Eksperti kritizē pārmaiņas pēc 1.marta: Tramvajs kļūs vēl lēnāks 14
Turpmāk 1. tramvajs kursēs gar Centrāltirgu, 20. un 24. trolejbusa maršruti tiks slēgti. Ar šādiem paziņojumiem pagājušās nedēļas sākumā klajā nāca “Rīgas satiksme” (“RS”). Izmaiņas raisīja aktīvu iedzīvotāju “šūmēšanos” sociālajos tīklos, izpelnījās ekspertu kritiku, kas norāda, ka šāda sabiedriskā transporta optimizācija neatbilst Rīgas pilsētas mērķiem. Prioritāri transportam būtu jābūt ērtam, ātram un pieejamam, bet izmaiņu dēļ tāds tas nekļūs. Arī pērn maijā Rīgas mēra Nila Ušakova solījums par 4. un 6. tramvaja saglabāšanu esot viņa “kaķim Kuzjam zem astes liekams”.
Tramvajs kļūs vēl lēnāks
“RS” ir pārliecināti, ka šādā veidā tiks uzlabota pasažieru plūsma. “Vidēji mēnesī ar 20. trolejbusu pārvietojas 4150 cilvēku, šādu transportu uzturēt nav rentabli,” skaidro RS sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča. “Jebkuras pārmaiņas kādam būs ērtākas, citam – mazāk. Jāuzsver, ka vienīgais maršruts, kas tiks pilnībā slēgts, ir 6. tramvajs. Pārējie tiks dublēti. Viena no galvenajām izmaiņām skar 1. maršruta tramvaju “Imanta – Jugla”, kas turpmāk veiks regulārus braucienus gar Centrāltirgu – abos virzienos. Izmaiņas gaidījām jau no jūnija sākuma, bet ieviestas tiks tagad, jo bija jāveic sliežu rekonstrukcija – jāpiemēro tās zemās grīdas tramvajiem. Tiks slēgts arī 4. tramvaja maršruts, jo 1. tramvajs to pilnība dublēs. Pēc pārmaiņām, mūsuprāt, pasažieru plūsma ļoti uzlabosies. No viena Rīgas gala līdz otram varēs izbraukt ar vienu tramvaju, nobraucot arī gar Centrāltirgu. Tas būs ļoti liels ieguvums.”
“Tas visvairāk izmantoto sabiedriskā transporta maršrutu padara nepievilcīgāku, samazinot tā vidējo ātrumu. Šobrīd no Grēcinieku ielas pieturvietas līdz Pērnavas ielai 3. autobuss ceļu veic 18 minūtēs, tramvajs – 20. Pēc izmaiņām – 23 minūtēs, kas šo tramvaju padarīs par 30% lēnāku nekā autobuss. Tramvajam būtu jākalpo par sabiedriskā transporta mugurkaulu un maģistrālo savienojumu. Protams, ir jāparūpējas par senioriem, kuri vēlas apmeklēt Centrāltirgu, taču to var panākt, likvidējot Prāgas ielas gājēju tuneli, kas sagādā grūtības senioriem, tūristiem, riteņbraucējiem un invalīdiem.
Gājēju tuneļu likvidēšanu iesaka Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments, transporta pētījumu uzņēmuma “AECOM” plānotāji, apvienība “Pilsēta cilvēkiem” un neskaitāmi arhitekti, tostarp “Rail Baltica” konkursa pieteikumos. To ir viegli izdarīt, jo luksofors tramvaju dēļ šajā krustojumā ir jau patlaban – satiksmi šāda gājēju pāreja nebremzētu. Rīgas domes Satiksmes departaments diemžēl to neplāno, taču 1. tramvaja maršruta maiņas dēļ, lai arī uzlabosies piekļuve Centrāltirgum, tā tiks sabojāta visiem Vecrīgas apmeklētājiem,” savus aprēķinus skaidro Viesturs Krūmiņliepa, kurš šobrīd Bredā, Nīderlandē studē pilsētplānošanu un mobilitāti.
Ilgāk iet vai ātrāk braukt?
“Nepiekrītu šim viedoklim. Izsenis jau esam runājuši par to, ka Rīgā sabiedriskā transporta pieturvietas atrodas tuvu viena otrai. Lai dabūtu sabiedriskā transporta ātrumu, ir jāatsakās no kādām pieturvietām. Tas atkal nebūs pa prātam citiem cilvēkiem. Būs jāmēro garāks ceļš, piemēram, šādā laikā, kad ārā ir ļoti auksti. Jā, patlaban 1. tramvajs ceļā no Grēcinieku ielas līdz Pērnavas ielai pavada 20 minūtes, pēc izmaiņām – 23 minūtes. Taču trīs minūtes, vērtējot kopējo apjomu, ir ļoti neliels laika sprīdis,” pretēju viedokli pauž “RS” pārstāve B. Bartaševiča.
