Transporta haoss Ziemassvētku brīvdienās: reisu atcelšana sabojā brīvdienas tūkstošiem cilvēku 11
Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pasaulē turpinoties koronavīrusa pandēmijai, Ziemassvētku brīvdienās atcelti vairāk nekā 7000 lidmašīnu reisu un vēl tūkstošiem reisu kavējās, radot haosu daudzu valstu lidostās, kur pasažieri drūzmējās neziņā par lidsabiedrību tālākajiem plāniem.
Lidsabiedrībām pietrūkst darbinieku
ASV Ziemassvētku brīvdienās satiksmes haosu vēl pavairoja sliktie laikapstākļi, īpaši valsts rietumos. Koronavīrusa omikrona paveida straujās izplatības dēļ darbā nevar ierasties daudzi piloti, stjuarti un citi darbinieki, tādēļ vienā no noslogotākajiem ceļošanas laikiem problēmas nodrošināt darbiniekus ir lielajām lidsabiedrībām “Lufthansa”, “Delta”, “United Airlines”, “JetBlue”, “Alaska Airlines” un daudzām citām.
Lidsabiedrības atzina, ka omikrona paveida straujā izplatība ir noplicinājusi darbinieku resursus un, pat izdarot visu iespējamo, tās nevar izpildīt visus plānotos reisus. Vācijas nacionālā aviokompānija “Lufthansa” ap Ziemassvētku laiku atcēlusi vairākus transatlantiskos lidojumus, jo saslimuši vairāki piloti, paziņojis lidsabiedrības pārstāvis.
Viņš norāda, ka saslimušo pilotu skaits ir lielāks, nekā ierasts šajā laikā.
“Lufthansa” no 23. līdz 26. decembrim bijusi spiesta atcelt sešus reisus, tostarp uz Čikāgu, Bostonu un Vašingtonu. Lidsabiedrība skaidro, ka ar darbinieku trūkumu saskārusies, neskatoties uz lielo rezerves darbinieku skaitu.
Pārvadātāji aplēš zaudējumus
Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” vairāk nekā dubultojusi zaudējumu prognozi šim biznesa gadam, ņemot vērā koronavīrusa omikrona paveida negatīvo ietekmi.
Aviokompānija prognozē, ka tās zaudējumi biznesa gadā, kas noslēgsies 2022. gada martā, būs aptuveni 250–450 miljoni eiro, nevis 100–200 miljoni, kā lēsts iepriekš. “Ryanair” norāda, ka omikrona paveids un nesen Eiropā ieviestie ceļošanas ierobežojumi būtiski ietekmējuši biļešu rezervācijas gada nogalē.
Tāpat aviosabiedrība bijusi spiesta samazināt janvārī paredzēto lidojumu skaitu par trešo daļu. Eiropas Komisija 22. decembrī apstiprināja Portugāles lidsabiedrības “TAP Air Portugal” (“TAP”) restrukturizācijas plānu 2,55 miljardu eiro apmērā.
Aviokompānijas restrukturizāciju finansē Portugāles valsts, kas ir tās lielākais akcionārs. Brisele arī apstiprināja 107,1 miljona eiro maksājuma veikšanu “TAP”, lai kompensētu tai koronavīrusa pandēmijas izraisītos zaudējumus pagājušā gada otrajā pusē.
Apmaiņā pret šo atbalstu “TAP” piekritusi atbrīvot laika nišas Lisabonas lidostā citām lidsabiedrībām, tostarp Īrijas zemo cenu konkurentam “Ryanair”.
“TAP” jau iepriekš saņēma 1,2 miljardu eiro valsts atbalstu, lai palīdzētu tai pārvarēt pandēmijas izraisīto krīzi. Pirms gada aviosabiedrība izstrādāja restrukturizācijas plānu, kas paredz samazināt strādājošo skaitu, algas un lidmašīnu skaitu.
Amerikānis Pīters Brokmans ar meitu bija paredzējis doties uz Senegālu, taču pēc ierašanās lidostā uzzināja, ka reiss Ņujorka–Dakara ir atcelts. “Mūs neviens neinformēja un neatvainojās par sagādātajām neērtībām,” viņš pauda savu neapmierinātību aģentūrai “Associated Press”.
“United Airlines” pārstāve Medija Kinga atzina, ka pagaidām nav skaidrs, kad varētu atsākties normāla lidostu darbība.
Būtiska daļa no atceltajiem reisiem saistīta ar Ķīnu, kur, piemēram, “China Eastern” nedēļas nogalē atcēla vairāk nekā 1000 reisu jeb piektdaļu no visiem plānotajiem lidojumiem.
Arī “Air China” atcēlusi apmēram 20% plānoto reisu. Kā ziņo aģentūra “Reuters”, sešas no desmit lielākajām pasaules lidostām, ko vissmagāk ietekmējusi reisu atcelšana, atrodas Ķīnā.
Eiropas un Austrālijas lidsabiedrības ir atcēlušas tūkstošiem reisu, jo daļa personāla ir inficēta ar kovidu, bet daļai pēc saskarsmes ar saslimušajiem nācies doties izolācijā. 2020. gadā daudzas pasaules lidsabiedrības bija spiestas atlaist darbiniekus, jo pandēmijas dēļ dramatiski apsīka pasažieru plūsma.
Tagad daudzi no šiem speciālistiem ir mainījuši nodarbi un, pasažieru skaitam pieaugot, lidostām trūkst personāla. Lai mazinātu darbinieku trūkumu, Spānijas un Britānijas lidsabiedrības ir saīsinājušas kovida karantīnas ilgumu darbiniekiem, kas atgriežas darbā pēc kovida pozitīva testa.
Lidsabiedrības “Delta” izpilddirektors Eds Bastians un vairāku citu ASV lidsabiedrību vadītāji aicinājuši prezidentu Džo Baidenu veikt līdzīgus pasākumus, lai novērstu tālākus pārrāvumus gaisa satiksmē. Pagaidām ASV administrācija ir saīsinājusi kovida izolācijas laiku tikai veselības aprūpes darbiniekiem.