Traģēdija debesīs: 22 gadus veca stjuarte iet bojā, glābjot 360 pasažierus 0
Tieši 30 gadi gadi pagājuši kopš rudens dienas, kurā PanAm reisu 73, kas ceļā no Mumbajas uz Frankfurti bija piezemējies Karači lidostā, ieņēma pieci smagi bruņoti pakistāņu vīrieši, draudot nogalināt visus lidmašīnā esošos amerikāņus.
Viņiem pretī stājās jauna meitene – indiešu modele un stjuarte, 22 gadus vecā Nērdža Bhanota.
Nērdža piedzima 1962. gada 7. septembrī kā jaunākais bērns “Hindustan Time” žurnālista Heriša Bhanota ģimenē. Par ģimenes anekdoti kļuva stāsts, kā tēvs divkārši pateicies māsai, kura viņam paziņoja par meitas piedzimšanu. Indijā pieņemts vairāk gaidīt dēlus, tādēļ pārsteigtā māsa vēlreiz atkārtoja, ka piedzimusi meita, bet Bhanots apliecināja, ka tieši meitu viņš ir gaidījis, jo divi dēli viņam jau ir.
Nērdža kļuva par ģimenes lado – sirdi, visi viņu mīlēja un lutināja, bet vecākie brāļi, protams, arī apcēla un centās izmantot māsas labsirdību, izmānot viņas kabatasnaudu, kad pašiem vairs nepietika sīknaudas saldumiem.
Dzīvodama Bombejā, pilngadīgā Nērdža bija sākusi ļoti veiksmīgu modeles karjeru, taču – negaidīti visiem, kas viņu pazina, – piekrita apprecēties ar sev pilnīgi svešu vīrieti, kuru viņai bija izvēlējies tēvs. Laulības bija neveiksmīgas: vīrs Nērdžai pārmeta mazo pūru, turēja sievu badā un nedeva viņai uzturnaudu. Pāris mēnešos jau tā slaidā jaunā sieviete bija zaudējusi vēl piecus kilogramus.
Nērdža atgriezās mājās pie ģimenes, un vīra vēstule, kurā viņš pieprasīja, lai viņu ciena un paklausa, kā arī sarauj saites ar savu ģimeni, pielika pēdējo punktu: Nērdža nolēma šķirties, un par savu lēmumu pastāstīja vispirms tēvam.
Tēvs piekrita un paziņoja lēmumu pārējai ģimenei. No tā brīža Nērdža patiesi sarāva saites – tikai nevis ar savu ģimeni, bet gan vīru. Modeles karjera bija reibinoša, tomēr, kad PanAm paziņoja par lēmumu pieņemt darbā indiešu izcelsmes stjuartes, mainīja nodarbošanos. Viņa pieteicās un kļuva par vienu no 80 veiksminiecēm, kuras tika izvēlētas ļoti prestižajam darbam. Pavisam pieteicās 10 000 meitenes – konkurence uz stjuartes vietu bija neticama, jo tobrīd indiešu izcelsmes meitenes darbā pieņēma tikai divas aviokompānijas…
Nērdža izgāja apmācību un kļuva par vecāko stjuarti; tā bija liela atbildība, taču arī bonusi darbā bija ievērojami. “Tas nebija darbs dumjām blondīnēm,” vēlāk sacīja Nērdžas istabas biedrene. Maiņa ilga 19 stundas, taču vecākās stjuartes visu atlikušo nedēļu bija brīvas un varēja bez maksas lidot jebkurā no PanAm reisiem.
Liktenīgajā 1986. gada 5. septembrī, kad lidmašīnā iebruka teroristi, Nērdža bija strādājusi PanAm tikai pusgadu. Viņai uzbruka pirmajai, tomēr stjuarte paspēja brīdināt kuģa apkalpi. Lidmašīnas kapteinis, otrais pilots un lidojuma inženieris paspēja izbēgt, bet Nērdža ar pasažieriem palika lidmašīnā.
17 garas stundas Nērdža un pārējie stjuarti centās darīt visu, lai izpildītu pasažieru vajadzības un nomierinātu viņus. Tāpat stjuarte paslēpa pases, jo teroristi par mērķi bija izvēlējušies tieši viņus un draudēja nošaut visus amerikāņus. Dažus pasažierus Nērdža paslēpa zem krēsliem salonā.
Situācija vēl sarežģījās, kad vakarā lidmašīnai beidzās degvielas rezerves un līdz ar to salonā izdzisa gaisma. Kad gaisa pirāti sāka šaudīties, Nērdža, riskējot ar dzīvību, atvēra rezerves izeju un palīdzēja pasažieriem izkļūt no lidmašīnas. Pamanījusi lidmašīnā trīs pārbijušos bērnus, kuri slēpās starp krēsliem, Nērdža palīdzēja arī viņiem izkļūt no lidmašīnas. Tieši tad jaunajai stjuartei trāpīja nāvējošs šāviens. Kaut gan kolēģiem izdevās Nērdžu izcelt no lidmašīnas, viņa nomira pirms ātrās palīdzības ierašanās.
1987. gadā Nērdžai Bhanotai piešķīra Ashoka Chakra – augstāko militāro apbalvojumu par drosmi miera laikā. Nērdža ir vienīgā sieviete, kura līdz šim saņēmusi šo Indijas apbalvojumu. Bet šogad par drosmīgo stjuarti uzņemta biogrāfiska filma, kas tā arī saucas: “Nērdža”.