Studentam piebalso satiksmes eksperts Tālis Linkaits: “Rīgas sabiedriskajam transportam būtu jābūt ērtam, ātram un pieejamam, nodrošinot izdevīgas pārsēšanās iespējas. Patlaban vidējais ātrums tramvajiem galvaspilsētā nav mainījies kopš 1965. gada. Tādēļ cilvēki labāk izvēlas izmantot privātās automašīnas vai braukt ar taksometriem. Arī biļešu sistēma būtu jāsakārto. Nesen tika ieviesta vienas stundas biļete, kas pieejama rīdzinieku kartes īpašniekiem un studentiem. Ja ir šāda tipa biļete, tad būtu jāveido tādi maršruti un pārsēšanās veidi, lai pasažieri spētu iekļauties šajā stundā un nonākt plānotajā galamērķi. “RS” lēmums neatbilst mūsdienīgas pilsētas redzējumam. Autobusi jau pašlaik kursē ātrāk nekā 1. tramvajs. Veicot līkumu caur Centrāltirgu, situācija pasliktināsies vēl vairāk. Cilvēkiem nebūs motivācijas izmantot tramvaju braucieniem no viena Daugavas krasta uz otru. Netiks nodrošināta arī ērta pārsēšanās iespēja, jo tagad tuvākā pieturvieta būs pie autoostas.”
Būs vien jāiet līdz Centrāltirgum
Arī lēmums likvidēt 6. tramvaju neesot pareizs. To atklājot, tika definēts, ka šis tramvajs cilvēkus no Juglas, Teikas, Grīziņkalna un VEF rajona nogādās līdz Vecrīgai, Nacionālajam teātrim un pasažieru ostai. Alternatīvas šim maršrutam šobrīd netiek piedāvātas. Pasažieru skaits tajā samazinājās tādēļ, ka tramvajs kursēja ļoti reti. Tas rāda, ka patiesībā “RS” nebija ieinteresēti, lai kāds šo sabiedrisko transportu vispār izmantotu,” pārliecināts ir T. Linkaits.
Meklējot kompromisu, eksperts spriež: “Rūpējoties par senioriem, tramvaja iebraukšanu Centrāltirgū varētu nodrošināt tirgus darba laikos no plkst. 10.00 līdz 17.00. Cilvēki, kas brauc uz darbu un no darba, ir tie, kas maksā pilnu biļetes cenu un ir pelnījuši, ka pret viņiem izturas ar cieņu.” Arī trolejbusu likvidācija, “pārsēdinot” pasažierus autobusos, nav atbilstoša mūsdienīgas pilsētas vīzijai. “Tas mūs virza prom no stratēģijas, ka pēc iespējas vairāk būtu jāizmanto elektrotransports.”
No nākamā mēneša 13. janvāra ielas pieturvieta 1. maršrutam tiks likvidēta. Virzienā uz Juglu saglabāsies Grēcinieku ielas, Prāgas ielas un Merķeļa ielas pieturvietas. Jautāju “RS”, vai šīs izmaiņas neradīs lielas neērtības? “Mēs skatām šo problēmu, meklējam alternatīvus risinājumus. No marta šī pieturvieta būs pie Centrāltirgus, bet nākotnē, iespējams, veiksim kādas izmaiņas.”
“Alternatīvās pieturvietas atrodas daudz neērtākā vietā salīdzinājumā ar esošo pieturvietu 13. janvāra ielā vai kādreizējo pieturvietu pie Latvijas Nacionālās operas. Tas, manuprāt, ir nepieņemami. Arī Imantas virzienā tuvākās pieturvietas tagad būs vien Merķeļa iela, Stacijas laukums, kādreizējais 6. un 11. tramvaja galapunkts. Nākamā ir Centrāltirgus pietura pie gastronomijas paviljona, kas ir daudz neērtāk pasažieriem,” norāda V. Krūmiņliepa, norādot, ka 1. tramvaja maršrutā ir viena pozitīva izmaiņa. “Tiks nodrošināta iespēja vienā pieturā pārsēsties starp 1. un 7. tramvaja maršrutiem.”
“Kad pievēršos tramvaju tīklam, gribētos sekot pasaules labākajai pieredzei. Tas nozīmētu, ka netiek saglabāti maršruti, kas kursē vienu divas reizes stundā no galapunkta līdz galapunktam. 3., 4., 6., 9. tramvaja maršruti būtu jālikvidē, ja Rīgā biļešu sistēma nodrošinātu vieglu pārsēšanos. Patlaban stundas biļete pieņemamā cenā pieejama tikai rīdzinieku kartes īpašniekiem. Pārsēšanās būtu jāpadara pēc iespējas ērtāka gan fiziski, gan monetāri, saglabājot tīklu ar 1., 2., 5., 7., 10. un 11. tramvaja maršrutiem. Tādēļ atbalstu 4. un 6. tramvaja likvidēšanu, taču pēc iespējas drīzāk ir nepieciešams sakārtot biļešu sistēmas jautājumu,” uzsver V. Krūmiņliepa.
