Vai projekts tiešām uzlabots? “LA” vērtē pretrunīgo auto nodokļa piedāvājumu 8
Pirms nedēļas rakstīju par daudzajām neskaidrībām transporta ekspluatācijas nodokļa projektā, kuras novērst Satiksmes ministrijai prasīja gan “no augšas” (premjera rezolūcija), gan “apakšas” (skeptisku un niknu komentāru jūra). Kāda ir diskusijas virzība? Kas jauns?
Satiksmes ministrs sasauca ekspertu darba grupas ārkārtas sanāksmi. Tā (piektdienas rītā) bija nopietnai diskusijai pārāk īsa (tikai stunda), pats ministrs nepiedalījās, žurnālistu klātbūtne tika uzskatīta par nevēlamu. Jāiztiek mums ar oficiālajiem paziņojumiem, kas liecina, ka “uzlabojumi” bijuši minimāli. Grupas vadītājs Tālivaldis Vectirāns: “Ministrija piedāvā transportlīdzekļa nodevu samazināt tām automašīnām, kuras ir jaunākas par 2009. gadu un kurām ir mazs CO2 izmešu daudzums – no nulles līdz 50 gramiem par kilometru, bet tām automašīnām, kuru CO2 izmešu daudzums ir no 250 un virs 350 gramiem uz kilometru – nodevas apmērs augs par 100 – 150 eiro. Būtībā tie ir luksusa klases auto. Jaunais nodoklis attieksies uz aptuveni 92 000 automašīnu, bet 2019. gadā tādu būs vairāk nekā 111 000. 2017. gadā plānots iekasēt vairāk nekā 93 miljonus eiro.”
Papildina SM parlamentārais sekretārs Edgars Tavars (ZZS): “Lielāks nodoklis pēc jaunās sistēmas būs jāmaksā tādām automašīnām, kā, piemēram, “Porsche Cayenne”, “Audi Q7”, “BMW X5″ u. c. Turpretī kopējā maksa ekonomiskajiem auto būs mazāka.”
Sapratām? Nez vai. Un lielākajai daļai no mums par visu šo CO2 jandāliņu maza bēda – mūsu auto dzimuši pirms 2009. gada un nodokļa aprēķina veids saglabāsies vecais.
Ja nu tomēr papētām jauno “CO2 iedaļu” mazliet pamatīgāk (ko eksperti un runasvīri šķiet nav darījuši), atklājas savāda aina. Tīši vai netīši meli. Tavara kunga pieminētajam “BMW X5” (jaunam) nodoklis nebūs vis lielāks, bet mazāks. Pēc vecās shēmas (par masu, motora tilpumu un jaudu) rēķināts tas būtu 255 eiro gadā. Pēc CO2 – būs vairs tikai 125 eiro. Jo tā milzu jaudas dīzelis atbilst jaunākajiem (Eiro VI) standartiem. Līdzīgs nodokļa kritums sagaida arī jauna “Audi” limuzīna īpašnieku. Un vislielākais ieguvējs būs pasaules ātrākā “Porsche” dīzeļauto īpašnieks. Skatiet tabuliņu, tajā viss atšifrēts.
Ne jau jaunu “luksusa klases” auto īpašnieki sametīs valsts kasē tos Vectirāna kunga minētos 90 miljonus. Lielākā šīs summas daļa joprojām nāks no veco (pirms 2009. gada būvēto) auto īpašnieku kabatām. Un vēl no tiem, kuriem, neapšaubāmi, būs pamats justies visaizvainotākajiem. Tiem, par iespējami jaunāku un pieticīgāku auto izvēles cienījamajām kāpnēm cītīgi kāpušajiem, kuri, CO2 prioritātes zonā iekļuvuši, nākamgad konstatēs, ka par “Škoda Fabia 2”, piemēram, nu jāmaksā tikpat, cik par “Panameru”.
Tiešām dīvaina zaļas nākotnes izpratne, manuprāt, piemīt ekspertiem, kuri var akceptēt un “virzīt izskatīšanai otrajā lasījumā” projektu, kurš paredz askētiskākā meža automobilīša “Suzuki Jimny” nodokļa paaugstināšanu par 150 procentiem, par veseliem simts eiro, jo, lūk, šim ir motoriņš, kurš tapis vecā, drausmīgi piesārņojošā “Eiro IV” standarta laikā. Piedevām galējs absurds – ja šis “džims” būtu gadu vecāks, par to joprojām un līdz mūža galam būtu jāmaksā vecie 47 eiro.
Līdzīgs liktenis (ja projekts tomēr “tiek izbīdīts”) piemeklēs vienu no populārākajiem ģimenes auto “Opel Zafira” (tos svaigākos, pēc 2009. gada taisītos), kura īpašnieku maksājums nākamgad pārsniegs jaunu “BMW X5” līmeni. Un daudzus citus. Uz vienas nodokļu pakāpes nostāsies pieticīga “Opel Astra” (ar benzīna dzinēju) un divarpusi reizes dārgāks C klases “Mercedes” limuzīns (dīzelis)…
Var, protams, mēģināt uz visu šo paskatīties no bagātās Vācijas redzespunkta. Ir jau jauki visu, kas vecāks par “Eiro V” standartiem, apliekot ar paaugstinātiem nodokļiem, mēģināt aizsūtīt uz “šrotiem”. Vai labāk pārdot latviešiem… Neesat dzirdējuši, eksperti, ka vidusmēra latvieša sapnis ir tieši šie sešus, astoņus gadus vecie auto (tieši no Vācijas), kuri jūsu projekta gaismā kļūst neizdevīgāki, tātad nevēlami? Vai mums tagad būtu jāskatās uz 2008. gadā vai agrāk taisītajiem Vācijas “lūžņiem”, kuru izmešus te neviens vērtēt nespēj?
Vārdu sakot – nodokļa projekts joprojām nav nopietni pārskatīts un pilnveidots atbilstoši Latvijas automobilizācijas realitātēm. Formāla tā atbilstība zaļas Eiropas prasībām neglābs autorus no lielas auto īpašnieku daļas pamatotas neapmierinātības, jo jaunus, “Eiro VI” normām atbilstošus auto Latvijā gadā spēj nopirkt vien nedaudz vairāk par 10 000 pilsoņu un uzņēmumu. Pusmiljons diemžēl dzīvo citā realitātē. Tādēļ (ja gribam likuma objektivitāti un virzošu spēku) pie TEN projekta tomēr būtu jāpiestrādā nopietnāk.