Traktortehnikas importa sastāvs – vēl sliktāks nekā automobiļiem 0
Kopā ar Ievu un Jāni no “Stokker” (šis uzņēmums Latvijā pārstāv angļu “JCB” firmu, kas tūlīt pēc Jāņiem aicināja pa vienam žurnālistam no katras Eiropas valsts uz savu jaunumu prezentāciju) nolēmām tā – vispirms derētu neliels Latvijas tirgus apskats, līdzīgs tiem, ko regulāri publicējam “vieglās” auto tehnikas sakarā.
Statistikas grupas un “traktori”
Šo tehniku Latvijā reģistrē nevis CSDD kā automobiļus, bet Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra. Un uzskaitē lieto dalījumu grupās. “Meža mašīnas”, piemēram. Vai “ekskavatori”. Pavisam 14 grupas, no kurām skaitliski lielākā nes vienkāršo vārdu “traktori”. Dažāda lietojuma universāli vilcēji, kurus lieto daudzās darba jomās.
Pērn Latvijā no jauna reģistrēti 5658 šādi darbarīki. Pavisam jauni – 830 jeb 14,6% no kopskaita. Proporcija nedaudz sliktāka kā auto importā. Bēdīgāks skats, ja papētām veco traktoru dzimšanas datus. Divas trešdaļas nāk no pagājušā gadsimta. No tiem pēdējos desmit gados būvēti vien nedaudz vairāk par tūkstoti, bet 2692 nāk no tālajiem 70. un 80. gadiem un bijušās padomju valsts. Nav pagaidām latviešu saimniekiem pietiekami daudz spēka, lai uz jaunu “JCB” nopietni un reāli skatītos.
Angļu “Fastrack” ir, auto analoģijas lietojot, ne tikai neapšaubāms “premium”. Ne tikai “Mercedes”, bet velk jau uz “Ferrari” pusi. Tas ir ātrākais traktors pasaulē (80 km/h, ABS, ESP, GPS navigācija, gaisa kondicionieris utt.). Jaudīgs un ražīgs tādā līmenī, ka tā potences pat vidēji lielā saimniecībā nebūtu pilnībā izmantojamas.
Un cena (bagātā komplektācijā var sasniegt tuvu pie Ls 100 000) nebūtu ceļama ne ar Eiropas, ne banku atbalstu, kaut ieķīlā visu savu mantību. Tādēļ Latvijā šī nav “JCB” niša. Pērn pie mums reģistrēts tikai viens tāds traktors. Tirgus līderi dārgajā galā ir amerikāņu “John Deere” (146), zviedru “Valtra” (106) un kopumā, protams, tuvējo kaimiņu “Belarus” – 277 reģistrācijas.
Krāvēji un racēji
Krietni citāds skats ir šaurāk specializētu darbmašīnu tirgū. Skaitliski gan importa apjoms mazāks, bet tā sastāvs labāks. Arī “JCB” elitārie produkti šajās grupās jau iederas labāk. Celtniecībā, lielās noliktavās, visur, kur vajadzība pēc lielu apjomu pārvietošanas ir regulāri un nepārtraukti, tie, kā saka, rentējas ātrāk. Turklāt tieši ilgā darbā spilgti parādās angļu lepnuma un 2012. gada inovāciju prezentācijas galvenā varoņa – jaunā “Ecomax” – dzinēja priekšrocības. Par motoru, kas ir 12 – 15% ekonomiskāks par priekšgājēju un turklāt krietni “zaļāks” izplūdē, stāstīšu pēc nedēļas. Šobrīd secinām (sk. tabulu) – speciālo darbmašīnu jomā “JCB” jau ir Latvijas tirgus līderis un tiek drosmīgi pirkti pat jauni šie veiklie un jaudīgie pacēlāji un iekrāvēji.
Vēl tikai piebilde tabulā ierakstīto ražotāju mājas valstu sakarā. Redzams, ka lielākā daļa it kā pieder Amerikai. Taču visas šīs kompānijas jau sen ir globālas, ar pārstāvniecībām un ražotnēm gan Eiropā, gan Āzijā un Austrālijā.
Šo ceļu iet arī “JCB” – lai gan uzņēmuma galvenā mītne Stefordšīrā, personāla sastāvs un manieres ir angliskākas par angliskām, šis logotips rotā rūpnīcas 18 pasaules valstīs, pat Brazīlijā, Indijā un Ķīnā. Jaunais “Ecomax” dzinējs esot (tā apgalvo ražotājs) pirmais traktora motors pasaulē, kas vienlaikus atbilst visstingrākajām Eiropas izmešu normām, bet pēc firmas veiktas ātras pārregulēšanas ir gatavs tālam importam, darbam arī ar “trešās pasaules” valstu zemas kvalitātes degvielu, nezaudējot oficiālas garantijas un būtiski nesamazinot jaudu, nepalielinot patēriņu.
Speciālās tehnikas imports, 2011. gads
Kopā |
Jauni | “JCB” Anglija |
“Bobcat” ASV |
“Case” ASV |
“Caterpillar” ASV |
“Manitou” ASV |
“Volvo” Zviedrija |
|
Pašgājēji iekrāvēji |
498 | 100 |
65 (17 jauni) |
18 | 19 | 44 |
55 |
43 |
Universālas mašīnas |
478 | 96 | 107 (34 jauni) |
76 | 36 |
8 |
1 |
5 |