Traģēdija mājupceļā. Krievijas lidmašīnas katastrofas iemesli – pretrunīgi 0
Krievijā turpina sērot par sestdien aviokatastrofā Ēģiptē bojāgājušajiem 224 pasažieriem, no kuriem lielākā daļa bija Krievijas pilsoņi. Vakar Sanktpēterburgā nogādātas bojā gājušo mirstīgās atliekas. Lidmašīnas katastrofas izmeklēšana turpinās, atklājot arvien jaunas un pretrunīgas traģēdijas iemeslu versijas.
Traģēdija ceļā uz mājām
Sestdien Ēģiptes Sīnāja tuksnesī nogāzās Krievijas aviokompānijas “Kogalimavia” pasažieru lidmašīna, kas bija ceļā no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarm eš Šeihas uz Sanktpēterburgu. Sakari ar lidmašīnas pilotu pārtrūka divdesmit trīs minūtes pēc lidmašīnas pacelšanās. Vairākas stundas par lidmašīnas likteni tika saņemta pretrunīga informācija, līdz Ēģiptes varas iestādes apstiprināja, ka laineris “Airbus A-321” avarējis kalnainā apvidū Sīnāja pussalā. Lidmašīna gaisā sadalījusies divās daļās. Tās priekšgals ir ietriecies klintīs, bet astes daļa pilnībā sadegusi. Visi lidmašīnā esošie pasažieri un lidmašīnas apkalpe gājusi bojā.
Izvirzītas vairākas versijas
Eksperti izvirzījuši vairākas versijas par katastrofas iemesliem. To varēja izraisīt bumba, kas atradusies lidmašīnā, dzinēja izjukšana, noguruma plaisas vai pilota izraisīta kļūda. Sākotnēji izskanēja versija, ka lidmašīnu varēja notriekt ar zeme-gaiss tipa raķeti, tomēr eksperti uzskata, ka šī versija ir kļūdaina. Laikraksta “Guardian” aptaujātie eksperti pieļauj, ka lidmašīnas katastrofas iemesls varētu būt tajā ievietota neliela bumba. To varētu būt ievietojis kāds no teroristu grupējumiem, kas sola atriebties Krievijai par tās veiktajiem uzlidojumiem Sīrijā. Teroristiskā grupējuma “Islāma valsts” Ēģiptes atzars jau paziņojis, ka uzņemas atbildību par sestdien notikušo Krievijas lidmašīnas katastrofu. Franču drošībnieks Īvs Trotiņons vērš uzmanību, ka “Islāma valsts”, kas ir uzņēmusies atbildību par notikušo, nav apgalvojusi, ka lidmašīnu ir notriekusi. “Teikts, ka tā ir iznīcināta. Runa varētu būt par spridzekli lidmašīnā vai par sabotāžu,” viņš atklāj izdevumam “Daily Telegraph”. Arī vairāki citi eksperti norāda, ka “Islāma valsts” nekad nav uzņēmusies atbildību par teroraktiem, kurus tā nav veikusi. Tomēr pagaidām nav gūti pierādījumi, ka lidmašīnas katastrofā varētu būt vainojami teroristi. To īpaši uzsver Krievijas puse. Terorakta iespējamību noliedz arī Ēģiptes varas iestādes, apgalvojot, ka katastrofu izraisījuši tehniski iemesli, ko pierāda arī pirmie izmeklētāju komisijas ziņojumi. To, ka lidmašīnai būtu bijušas tehniskas problēmas, noraida aviokompānijas “Kogalimavia” vadība. Kompānija uzskata, ka lidmašīnas katastrofu varēja izraisīt tikai mehāniska iedarbība gaisā. Kompānijas ģenerāldirektora vietnieks Aleksandrs Smirnovs uzsvēra, ka lidmašīna nevarēja gaisā sadalīties pati no sevis. “Lidmašīnas korpusā nav tādas nepilnības. Neviena no neveiksmīgām kombinācijām nevarēja izraisīt to, ka lidmašīna pati no sevis sadalās gaisā,” viņa teikto citē BBC. Kompānija arī uzsvērusi, ka lidmašīna bijusi teicamā tehniskā stāvoklī. Vairākas aviokompānijas paziņojušas, ka pārtrauks lidojumus pāri Sīnāja pussalai, kamēr rit katastrofas izmeklēšana. Lidsabiedrība “Kogalimavia” savus reisus nav atcēlusi, neskatoties uz ierosināto lietu un uzņēmumā veikto kratīšanu. Krievijas mediji ziņo, ka vakar aviokompānijas lidmašīna no Pulkovas lidostas izlidojusi nepilna un ar nokavēšanos, jo daudzi pasažieri atteikušies kāpt lidmašīnā. Medijos plaši apspriests aviokompānijas lidmašīnu tehniskais stāvoklis, kas tiek raksturots kā katastrofāls. Bijušais ASV Nacionālās transporta drošības padomes priekšsēdētājs Marks Rozenkers atgādina, ka 18 gadus vecajai lidmašīnai jau iepriekš bijušas tehniskas problēmas – 2001. gadā lidmašīna, nosēžoties Kairas lidostā, sabojājusi astes daļu. Tomēr eksperti piekrīt, ka pirms lidmašīnas melnās kastes izpētes visas versijas ir tikai pieņēmumi. Starptautiska komisija, kurā iesaistīti Krievijas, Francijas un Ēģiptes speciālisti, sākusi darbu pie to satura izvērtēšanas. Krievijas transporta ministrs Maksims Sokolovs uzsvēra, ka ir atrastas abas lidmašīnas melnās kastes, turklāt tās nav būtiski bojātas.
Krievijā valda sēras
Kamēr eksperti strīdas par lidmašīnas katastrofas iemesliem, Krievijā valda sēras, pieminot katastrofā bojāgājušos. Liktenīgajā reisā pārsvarā atradušies pāri un ģimenes ar bērniem. No tiem jaunākie bijuši tikai divus gadus veci. Svētdien, 1. novembrī, sēras tika izsludinātas visā valstī, bet Sanktpēterburgā, kur dzīvoja lielākā daļa upuru, sēras izsludinātas trīs dienas. Cilvēki noliek ziedus un aizdedz svecītes Pulkovas lidostā, kur tuvinieki no saulainās Ēģiptes nesagaidīja atgriežamies savus ģimenes locekļus. Kāds jauns vīrietis cerībā uzzināt sīkāku informāciju par notikušo, BBC žurnālistei atklāja, ka traģiskajā aviokatastrofā bojā gājusi viņa draudzene, kura vairākus mēnešus krājusi naudu, lai varētu atļauties šo ceļojumu. Vīrietis pastāstīja, ka arī viņš domājis braukt līdzi, taču darba dēļ neesot varējis izbrīvēt laiku. Visiem katastrofā bojāgājušo tuviniekiem sniegta psihologa palīdzība. Varas iestādes sola arī materiālu palīdzību.
Aviokatastrofas nav retums
Krievijas lidmašīnas bieži iesaistītas traģiskos negadījumos. “Wall Street Journal” uzsver, ka kārtējā traģiskā aviokatastrofa notikusi par spīti daudzkārtējiem Kremļa solījumiem uzlabot aviopārvadājumu drošību, kas ir viena no sliktākajām pasaulē. Izdevums atgādina, ka šīs desmitgades pirmajos trīs gados tikai Āfrikā negadījumu skaits aviosatiksmē bijis lielāks nekā Krievijā. Turklāt lielākā daļa aviokatastrofu notikušas pilotu kļūmes dēļ.