizētu apkalpošanu, vai augstas kategorijas viesnīcu bez personāla. Tūristi kļūst arvien izglītotāki, pieredzes bagātāki un vairāk pieprasa individuālu, tieši sev pielāgotu produktu, nevis standartizētus ceļojumus, kā tas bija masu tūrisma laikā pagājušā gadsimta 60. un 70. gados. Neraugoties uz dažādām virtuālām tehnoloģijām, cilvēki joprojām meklē autentisku pieredzi, piedzīvojumus, sajūtas, ko mākslīgais intelekts nespēj nodrošināt.
Pieaug interese par dabu, ekoloģiskajiem un ilgtspējīgajiem ceļojumiem
Protams, tehnoloģijas ienāk arī tūrisma un viesmīlības nozarē, taču vairāk kā palīglīdzekļi vai instrumenti. Jauno tehnoloģiju ieviešana un pielietošana ir viena no tūrisma un viesmīlības nozares attīstības tendencēm, taču tās visstraujāk tiek ieviestas ceļojumu izvēles, informācijas meklēšanas un ceļojumu pirkšanas procesā, transportā u.c., bet tās neaizstāj visus posmus tūrisma pakalpojumu ķēdē. Tūrisma pakalpojumā tiek savienotas tik daudzveidīgas ģeogrāfiskas vietas, pakalpojumi un to sniedzēji, ka pilnīga tūrisma ceļojuma (produkta) izveidošana un īstenošana bez cilvēka nav iespējama.