Par izmaiņām trolejbusu maršrutos lasiet la.lv
20. trolejbusa likvidācija ir pamatota
Samērā mazās pasažieru plūsmas dēļ arī 20. trolejbusa maršruts tiks slēgts. “Šis maršruts līdz Latvijas Televīzijai Zaķusalā nepaliks nepārklāts. Kā alternatīvu variantu esam izvēlējušies mazākas ietilpības autobusu, nozīmējot šajā maršrutā mikroautobusu nr. 59. Tajā darbosies tieši tās pašas atlaides un mēneša biļetes kā 20. trolejbusā. Tiks ievērots arī tāds pats intervāls, kā bija līdz šim un televīzijas cilvēki netiks atstāti bez mobilitātes iespējām,” informē “RS”.
“Uzskatu, ka 20. trolejbusa likvidēšana un aizstāšana ar autobusu ir pamatota un likumsakarīga darbība. Trolejbuss ir dārgs, nepieciešams uzturēt tā infrastruktūru un tā vadīšanai vajag īpaši apmācītu vadītāju. Nav ekonomiskā pamatojuma to laist maršrutos ar ļoti mazu pieprasījumu. Mikroautobuss būs lētāks ekspluatācijā, kamēr trolejbusu varēs izmantot kustības biežuma palielināšanai citviet tīklā. Vai “RS” to darīs? Svarīgs ir arī drošības uzlabojums, jo pašlaik katram trolejbusam pirms vadu pārmijām nācās samazināt ātrumu līdz 5 km/h, kamēr uz Salu tilta atļautais ātrums ir 70 km/h,” komentē V. Krūmiņliepa.
Šie nebūs vienīgie optimizācijas darbi
Izmaiņu ietvaros tiks slēgts arī 24. trolejbusa maršruts. 19. maršruta trolejbusi atsevišķos reisos veiks izbraucienu līdz AS “Dzintars” apgriešanās lokam. “Minētās izmaiņas dos iespēju nokļūt līdz akciju sabiedrībai un nodrošinās Ziepniekkalna mikrorajona iedzīvotāju ērtāku nokļūšanu līdz Ziepniekkalna kapiem, kas līdz šim bija sarežģīti. Sabiedriskā transporta laikus, kas kursē šajā maršrutā, esam saskaņojuši arī ar “Dzintara” darba laikiem, jo pārsvarā to izmanto iedzīvotāji, kuri strādā šajā uzņēmumā,” stāsta B. Bartaševiča.
“Trolejbusam kā jau elektrotransportam būtu jābūt mūsu maršrutu tīkla mugurkaulam un jākalpo pieprasītos maršrutos pa visizdevīgāko un ātrāko ceļu. Pašlaik 40. autobuss brauc daudz taisnāk un ir ātrāks. Šīs izmaiņas 19. trolejbusa konkurētspēju samazinās vēl vairāk, jo daudziem reisiem iebraukšana “Dzintarā” nozīmēs par desmit minūtēm ilgāku laiku ceļā. Ja 40. autobuss būtu trolejbuss, es pret šīm izmaiņām neiebilstu, jo tas kalpotu kā maģistrālais maršruts, kamēr 19. trolejbuss paliktu kā rajona maršruts. Bet tam vajag izbūvēt infrastruktūru. Šis ir grūts gadījums,” uzsver pilsētplānošanas un mobilitātes students.
11. tramvaja maršrutā būs izmaiņas brīvdienu kustības sarakstā ziemas periodā. “Salīdzinājumā ar vasaru uz Mežaparku ziemā dodas neliels cilvēku skaits, tramvaji ir pustukši. Pārejot uz vasaras sarakstiem, atkal veiksim korekcijas, lai reisu brīvdienās ir vairāk. Esam veikuši izmaiņas arī 5. tramvaja maršruta darba dienu kustības sarakstā virzienā no Imantas. Rīta stundās tas bija diezgan pārpildīts, tādēļ, ņemot vērā pasažieru priekšlikumus, šajā laikā tiks samazināts intervāls starp reisiem,” rezumē B. Bartaševiča.
Eksperti spriež, ka optimizācija tiek veikta tāpēc, ka vēlēšanu dāsnums tiek nomainīts ar apstākļu spiestu līdzekļu ekonomēšanu. Indikācijas liecina, ka “RS” finanšu situācija, maigi izsakoties, nav spīdoša. Līdz ar algu apjoma pieaugumu, degvielas cenas kāpumu ir jāveic izmaiņas. Tiek paredzēts, ka tādēļ maršrutu īsinājumi marta sākumā nebūs vienīgie.