Vai benzīnam cena aug? 7
Uzpildes staciju tablo ciparu dancis šoruden tāds nervozs. Vakar te rādīja 1,107, šodien pēkšņi – 1,18. Jūrmalas šosejas malā rakstīts 1,167, pilsētas centrā pie tā paša tirgotāja logotipa – 1,102… Kas notiek Latvijā?
Ja vērtējam vēsu skatu un prātu – krasa, visaptveroša un būtiska benzīna cenu pieauguma nav. Drīzāk tas, ko redzam, ir sīvu konkurentu kariņš krītoša apgrozījuma apstākļos. Latvijā ievestā motorbenzīna daudzums šogad pirmajā pusgadā samazinājies par 9,5% salīdzinājumā ar 2016. gada attiecīgo periodu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viens klients no desmit zudis.
Par atlikušajiem jācīnās jebkuriem paņēmieniem. Ar “lojalitātes kartēm”, ar brīvdienu atlaidēm, ar gardas kafijas piedevām, ar zemāko cenu šķietami haotisku pārvietošanu no vienas vietas uz otru. Orientējies, kā māki. Lai gan – ir (vismaz diviem dižspēlētājiem) arī eksakti orientieri. “Neste” un “Circle K” savās interneta lapās neslēpj lētāko staciju adreses. Un tur redzams, ka, piemēram, pirmā šodien divās Rīgas vietās litru benzīna dod nevis par 1,18 kā Mārupes pierobežā, bet par 1,102. Un tas, neskaitot atlaides par “Rimi” un pašas “Nestes” kartēm, kuras kopā veido 3,7 centus. Cik atliek? Tikai drusku vairāk nekā joprojām lētākajās Eiropas valstīs Polijā un Bulgārijā.
Objektīvo ainu vislabāk rāda portāla energy.eu datu tabula, kuras svaigākajai versijai salīdzinājumam pievienoju nepilnu trīs gadus vecu aili. Panikai nav pamata. Eiropā vidēji benzīns šajā laikā kļuvis, tirgotāju mārketinga manevrus neskaitot, vien par trim centiem dārgāks. Dārgāks 22 valstīs no 28. Dārgākais Grieķijā un Nīderlandē. Vislielākais pieaugums – Igaunijā. Nevis Latvijā, kur viss esot sliktāk nekā pie kaimiņiem. Un vislielākais kritums britu karaļvalstī, kura no ES stājas laukā…