Treniņš vai sacensības? Organizatori atklāj, kā notika traģēdija Tukuma trasē 0
Gints Narogs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Aizvadītajā svētdienā nelaime notika “Tukuma” trasē, kur dzīvību zaudēja 47 gadus vecs autosportists no Kuldīgas. Ļoti iespējams, ka braucamrīka vadītājam pie stūres palika slikti, viņa vadītais spēkrats apgāzās.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigāde negadījuma vietā ieradās pēc 15 minūtēm, konstatējot vīrieša nāvi. Valsts policija sākusi kriminālprocesu pēc Krimināllikuma nodaļas par noziegumiem pret personas veselību.
Tajā skaidros autobraucēja nāves iemeslus un ar pasākumu saistītos apstākļus.
“Cilvēkam palika slikti, un tas avarēja. Viņš izslēdzās pirms avārijas,” “Latvijas Avīzei” stāsta “Tukuma” trases vadītājs un apsaimniekotājs Ainārs Eikerts.
“Vēl pirms brauciena jutās slikti un bija piedāvājis braukt savam kolēģim. Kāpēc pats kāpa mašīnā, es nezinu. Viņš pie mums bija daudz braukājis. Pēc video, kas bija uzņemts mašīnā, varēja redzēt, ka taisnā gabalā nometa gāzi.
Varēja redzēt, ka vairs neko negriež, ka ir atslēdzies. Iebrauca riepā, apkrita, un viss. Kas viņam notika, kas to lai zina.”
Pēdējā brīdī piesakās daudz dalībnieku
Autobraucēja nāves iemeslus noskaidros policija, taču tikpat liela nesaprašana ir par to, kas īsti “Tukuma” trasē norisinājās – autosprinta sacensības vai treniņbraucieni?
Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Lielkāja “Latvijas Avīzei” skaidro, ka pasākums federācijā bija saskaņots kā treniņš.
“Beigu beigās izrādās, ka tās ir notikušas kā sacensības, tāpēc tām vajadzēja būt saskaņotām. Bija nepieciešama pašvaldības atļauja, federācijas atļauja, klāt bija jābūt arī NMPG brīgādei. Diemžēl rīkotājs bijis negodprātīgs, atzīmējis tos kā treniņus, lai nebūtu jāveic papildu saskaņošana ar attiecīgajām institūcijām,” pauž Lielkāja, gan uzsverot, ka LAF Standartauto komisija veiks savu izmeklēšanu.
Standartauto komisijas noteikumi paredz, ka treniņu laikā uz vietas nevajag obligāti atrasties NMPD brigādei, vien jānodrošina medicīniskās palīdzības minimums, lai vajadzības gadījumā sniegtu pirmo palīdzību.
Rallijā un autorallijā noteikumi ir citi. “Lielākoties gan arī standartauto automobiļu treniņos tiek piesaistīta NMPD brigāde,” norāda Lielkāja.
Arī “Tukuma” trases mājas lapā internetā ir atrodams plakāts, kas liecina, ka svētdien tur bija plānotas autosprinta sacensības – Vasaras kausa 1. posms.
“Tukuma” trases vadītājam Aināram Eikertam ir savs skaidrojums. “Piektdien, kad zvanīju uz LAF, man bija pieteikušies 12 dalībnieki, tāpēc pateicu, ka sacensības netaisu, jo tām vajag vairāk braucēju.
Pieteicu kā treniņus, bet pēdējā dienā sabrauca daudz dalībnieku. Kopā bija 37 braucēji. Jā, sākumā bija domātas sacensības, kurām ir jākārto daudz vairāk papīru, taču saprotot, ka cilvēku nebūs, tos nekārtoju un pieteicu kā treniņu. Sacensībām vajag apdrošināšanu un citas lietas.
Man treniņi bija arī pirms divām nedēļām, tad neko nevajadzēja. Treniņš ir līdzīgs kā sacensības, brauc uz laiku, taču atšķirība ir tā, ka nav apbalvošanas, nevajag mediķus klāt, vēl dažas nianses. To jau nevar paredzēt, ka cilvēkam paliek slikti.
Tikpat labi veselības problēmu dēļ var uz parasta ceļa iebraukt pretimbraucošā mašīnā,” saka Eikerts, kuram tagad nāksies skaidroties Standartauto komisijā, kas lems par iespējamajām sankcijām.
Sezona sāksies šonedēļ
Kopš ārkārtas situācijas atcelšanas Latvijā nevienas oficiālas autosporta sacīkstes nav notikušas un arī Tukumā, ja tās tiktu pieteiktas kā sacensības, tās nebūtu LAF līmenim atbilstošas.
“Tās netiktu iekļautas nevienā ieskaitē, jo Latvijas kausa autosprintā pirmais no pieciem posmiem paredzēts šo sestdien Smiltenē,” skaidro Lielkāja. Viņa norāda, ka standartautomašīnu sacensībās jābūt licencētam sportistam, dalībniekam jābūt apdrošināšanai, bet mašīnām jābūt tehniskā kārtībā atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem. Eikerts gan norāda, ka, tā kā trase ir slēgta teritorija, tad mašīnai nav jābūt tehniskajai apskatei, bet dalībniekam pašam jāparakstās, ka spēkrats ir tehniski atbilstošs.
“Mums ir tehniskais tiesnesis, kas vizuāli pārbauda, vai mašīna atbilst drošības prasībām. Dalībniekiem jābūt apdrošinātiem, atbilstošā ekipējumā, ķiverē, apģērbā, kas nosedz visu augumu,” saka trases saimnieks, kurš “Tukuma” trasi apsaimnieko četrus gadus, taču trase pastāv sen. Sacensības un treniņi tur notikuši arī citus gadus. Senāk tur norisinājušies arī autokrosa mači, trase ir sagatavota atbilstoši drošības noteikumiem, no senākiem laikiem gar malām ir aizsargriepas.
Negadījumi notiek
* 2017. gadā rallija “Liepāja” laikā avarēja helikopters, kurš aizķēra augstsprieguma elektrolīnijas vadus. Bojā gāja Polijas pilsonis Pavels Jagņatkovskis, bet vēl trīs cilvēki, kuri atradās lidaparātā, guva smagas traumas.
* 2012. gadā Madonas rallija laikā bojā gāja Latvijas sportists Igors Bartaščenoks. Madonas rallijs bija Latvijas čempionāta posms.
* 2005. gadā Tukuma rajona trasē “Melnezers” motokrosa sacensību laikā smagā kritienā nāvējošas traumas guva motosportists Uģis Mētra.