Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto – Ieva Leiniša/LETA

Transakcijas nodokļa otrais mēģinājums 0

Ar transakcijas nodokli cer uzlabot nodokļu nomaksu kopbraukšanas un taksometru nozarēs.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

“Autopārvadājumu nozarē arvien aktuāls jautājums ir par iespējamiem risinājumiem nodokļu nomaksas kārtībā. Ņemot vērā to, ka jaunais kopbraukšanas regulējums paredz platformu un pārvadātāju regulāru datu apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu, Ekonomikas ministrija ir rosinājusi izmantot VID pieejamos datus, lai ieviestu jaunu un inovatīvu risinājumu nodokļu nomaksā – trans­akcijas nodokli par faktiski veiktajiem darījumiem. Ir uzsāktas diskusijas ar Satiksmes, Finanšu un Labklājības ministriju par iespējām ieviest šādu tehnisko risinājumu,” Ekonomikas ministrija (EM) informēja “LA”.

Nodoklis varētu darboties kā pilotprojekts konkrētās nozarēs, piemēram, kopbraukšanā. Kā norāda EM, sistēma būtu jaunums Latvijā, taču ne unikāla pasaulē – šāds nodoklis jau darbojoties, piemēram, Igaunijā. “Piedāvājām šo risinājumu jau pērn ieviest attiecībā uz mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, bet diemžēl piedāvājums neguva atbalstu.” Būtiski gan uzsvērt, ka transakcijas nodoklis autopārvadājumos vēl ir tikai idejas līmenī, kuram jātiek cauri dažādiem sarežģītiem diskusiju raundiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ministrijas pārstāve Elita Rubesa-Voravko sacīja, ka nodokļa iekasēšanai nebūs nepieciešamas kādas jaunas ierīces. “Jaunas ierīces nebūs nepieciešamas, gluži pretēji, sistēma paredz vienkāršot nodokļa nomaksu, izmantojot informāciju, kura caur lietotni ir pakalpojuma sniedzējam. Proti, klients vien izsauc taksometru, bet visa informācija – cik kilometri nobraukti, kas veda un cik samaksāja – ir pakalpojuma sniedzēja rīcībā. No minētās informācijas var aprēķināt nodokli no apgrozījuma, līdzīgi kā mikro­uzņēmumu nodokli. Turklāt ir zināms konkrētais braucējs jeb ieņēmumu guvējs, uz kuru tad attieksies arī nodoklis,” sacīja EM pārstāve, kura norādīja, ka ministrijā ir pārliecība, ka šāds nodoklis varētu būtiski uzlabot nodokļu iekasēšanu, jo “būtu caurspīdīgs risinājums, kas automātiski ļautu aprēķināt nodokļus”. Gan VID, gan Satiksmes ministrija, kuras pārraudzībā ir kopbraukšanas un taksometru nozares, no plašākiem komentāriem atteicās, uzsverot, ka plašāk par šo ideju šobrīd nav vērts runāt, jo tikai pavisam nesen sākušās diskusijas par to.

Savukārt “Taxify” reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš “LA” atklāja, ka pagaidām nav informēts par šādu iniciatīvu, taču idejas līmenī uzņēmumam noteikti nav iebildumu pret transakcijas nodokli par katru braucienu, ja vien tas ir risinājums, kas būtiski samazinās birokrātiju un atvieglos prasības pakalpojumu sniedzējiem.

“Gribu uzsvērt, ka nozares galvenā problēma ir tieši milzīgā birokrātija – ne tikai privātajiem vadītājiem (kopbraukšanas regulējuma ietvaros), bet arī taksometriem. Piemēram, šobrīd katram individuālajam vadītājam ir obligāta prasība reģistrēt uzņēmumu, kas ir absurdi. Kāpēc vadītājs nevar maksāt nodokļus vienkāršotā veidā kā pašnodarbinātais? Nodokļi tiek iekasēti arī no pašnodarbinātas personas, tāpat kā no SIA. Lietuvā var, Igaunijā var, bet Latvija ir unikāla un šeit nevar. Ja ar transakcijas nodokli piedāvā šo problēmu risināt un būtiski samazināt birokrātijas šķēršļus, kas ir liela barjera vadītājiem vispār ienākt darba tirgū un sniegt pakalpojumu, tad esam gatavi runāt par šādas sistēmas ieviešanu. Ir neskaitāmas reizes pierādīts, ka nodokļu nomaksas procesa efektivizācija un atvieglošana būtiski paaugstina godprātīgu nodokļu nomaksu, un tai būtu jābūt prioritātei,” sacīja “Taxify” pārstāvis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.