“Toyota RAV4” īpašais stāsts: Pasaules populārākais SUV piecās paaudzēs 0
Jau vairāk nekā divas desmitgades globālā un arī Baltijas SUV automobiļu tirgus līderis ir “Toyota RAV4”.
2020. gada februārī visā pasaulē pārdoto šā modeļa vienību skaits pārsniedza 10 miljonus. Baltijas valstīs pie pircējiem nonākuši ap 20 tūkstošiem “RAV4”, bet no tiem Latvijā – vairāk nekā 7 tūkstoši jaunā pilsētas SUV, portālu LA.LV informēja AS “Toyota Baltic”.
Kādas bija šī modeļa piecas paaudzes un kas tās izceļ uz pārējo fona visstraujāk augošajā automobiļu segmentā?
Kompakto SUV (sports utility vehicle) segments, ko sāka izkopt tieši “Toyota”, ļoti ātri iemantoja popularitāti. 1994.gadā, kas bija “RAV4” pirmais ražošanas gads, kopumā tika pārdoti aptuveni 53 000 šā automobiļa eksemplāru.
Gadu vēlāk šis skaitlis dubultojās un vēl gadu vēlāk – trīskāršojās. Ar katru nākamo paaudzi pārdošanas apjomi auga, un 2019.gadā pārdošanas rādītājs jau bija 17 reizes lielāks nekā pirmsākumos.
Vēl vairāk – līdz ar RAV4 ir audzis viss segments, un mūsdienās gandrīz katra ražotāja klāstā ir vismaz divi mazās vai kompaktklases SUV.
Pirmā paaudze liek pamatus jaunam segmentam
Tālajā 1994. gadā “Toyota” pasauli iepazīstināja ar kompakta izmēra pilsētas SUV, tā radot jaunu automobiļu segmentu.
Pirmais “RAV4” bija tikai 3,69 metrus garš auto ar trim durvīm. Iebūvētā 2 litru benzīna dzinēja jauda sasniedza 129 zirgspēkus, bet transmisija nodrošināja pastāvīgo visu riteņu piedziņu.
Būtībā tas bija kā jebkurš cits apvidus auto, tikai bez pazeminātajiem pārnesumiem.
Kompakto izmēru un augstās sēdpozīcijas dēļ ar “RAV4” bija ārkārtīgi viegli manevrēt, savukārt tā vadāmības un komforta īpašības vairāk līdzinājās tipiskam hečbekam nekā pilnpiedziņas automobilim.
Jau 1996. gadā “RAV4” klāstu papildināja modelis ar 4,1 metru garu virsbūvi un piecām durvīm, kā arī iespēju izvēlēties tikai divu (priekšējo) riteņu piedziņu.
Ar šo versiju “RAV4” klāsta dažādošana gan nebeidzās, jo periodā līdz 2000. gadam Toyota tirgū laida arī trīs durvju modeli ar noņemamu mīksto jumtu un pilnībā elektrisku “RAV4”.
Otrā paaudze – vēl lielāka izvēles brīvība
Otrās paaudzes “Toyota RAV4”, ko ražoja no 2000. gada līdz 2006. gadam, bija konstruēts uz jaunas tehnoloģiskās platformas, un šā iemesla dēļ modelis kļuva nedaudz lielāks.
Ja salīdzina ar pirmo paaudzi, jaunais trīs durvju auto bija par 5,5 centimetriem, bet piecu durvju modelis – par 4 centimetriem garāks.
Pircējs jau varēja izvēlēties starp diviem benzīna dzinējiem ar 123 un 150 zirgspēku jaudu, pilnpiedziņas sistēmai bija centrālais ierobežotas slīdes diferenciālis, savukārt kā papildus opciju auto varēja izvēlēties arī “Torsen” diferenciāli uz aizmugurējās ass.
2001. gadā “RAV4” dzinēju klāstu papildināja pirmais dīzeļdzinējs, un tas bija 2 litru D-4D ar 116 zirgspēkiem.
