Ar savu politiku Tramps var inficēt citas valstis, īpaši Eiropu. LA saruna ar Bila Klintona bijušo padomnieku 2
Mans sarunas biedrs – pieredzējušais politiskā mārketinga un biznesa ētikas eksperts, De Pola Universitātes Čikāgā profesors un kādreizējā ASV prezidenta Bila Klintona komunikācijas padomnieks Brūss Ņūmens ir iniciators šomēnes Latvijā notikušajam Politiskā mārketinga forumam*. Nesen profesors veicis pētījumu par pašreizējā ASV prezidenta Donalda Trampa zīmolu un savulaik bijis to ekspertu vidū, kuri neticēja Trampa kļūšanai par ASV prezidentu.
Viens no Trampa politikas elementiem ir solījumu izteikšana. Bet kā ar solītā izpildi? Latvijas politiskajā kultūrā leģendārs kļuvis bijušā premjera Einara Repšes izteikums “Kā var nesolīt?”.
B. Ņūmens: Tramps solīja būt skarbs attiecībās ar Ķīnu un starptautiskajām korporācijām. Vēl kādi solījumi sekos, jo līdz nākamajām vēlēšanām palicis maz – tās būs 2020. gadā, kas nozīmē pusotru gadu līdz vēlēšanu kampaņai. Viņa politiku var “uzspridzināt” izmeklēšana par Krievijas iejaukšanos prezidenta vēlēšanās, tā var norakt jebkuru viņa panākumu. Trampa uzdevums nav izpildīt solījumus, bet izteikt tos, lai parādītu tautai, ka viņa politika ir darbībā, notiek kustība.
Vai tad viņa vēlētāji nevēlas pārliecināties, ka solījumi tiek pildīti?
Leģendārā mūra ar Meksiku pabeigšanai, ja tāds tiktu celts, būtu nepieciešami 15 gadi. Viņš to nekad nesāks, un, ja arī tas tiktu darīts, teorētiski pabeigšanas brīdī viņš sen vairs nebūs prezidents.
Vai prezidenta vēlēšanu kampaņas laikā bijāt starp tiem analītiķiem, kuri mierināja satrauktos amerikāņus, ka Tramps neuzvarēs?
Nedomāju, ka viņš uzvarēs, jo viņam vajadzēja zaudēt. Tomēr Hilarijas Klintones kampaņu “piebeidza” toreizējā Federālā izmeklēšanas biroja direktora Džeimsa Komeja paziņojumi, ka atklāti jauni fakti par Klintones e–pastu skandālu. Kaut arī Klintones kampaņai bija negatīvs zīmols, viņa varēja uzvarēt. Tāds zīmols bija arī Trampam. ASV politiskās kultūras tradīcija ir – ja gribat uzvarēt, jums jānāk ar pozitīvu vēstījumu. Baraka Obamas kampaņas sauklis bija pozitīvs: “Pārmaiņas, kuras mums nepieciešamas”, Džordžam Bušam vecākajam – “1000 dzīvības punkti”, Bušam jaunākajam – “Līdzjūtīgs konservatīvisms”, Ronaldam Reiganam – “Ir atkal rīts Amerikā”. Redziet, ASV sabiedrība vēlas redzēt optimistiskus līderus. Viņi sagaida, ka valsts vadītāji dos cerību.