Debesu ainavas 4
Šodien Ērikam reiss uz Amsterdamu. Tieši stundu un desmit minūtes pirms paredzētās izlidošanas viņš satiksies ar otro pilotu, lai apspriestu laika apstākļu prognozes, rezerves lidlaukus maršrutā un galamērķī, ceļā nepieciešamās degvielas tonnas, ierakstītu to visu lidojuma plānā, ko vēlāk ievadīs lidaparāta datoros. Seko tikšanās ar stjuartēm ar aprēķinu, ka 40 minūtes pirms starta komandai jābūt darba vietā un jāsāk gatavoties lidojumam.
Nav divu vienādu reisu – pat gaisā, kad, šķiet, nekas neapdraud mierīgu lidojumu, daba jebkurā brīdī var parādīt savu spēku.
– Lidojām no Londonas uz Rīgu, bija skaidras debesis ar nelieliem mākonīšiem un pēkšņi sākās turbulence. Skatos, zaudējam augstumu un ātrumu, taču neko nevar izdarīt – 60 tonnu lidaparāts ar pilnu jaudu traucas lejup. Ziņojām dispečeram par apstākļiem, pasažieriem – lai neuztraucas. Sajūta ir savāda… – par vienu no brīžiem, kad cilvēks apzinās savu niecību iepretim dabas spēkiem, stāsta Ēriks un piebilst, ka pilotam jābūt pārliecinātam par to, ko dara, no sākuma līdz beigām, ja tā nav, piezogas bailes.
Dažādiem pārsteigumiem lidotāji tiek trenēti – divas reizes gadā uz simulatora pilota kabīnes atveidā katrs dabū piedzīvot turbulences, dzinēja atteikumus un citas ārkārtas situācijas astoņu stundu garumā.
Statistika gan rāda, ka aviokatastrofas pārsvarā notiek pacelšanās vai nosēšanās laikā. Pilotiem tie ir saspringtākie brīži, lielākais darbs un koncentrēšanās.
Gaisa kuģi, iznirstot cauri mākoņiem un turpinot lidojumu 12 kilometru atrāvienā no zemes, sagaida debesu ainava. Iluminatoros paveras brīnišķīgi saullēkti vai saulrieti, īpaši krāšņi tie izskatās vakarā, kad sabiezē negaisa mākoņi un pamalē zibeņo. Kolēģi ķerot pēc fotokamerām, Ērikam pietiek ar mirkļa prieku un atmiņām.
Kad saruna galā, vaicāju, ko pilotam novēlēt, pirms dodas kārtējā lidojumā?
– Lai pacelšanās sakristu ar nosēšanās skaitu – tas izsaka visu, – viņš atbild.
Uzziņa
“Air Baltic” pilotu saime
“Air Baltic” uzņēmumā kopumā strādā 240 pilotu, vairāk nekā puse – latvieši. Ārzemju piloti nāk no dažādām Eiropas Savienības valstīm, lielākā skaitā no Lietuvas, Igaunijas, Holandes, Itālijas, Vācijas un Skandināvijas zemēm.
Jaunās CS300 lidmašīnas labumi
• Ērtāka pasažieriem – lielāki logi, platāki sēdekļi, vairāk vietas rokas bagāžai u. c.
• Spēj lidot aptuveni stundu ilgāk, sasniedzot tālākus galamērķus.
• Patērē par 20% mazāk degvielas, salīdzinot ar līdzīga tipa lidaparātiem.
• Darbojas daudz klusāk.
Avots: “Air Baltic” informācija.