Trešā paaudze. “RAV4” paliek tikai ar piecām durvīm
Trešās paaudzes “Toyota RAV4”, ko ražoja no 2006. gada līdz 2012. gadam, kļuva vēl lielāks un nu jau bija nopērkams tikai ar piecu durvju virsbūvi.
Šāds pavērsiens bija tieši saistīts ar patērētāju vajadzībām, jo tie vēlējās aizvien ietilpīgākus auto, līdz ar ko trīs durvju modelis kļuva lieks.
Paaudžu maiņas rezultātā izmaiņas notika arī dzinēju klāstā un tagad pircēji jau varēja izvēlēties starp četriem benzīna un vienu dīzeļdzinēju.
Trešās paaudzes “RAV4” debitēja vairākas elektroniskas sistēmas, tai skaitā pilnpiedziņa ar elektroniski vadāmu sajūgu, kura darbība ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tai skaitā braukšanas ātruma, akseleratora pozīcijas un stūres leņķa.
Starp braukšanas komforta sistēmām, kas parādījās līdz ar “RAV4” trešo paaudzi, jāmin “Downhill Assist Control” un “Hill-start Assist Control” jeb elektroniskie asistenti, kas vadītājam palīdz droši nobraukt no kalna un sākt gaitu slīpumā.
Ceturtā paaudze ar vēl labāku pilnpiedziņu
Ceturtās paaudzes “RAV4”, kas tika prezentēts 2013. gadā, bija par 23,5 centimetriem garāks nekā iepriekšējais modelis. Dzinēju klāstā tagad bija tikai divi benzīna un divi dīzeļdzinēji, taču pilnpiedziņas sistēma bija krietni pārāka par iepriekšējo modeli ar inteliģento griezes momenta sadales sistēmu “Dynamic Torque Control”.
Pateicoties tai, “RAV4” izcēlās ar uzlabotu stabilitāti pagriezienos un dinamiskāku gaitu sporta braukšanas režīmā.
Vislielākos jauninājumus “RAV4” piedzīvoja 2016. gadā, kad tika prezentēta kompaktā SUV pilnā hibrīda versija.
Ar 197 zirgspēku elektromotoru apgādātais auto līdz 100 km/h vienmērīgi paātrinājās tikai 8,3 sekundēs. Vienlaikus degvielas patēriņš un oglekļa dioksīda izmešu apjoms bija zemākais klasē, proti, 4,9 l/100 km un 115 g/km.
Piektā paaudze un pilnīgi jauna platforma
Piektās paaudzes “Toyota RAV4” pasaulei tika prezentēta 2018. gadā un Eiropas tirgū nonāca 2019. gadā.
Šis ir pirmais SUV, kas konstruēts uz jaunās tehnoloģiskās platformas, kas nodēvēta par “Toyota” jauno globālo arhitektūru jeb “Toyota New Global Architecture” un ir augstu gaitas kvalitātes, kā arī drošības standartu pamatā.
Jaunais “RAV4” ir ieguvis ceturtās paaudzes elektromotoru ar 2,5 litru “Dynamic Force” benzīna dzinēju, kurš savij augstu veiktspēju un efektivitāti.
Gluži tāpat kā iepriekšējais “RAV4 Hybrid”, arī jaunākais hibrīdauto ir ar zemākajiem degvielas patēriņa un oglekļa dioksīda izmešu rādītājiem savā klasē.
2020. gadā piektās paaudzes “RAV4” iegūs vēl vienu vērā ņemamu tehnisku inovāciju – pie elektrības pieslēdzamu “Plug-in Hybrid” modeli. Ar 306 zirgspēkiem šis būs visu laiku jaudīgākais “RAV4” un apvienos teicamas dinamiskās īpašības ar ārkārtīgi zemiem degvielas un oglekļa dioksīda izmešu rādītājiem.