Trešdaļa uzņēmēju 2020. gadu vērtē pozitīvi 0
Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Katrs trešais Baltijas valstu mazais un vidējais uzņēmums (MVU) 2020. gadu, salīdzinot to ar iepriekšējo gadu, vērtē pozitīvi, liecina “Luminor” bankas veiktā aptauja. Vispozitīvākie ir Lietuvas (37%) un Igaunijas (35%) uzņēmēji, nedaudz mazāk optimistiski savā vērtējumā ir Latvijas uzņēmumi (29%). Tikpat daudzi Baltijas uzņēmumi plāno sava biznesa paplašināšanu 2021. gadā – visvairāk šādi ir noskaņoti Lietuvas (41%) un Latvijas (37%) mazie un vidējie uzņēmumi, nedaudz piesardzīgāki ir igauņi (25%).
Baltijas uzņēmēju domas, vērtējot aizvadīto gadu, ir pretrunīgas. Aptuveni trešdaļa uzņēmēju atzīst, ka 2020. gads ir bijis labāks nekā 2019., trešdaļa abus gadus vērtē salīdzinoši vienādi, bet pēdējā trešdaļa atzīst, ka gads ir bijis sliktāks. Tomēr gandrīz pusei Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu 2020. gadā ir krities apgrozījums, vēl trešdaļai ir izdevies to noturēt līdzšinējos apmēros, bet 13% Baltijas uzņēmēju ir pat izdevies audzēt apgrozījumu.
“Lai arī 2020. gads ir bijis negaidīts un izaicinošs mums visiem, priecē, ka ievērojami liela daļa uzņēmumu tomēr ir atraduši veidu, kā pandēmijas gadā ne tikai noturēties, bet pat attīstīt vai pārprofilēt savu biznesu. Iepriecina arī Baltijas uzņēmēju visai optimistiskais skats uz nākotni, jo vismaz trešdaļa no mazajiem un vidējiem uzņēmumiem atzīst, ka plāno biznesa izaugsmi 2021. gadā, mērķējot gan uz pārdošanas apjomu audzēšanu, gan biznesa attīstīšanu digitālajā vidē.,” saka Kerli Gabrilovica, “Luminor” vadītāja Latvijā.
Latvijas uzņēmēju domas dalās: 37% cer uz izaugsmi, bet 33% vēl ir piesardzīgi prognozēt 2021. gadu. No tiem Baltijas uzņēmumiem, kas plāno sava uzņēmuma izaugsmi, vairāk nekā puse cer palielināt pārdošanas apjomus, kā arī ieviest jaunus produktus vai pakalpojumus. Savukārt igauņi ir ambiciozāki eksporta plānos, 33% no tiem plāno palielināt eksporta apjomus (Lietuvā 19%, bet Latvijā 28%). Tāpat igauņi (27%) ir vairāk ieinteresēti attīstīt savus pārdošanas apjomus e-komercijā nekā pārējie kaimiņi – Lietuvā to veiks 20%, turpretim Latvijā – 22% mazo un vidējo uzņēmumu.
Kā galvenos iemeslus, kāpēc biznesa izaugsme 2021. gadā tomēr netiek plānota, Baltijas uzņēmēji min neskaidrību ar Covid-19 izplatību, kā arī “Brexit” un citiem globāliem notikumiem. Aptuveni 10% atzīst, ka izaugsme notikusi jau 2020. gadā, bet katrs piektais norāda, ka pietrūkst finansējuma attīstības plāniem.