Foto – Rebeka Žeire/LETA

Jaunbūvējamais maršruts Skanstes apkaimē Rīgā izmaksās gandrīz 100 miljonus. Vai būs pasažieri? 8

Galvaspilsētas centrālais biznesa rajons ar vairāk nekā 40 000 darba vietām un 28 000 iedzīvotāju – šāda Skanstes ielas rajona attīstība zīmēta Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam. Saskaņā ar optimistiskāko scenāriju jau no 2020. gada šajā apkaimē plānota jauna tramvaja līnija. Citu – jau šobrīd biezi apdzīvotu – galvaspilsētas mikrorajonu iedzīvotāji var tikai apskaust pilsētas plānotāju gādību par “nākotnes” rīdzinieku ērtībām.

Reklāma
Reklāma
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
Lasīt citas ziņas

Ideja par jauno tramvaja līniju virzīta jau pirms trim gadiem, kad tika apstiprināta jaunā Eiropas Savienības (ES) plānošanas programma. Pērn “Rīgas satiksme” (“RS”) jau sāka veidot projekta dokumentāciju Eiropas Komisijai (EK). Uzņēmuma infrastruktūras uzturēšanas un attīstības projektu pārvaldības daļas vadītāja Rita Šaļnova sacīja, ka pusgada laikā nepieciešamie dokumenti tiks iesniegti EK. To gatavošanā līdz ar “RS” speciālistiem strādā arī EK piesaistīti eksperti.

Kāpēc Skanste?

Skanstes iela līdz 2013. gada maijam bija viena no Rīgas centram tuvākajām apkaimēm bez sabiedriskā transporta kustības, norāda “RS” Maršrutu tīkla daļas vadītājs Reinis Auziņš: “Izmainījām 24. autobusa maršrutu un to no Sarkandaugavas novirzījām pa Duntes un Skanstes ielām atpakaļ uz Pulkveža Brieža ielu. Kopš tā laika rajons strauji attīstījies un turpina pilnveidoties. No pilsētas puses būtu neapdomīgi te neattīstīt sabiedrisko transportu. Skanstes rajona attīstības plāni uz papīra izskatās apsveicami, bet kādas ir garantijas, ka apkaime nepārvērtīsies par nepabeigtu objektu būvlaukumu? Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta (RDPAD) pārstāve Lineta Mikša atzina, ka plānu realizācija ir atkarīga no pasaules ekonomikas procesiem un laiks līdz rajonā mitinātos attīstības stratēģijā prognozētie 28 000 iedzīvotāju varētu būt arī lielāks. Tomēr Rīga šo rajonu atzinusi par prioritāru, līdz ar to arī pati ar savām investīcijām palīdzēs rajona attīstībā. Te paredzēts arī Laikmetīgās mākslas muzejs un starptautisks konferenču centrs.

Solījumus nevērtē kritiski

CITI ŠOBRĪD LASA

“Transporta plānošanai jānotiek plānveidīgi un atbilstoši pilsētas vajadzībām. Tramvaji domāti, lai pārvadātu lielas cilvēku masas samērā ātri un lielos attālumos. Tā ir modernā koncepcija. Ko un uz kurieni Skanstes tramvajs ir gatavs vest? Šobrīd Skanstē dzīvo ap 2000 iedzīvotāju, turklāt no tā sauktā biezo gala. 24. autobusu pievilka tieši Skanstes dēļ, bet šajā autobusā cilvēki ir tikai no rīta un vakarā. Tas pats sagaida tramvaja līniju,” vērtē transporta nozares eksperts Tālis Linkaits. Viņaprāt, Rīgas attīstītājiem ir viena liela problēma – viņi ļoti padevīgi uzklausa visas nekustamā īpašuma attīstītāju vēlmes. “Jo vairāk sola, jo lielāka varbūtība, ka visi šie solījumi tiks ielikti attīstības dokumentos, nevērtējot tos kritiski. Pilsētu neattīsta pēc tām vajadzībām, kuras ir, bet padodas nekustamā īpašuma lobijam,” secina eksperts. “Rīgas satiksmē” un Pilsētas attīstības departamentā turpretī uzsver, ka infrastruktūra cels arī īpašumu vērtību apkaimē: jo lielāka būs vērtība – jo lielāki arī nodokļu ieņēmumi pilsētai.

Jāaizlāpa melnais caurums

Par prioritātēm Rīgā drīzāk jāatzīst Purvciema atslogošana no trolejbusiem, ņemot vērā tur dzīvojošo vairāk nekā 50 000 cilvēku vajadzības, kā arī maršruts uz Dreiliņiem, – uzskata T. Linkaits. “Purvciems ir prioritāte, jo vēl padomju laikos uz Zemitāna tilta uzstādīja sliedes,” viņš atgādina, uzsverot, ka šāds projekts noteikti neizmaksātu dārgāk par Skanstes rajona tramvaja plānu. Tam nepiekrīt R. Auziņš: “Purvciemā, Pļavniekos u.c. jau ir sabiedriskais transports. Cik liels būs ieguvums no tramvaja uz Purvciemu? Nekāds, jo atbrīvosimies no trolejbusiem un neiegūsim neko jaunu. Turpretī Skanstē ir sabiedriskā transporta “melnais caurums”, kas jāaizlāpa.”

