Ivars Sormulis: Traucējot konkurentiem, biznesā panākumu nebūs 1
Autors: Ivars Sormulis, uzņēmējs, AS “BALTIJAS TRANZĪTA SERVISS” valdes priekšsēdētājs
Uzņēmējdarbībā ilglaicīgi panākumus gūst tie, kas spēj paši kaut ko sasniegt, nevis tie, kam reiz izdevies veiksmīgi aizlikt kāju priekšā konkurentam. Tranzīts, tajā skaitā kravu pārvadājumi pa dzelzceļu, nav izņēmums.
Dzelzceļa kravu pārvadājumu jomā darbojos jau vairāk nekā 20 gadus, esmu līdzīpašnieks uzņēmumos AS “Baltijas tranzīta serviss” un SIA “Euro Rail Cargo”.
Pēdējais jau astoņus gadus strādā pie projekta, lai uzsāktu un veiktu starptautiskus dzelzceļa kravu pārvadājumus pāri Latvijas-Krievijas robežai.
Šāda projekta realizācijai bija nepieciešams vienoties ne tikai ar VAS “Latvijas dzelzceļš”, bet arī ar Krievijas dzelzceļu, bez kura šādi pārvadājumi nebūtu iespējami.
Nepieciešamās vienošanos sagatavošana, saskaņošana un parakstīšana prasīja daudz laika un pūļu, jo Krievijas uzņēmumam, kurā strādā aptuveni miljons cilvēku jeb tikpat, cik ir puse no Latvijas iedzīvotājiem, sadarbība ar tā izpratnē nelielu privātu pārvadātāju nav prioritāte.
Pa šo laiku VAS “Latvijas dzelzceļš” ir jau trešais vadītājs, savukārt Krievijas dzelzceļam ir nomainījušies divi vadītāji. Taču šīs izmaiņas uzņēmumu vadībā neietekmēja vienošanos saskaņošanas procesu, kas lēnām un mērķtiecīgi virzījās uz priekšu.
Rezultātā šī gada augustā uzņēmums SIA “Euro Rail Cargo” uzsāka starptautiskos dzelzceļa kravu pārvadājumus pāri Latvijas – Krievijas robežai.
Strādājot pie šāda starptautiska projekta, ir uzkrāta liela pieredze, kas rāda – apgalvojumam, ka vienoties par līgumu nevar un kravas pāri robežai var vest tikai VAS “Latvijas dzelzceļa” meitas uzņēmums SIA “LDZ Cargo”, nav pamata.
No publiskiem avotiem ir zināms, ka Konkurences padomes dienas kārtībā jau pāris gadus ir lieta par iespējamiem konkurences pārkāpumiem, ko veikuši VAS “Latvijas dzelzceļš” un SIA “LDZ Cargo”.
No savas puses Konkurences padomei esmu darījis zināmu, ka sadarbība ar VAS “Latvijas dzelzceļš” un SIA “LDZ Cargo” ir bijusi konstruktīva un produktīva un netika likti nekādi šķērsli, kas liegtu jaunam pārvadātājam uzsākt pārrobežu pārvadājumus.
Šī gadu tūkstoša sākumā, kad Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū ienāca jauni pārvadātāji, Nolīgums par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS) kā pārvadājuma līguma subjektu paredzēja tikai “dzelzceļu” – valsts struktūru, kas nodrošina kravu pārvadājumus.
Attiecīgi SMGS neparedzēja situāciju, ka vienas valsts teritorijā starptautiskos pārvadājumus var veikt vairāki pārvadātāji, kā arī neparedzēja iespēju pārvadātājam, kas reģistrēts vienā valstī, veikt pārvadājumus, izmantojot citas valsts dzelzceļa infrastruktūru.
Savukārt mūsu tirgus jau bija uzsācis liberalizācijas procesu, attiecīgi mums vajadzēja pieskaņoties tā brīža situācijai. Lai dotu iespēju piedalīties kravu pārvadājumos visiem pārvadātājiem, VAS “Latvijas dzelzceļš” piedāvāja tehnoloģiju un iespēju piedalīties kravu pārvadājumos visiem kravu pārvadātājiem.
Vēlāk (2015.gada 1.jūlijā) stājās spēkā SMGS jaunie noteikumi, kas jau paredzēja un atzina visus pārvadātājus. Jāpiemin, ka arī VAS “Latvijas dzelzceļš” ir aktīvi piedalījies un veicinājis šo starptautisko noteikumu izstrādi. Ja VAS “Latvijas dzelzceļš” mērķis būtu aizlikt kāju priekšā citiem pārvadātājiem, tas nebūtu noticis.
Konkurences padomes uzdevums ir atklāt gadījumus, kad reāli tiek kropļota godīga konkurence.
Šajā kontekstā varu arī salīdzināt Latvijas dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgu ar kaimiņvalsts Lietuvas dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgu, kurā situācija ir pilnīgi cita, daudz nesakārtotāka kā pie mums.
Tur esam izveidojuši savu meitas uzņēmumu, lai līdzīgi kā Latvijā veiktu starptautiskos dzelzceļa kravu pārvadājumus.
Taču izrādījās, ka Lietuvā tranzīta pārvadājumi uz Klaipēdu un Kaļiņingradu ir atļauti tikai valsts uzņēmumam “Lietuvos geležinkeliai”.
Rezultātā bijām spiesti vērsties ar sūdzību Eiropas Komisijā par šāda regulējuma netaisnību – tā gan vēl nav izskatīta, taču pamazām aizliegumi tiek mīkstināti. Latvija konkurences brīvībā ir krietni priekšā Lietuvai, te šādi šķēršļi nav iedomājami.