“Toyota” pārdod četrus auto minūtē, hibrīds vecāks par drošības jostām un citi interesanti 2021. gada fakti auto pasaulē 2
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Gadā ražo 78 miljonus auto
Atgādinu – pasaulē jau ir 1,44 miljardi automobiļu. Nepietiek… Pagājušajā gadā uzbūvēti vēl 78 miljoni. Katra tapšanā vidēji izlietoti aptuveni 1000 kg metāla. Visiem kopā tātad – 78 miljoni tonnu. Salejam tās kubiņā, iznāks civilizācijas simbols – gandrīz puskilometru garš, plats un augsts pārstrādātu rūdu klucis.
Kā vairāk – govslopu vai auto? Domājat – govis, gaļa un pieniņš mums vajadzīgāki? Nekā nebija. Šo lopiņu pasaulē ir tikai miljards. Vēlme pēc sviesta un steika ir mazāka par plašas, ātras, brīvas kustības kāri.
“Toyota” pārdod četrus auto minūtē
Visvairāk pārdotā auto marka. Kopš dibināšanas laidusi pasaulē 45 miljonus savu bērniņu. Gandrīz sešus tūkstošus dienā. Ik minūti četri jauni saimnieki izbrauc no “Toyota” saloniem.
“Tautas auto” un tā 12 bērni
Tev pieder dižciltīgs “Audi S8”. Bet nez vai lepni lielīsies ar to, ka tajā ir vienkārša “Volkswagen Passat” detaļas. Drīzāk centīsies (veiksmīgi) atrast kopīgo ar “Bentley”… Gigantiskajam “Volkswagen Group” konglomerātam pieder “Škoda”, “SEAT”, “CUPRA”, “Audi”, “Lamborghini”, “Bentley”, “Porsche”. Un motociklu zīmols “Ducati” piedevām.
Faktiski – traktorbūves kompānija
Viens no skanīgākajiem un dižciltīgākajiem auto vārdiem – “Lamborghini”… Bet – tā sākums un pamats ir traktori. Tieši ar tiem biznesu iesāka Feručio Lamborgīni, bet ātrām izpriecām viņš pirka “Ferrari”. Pirka un brauca ar tiem līdz 1963. gadam, kad saņēmās sūdzēties Enzo Ferrari par daudzām nepilnībām viņa produktā. Enzo “traktoristu”, kā saka, pasūtīja. Un šis sāka būvēt ātrus auto pats…
Hibrīds vecāks par drošības jostām
Nav tiesa, ka pirmais hibrīdauto esot 1999. gada “Toyota Prius”. Jau daudz senāk kombinētu iekšdedzes un elektrisku piedziņu izmantoja “Lohner-Porsche Mixte”. Ferdinanda Porše radīts automobilītis. Dzimšanas gads – 1899. Bet modernās trīspunktu drošības jostas tika izdomātas un ieviestas daudz vēlāk – 1959. gadā. Un to autors ir “Volvo” inženieris Nils Bohlins.
Pieci futbola laukuma perimetri
Ne tikai tērauda tonnas automobiļi aprij. Mūsdienās tiem vajadzīgs lēvenis kapara vadu. Pat gāzes padevi vairs neregulē svira, bet gan potenciometrs un vadi. Un tā – mūsdienu automobilī ir vairāk nekā kilometrs šī nebūt ne viegli, ne lēti, ne ekoloģiski iegūstamā produkta.