Turpretī Linkaits uzskata, ka arī 7. un 9. tramvaja maršruta pagarināšana no bijušās rūpnīcas “Sarkanais kvadrāts” līdz Rumbulai un 6. tramvaja pagarināšana līdz Berģiem būtu atbalstāmāki projekti par Skanstes tramvaja līniju. V. Zaķis atzīst, ka par Berģu virzienu ilgu laiku aktīvi domāts, tomēr attīstība apstājusies: “Berģi apsīka krīzes laikā privātās partnerības dēļ. Vienmēr esam teikuši, ka nav jēgas taisīt sliedes, ja apkārt nav infrastruktūras – lielveikalu, tirdzniecības centru, un tas ir paveicams tikai ar privāto uzņēmēju līdzdalību. Šim projektam nav pārvilkts krusts, bet neviens no partneriem nav izteicis vēlēšanos neko ieguldīt un attīstīt.”

Neaizmirst par Dreiliņiem un Purvciemu

Rīgas Tehniskās universitātes Transportbūvju institūta docents Jānis Bidzāns pret­argumentus Skanstes tramvaja projektam noraida: “Esmu tur projektējis vairākas ielas – rajons tiešām attīstās, turklāt tur faktiski nav sabiedriskā transporta. Kādreiz tiešām tur bija viena pļava un “Arēna Rīga”, bet nu jau ir notikusi būtiska apbūve. Viss liek domāt, ka tur būs gan biznesa centrs, gan augs iedzīvotāju skaits.” Vienlaikus docents piekrīt, ka nedrīkst aizmirst par Dreiliņiem un Berģiem. “Purvciemā sabiedriskā transporta pietiek, un nebūtu prātīgi izjaukt tur zināmās līnijas. Dreiliņi ir līdzīgā situācijā ar Skansti, jo tur ir teritorija, kura ir pilnīgi tukša, bet atšķirībā no Skanstes tur nekas nenotiek – ja sāksies attīstība, tad Dreiliņi var būt variants. Man patīk arī Berģu ideja, kas ir pati Rīgas robeža. Ideja būtu tur izveidot stāvparkus, kuros, iebraucot Rīgā, varētu nolikt auto un iesēsties tramvajā, tomēr tur pietrūkst papildu infrastruktūras – lielveikalu. Tur jāveido līdzīga vide kā Juglā, kur ir tirdzniecības parks un iepirkšanās centri,” vērtē J. Bidzāns.

Reklāma
Reklāma

Pilsētas Attīstības departamenta pārstāve L. Mikša norāda, ka Berģu plāns nekur nav aizmirsts un tramvajs līdz plānotajam stāvparkam būs, ko daļēji varēs izmantot arī Bukultu iedzīvotāji. Dreiliņu projekts gan pagaidām esot atbīdīts.

Sliedes ieskauj centru

Saskaņā ar pilsētas transporta attīstības plāniem Skanste būs tikai viens no posmiem jaunā tramvaja maršrutā. Pastāv divi iespējamie maršruta varianti. Pirmais: no Juglas kursējošais 6. tramvajs daļēji varētu braukt arī pa Skansti. Otrais: izmantot iespēju līdz ar Skanstes līniju Rīgā veidot lokveida maršrutus, galvaspilsētas centru ieskaujot ar sliedēm. “Piemēram, Dziesmu svētkos 11. tramvajs vairs nebūtu jālaiž uz “Bērnu pasaules” smago krustojumu, bet būtu iespēja kustību organizēt citādi. Tāpat mums bieži pienāk vēstules no rīdziniekiem, kuri vēlētos alternatīvu transportu, kas pievestu tuvāk “Arēnai Rīga”, jo šobrīd jāiet kājām no K. Valdemāra ielas. Nedrīkst aizmirst arī jauno Rīgas konferenču un koncertu centru. Bez sabiedriskā transporta tur būs grūti,” Skanstes tramvaja plusus nosauc R. Auziņš.

Uzziņa

Satiksmes projekti Rīgā, kuru pabeigšana plānota:

2018. gadā: Salu tilta kompleksa atjaunošanas un pārbūves 1. kārta (Salu tilts pār Daugavu un Mazo Daugavu, Zaķusalas uzbēruma posms; tilts pār Bieķengrāvi lejtecē).

2019. gadā: Salu tilta kompleksa atjaunošanas un pārbūves 2. kārta (pārvads pār Krasta ielu un Lucavsalā, tilts pār Bieķengrāvi augštecē, estakāde pār Bieķengrāvi); pārvada izbūve starp Imantu un Zolitūdi.

2020. gadā: transporta mezgla izbūve Torņakalna apkaimē; Ziemeļu koridora 1. posma 1. kārta (starta projekts); jaunas tramvaja līnijas izbūve Skanstes ielā; zemās grīdas tramvaju iegāde Torņakalna apkaimē.

2021. gadā: pārvada pār dzelzceļa līniju Rīga – Skulte ar pievedceļiem izbūves 1. kārta; Austrumu maģistrāles izbūve posmā Ieriķu iela – Vietalvas iela.

Bez noteikta termiņa: zemās grīdas tramvaja ieviešanas 2. posma realizācija (4. tramvaja maršrutā, kā arī 6. un 11. tramvaja maršrutā); pārvada pār dzelzceļa līniju Rīga – Skulte izbūve 2. kārta.

Projekti, kuru realizācija pagaidām ir atlikta:

Rīgas Ziemeļu transporta koridora izbūve (atskaitot 1. posmu);

Dienvidu maģistrāles 4. kārta (Ziepniekkalna iela – Vienības gatve);

Eksporta ielas izbūve.

Tramvaja līniju izbūve (līnijas izbūve līdz Kaivas ielai, 7. maršruta pagarināšana līdz Rumbulai, līnijas pagarināšana līdz Berģiem).

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.