Jānis Višņevskis: Svaigpiena cenu varam ietekmēt 3
Latvijas piena tirgū ir ienācis jauns spēlētājs – SIA “Baltic Dairy Board”, kas pilnīgi visus savus ražotos inovatīvos piena produktus pārdod citās valstīs. Uzņēmums ir viens no lielākajiem piena iepircējiem valstī, patlaban tas ik dienu pērk tuvu 200 tonnām svaigpiena. Šo daudzumu ir iecerēts pakāpeniski palielināt līdz 400 un 1000 tonnām dienā. “Baltic Dairy Board” svaigpienu vairs nepārdod Lietuvā, uzņēmumam pienu ved arīdzan no Igaunijas. Lielāks svaigpiena patēriņš vietējā tirgū, lielāka tā daudzuma pārstrāde Latvijā un lielāka daudzuma ražoto piena produktu pārdošana citās valstīs ir reāla iespēja celt svaigpiena iepirkuma cenu Latvijā, kas piena ražotājiem patlaban ir nožēlojami maza, lielākajai daļai saimnieku – krietni zem pašizmaksas.
Man nav tiešu pierādījumu, tomēr ir diezgan pamatotas aizdomas, ka vietējie piena pārstrādes uzņēmumi ir vienojušies par stabili zemas piena iepirkuma cenas saglabāšanu. Kā citādi izskaidrot, ka šī cena lielajiem pārstrādes uzņēmumiem atšķiras vien par centa desmitdaļām, lai gan tiek ražoti atšķirīgi produkti, kurus pārdod dažādos tirgos? Šajā situācijā likumsakarīgi ir atrast instrumentu, risinājumu, kas Latvijas svaigpiena tirgū rosinātu papildu pieprasījumu un liktu piena pārstrādes uzņēmumiem celt iepirkuma cenu. Radītu konkurenci starp pārstrādes uzņēmumiem. Un tāds risinājums ir! Aicinu visus piena ražotājus savu pienu nodot SIA “Baltic Dairy Board”, kas pakāpeniski uzņem aizvien lielākus ražošanas apgriezienus un ražo eksporta tirgiem pieprasītus produktus. Aizvien vairāk noslogojot ražošanas jaudas, “Baltic Dairy Board” samazinās ražošanas izmaksas un arī varēs maksāt augstāku maksu par svaigpienu. Tomēr jaunajam uzņēmumam ir “jāuzņem ātrums”, tāpēc aicinu tam pārdot pienu kaut vai par tādu pašu cenu, kādu saimniecība saņem patlaban. Arī mūsu saimniecība SIA “Zemturi ZS” mainīja svaigpiena piena pircēju. Patlaban mūsu sadarbības partneris ir LPKS “Piena loģistika”, kas svaigpienu piegādā SIA “Baltic Dairy Board”.