Trešdaļa no produkta ir cukurs! Jauns pētījums par zīdaiņu pārtiku 0
Divi jaunākie Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un Eiropas pētījumi atklāj, ka liela daļa mazuļu pārtikas tiek tirgota nepareizi un neatbilstoši vecumam. Piemēram, daudzos pārtikas produktos, kas domāti zīdaiņiem līdz pusgada vecumam, ir nepamatoti pārsātināti ar cukuru, kas bērnam tajā vecumā noteikti nav nepieciešams. Lai rūpētos par bērnu veselību, PVO uzskata, ka nepieciešams samazināt zīdaiņu pārtikas produktu reklāmas.
Protams, ne visām mammām ir šāda iespēja. “Veselīgs uzturs vēl joprojām ir galvenais priekšnoteikums, lai nodrošinātu bērna izaugsmi un attīstību. Pareizs un vecumam piemērots uzturs palīdz izvairīties no lielā svara un aptaukošanās iespējas,kā arī daudzām citām veselības problēmām, ko izraisa paaugstināts cukura līmenis asinīs,” skaidro PVO Eiropas reģionālā direktore Suzanna Jakoba.
PVO ir izstrādājis veselīga uztura projektu bērniem no sešu līdz 36 mēnešu vecumam, lai noteiktu, kuri pārtikas produkti ir ieteicami mazulim un kuri ne. Ir izstrādāta arī metodika mazumtirdzniecības vietās pieejamo komerciālo bērnu pārtikas produktu identificēšanai, uzturvērtības datu vākšanai no etiķetēm, kā arī citas informācijas iegūšanai no iepakojuma, marķēšanas un reklamēšanas.
Projekta laikā tika pārbaudīti 7955 pārtikas produkti un dzērieni, kas reklamēti, kā uztura sastāvdaļa zīdaiņiem un maziem bērniem. Pārbaude notika 516 veikalos Austrijā, Bulgārijā, Ungārijā un Izraēlā. Visās četrās pilsētās ievērojama daļa produktu – no 28% līdz 60% – tika tirgoti kā piemēroti zīdaiņiem līdz 6 mēnešu vecumam.
Lai gan tas ir atļauts saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem, tas neatbalsta PVO Starptautisko piena aizstājēju tirdzniecības kodeksam un PVO vadlīnijas. Abi skaidri norāda, ka komerciālus papildu pārtikas produktus nedrīkst tirgot kā piemērotus zīdaiņiem līdz 6 mēnešu vecumam.
Lai gan tādi pārtikas produkti kā augļi un dārzeņi, kas dabiski satur cukurus, ir piemēroti zīdaiņiem un maziem bērniem, nepiemērots un pilnīgi lieks ir komerciālajos produktos pievienotais augstais cukura daudzums.
Projekts un izpēte tiks turpināta arī vēl citās pilsētās, lai atklātu patieso ainu, no kā sastāv pārtikas produkti, kas tiek plaši reklamēti zīdaiņiem līdz sešu mēnešu vecumam.