“Tukuma piens”: Eko biznesā patērētāji arvien biežāk prasa pierādījumus par produkta izcelsmi 0
Ekoloģikās pārtikas sākotnējās popularitātes vilnis ir beidzies, šobrīd iedzīvotāju loks, kas ikdienā izvēlas eko pārtiku, ir stabils un viņu izvēle ir racionālu faktoru vadīta saistībā ar individuālām vērtībām un attieksmi pret vidi un veselību, kā arī konkrētu dzīves posmu un prioritātēm.
Pētījumā, ko AS “Tukuma piens” veica novembrī, 14,6% respondentu apgalvoja, ka pēc iespējas vienmēr izvēlas eko pārtikas produktus, bet 61,5% atzina, ka tos izvēlas dažkārt. Ekoloģiskā pārtika visaktuālākā cilvēkiem ir tieši piena produktu jomā, kur tos izvēlas 62,2%.
Piena produkti ir arī vienīgā pārtikas grupa, kur eko izcelsme ir vienlīdz būtiska gan sievietēm, gan vīriešiem. Otra būtiskākā grupa ir dārzeņi un augļi, kur kopumā eko izcelsme būtiska ir 65,8% respondentu. Dārzeņu, līdzīgi kā gaļas produktu, eko izcelsmei daudz vairāk uzmanības velta sievietes. Turpretī vīriešiem būtiska ir zivju un maizes produktu eko izcelsme.
Lielākais eko pārtikas nozares attīstības šķērslis – neuzticība un neticība. Šaubas par to, vai ražotāji un tirgotāji ir godprātīgi un eko pārtika patiešām ir ekoloģiska, ir galvenais faktors, kas attur iedzīvotājus no tās iegādes, un tādi praktiski iemesli kā cena (62,3%), pieejamība (20,2%), piedāvājuma klāsts (20,2%) ir mazāk noteicoši. Vairāk uzticamas informācijas par produktu sastāvu un izcelsmi spētu mainīt 42,4% iedzīvotāju nostāju un to līdzīgi bieži uzsver abu dzimumu, visu vecuma grupu, izglītības līmeņa un ienākuma grupu iedzīvotāji.
“Neskatoties uz to, ka nepārtraukti pieaug informācijas apjoms par eko produktu sertifikāciju, valsts un ES regulējumiem un stingro kontroli šajā nozarē, cilvēku, kur šaubās un netic tam, ka tas, ko viņi pērk kā eko produktu, patiešām tāds ir, saglabājas ļoti augsts – 69,2%, un kopš 2014. gada tas ir palielinājies par 16,6%. Tas mums, ražotājiem, ir galvenais izaicinājums – pārliecināt skeptisko un neticīgo iedzīvotāju par produkta izcelsmi un godīgumu,” atzina “Tukuma piens” direktors Ints Poškus.
Viņš arī norādīja, ka pārliecināt pircēju var, informējot un strādājot kopā ar nozares pārraugiem, tirgotājiem un sertificēšanas iestādēm. “Īpaši augsta neticība un neuzticība ir izglītotu iedzīvotāju vidū. Tātad pretī ir jāliek pierādījumi, fakti, iespēja pārbaudīt un pārliecināties. Latvijas eko pārtikas nozarei ir jāveic šis grūtais uzticības celšanas darbs, jo tieši eko pārtika ir tā, kur Latvijas eksporta potenciāls ir vislielākais.”
Pētījums arī apliecina, ka izvēli par labu eko pārtikai neietekmē nedz izglītības līmenis, nedz ienākumi. Visretāk eko pārtiku izvēlas vidēja līmeņa darbinieks, ierēdnis, ar vidējo vai profesionālo izglītību un vidējiem ienākumiem. Savukārt cilvēki ar zemiem ienākumiem eko pārtiku izvēlas tikpat bieži, cik cilvēki ar augstiem ienākumiem (attiecīgi 16,8% un 17%). Tāpat eko pārtiku daudz labprātāk iegādājas zemnieki un jaunās ģimenes. Turpretī neuzticība un neticība eko produktiem ir tieši saistīta ar izglītības līmeni. Ja iedzīvotāju ar pamatizglītību vidū tikai 14,5% uzskata, ka eko sertifikātiem un produktiem nevar uzticēties, tad iedzīvotāju ar vidējo un augstāko izglītību vidū šis skaitlis būtiski un strauji palielinās, attiecīgi 67,7% un 73,9%.
“Tukuma piens” ir viens no lielākajiem piena produktu ražotājiem Latvijā, un arī eko produktu līderis ar “Baltais EKO” produktu līniju. Uzņēmums nolēmis vairāk pievērsties eksportam, galveno perspektīvu saskatot tieši eko produktos. Tuvāko piecu gadu laikā uzņēmums plāno divarpus reizes lielu apgrozījuma kāpumu eko produktu jomā. Mērķu sasniegšanai plānotas investīcijas – piesaistot Eiropas Savienības finansējumu, līdz 2020. gadam ražotnes paplašināšanā un eko produktu līnijas “Baltais EKO” attīstībā tiks ieguldīti vairāk nekā 10 miljoni eiro.