Iegaumējiet! Aizliegtais jautājums topošajiem vecākiem – nu, vai jau ir? 0
Stāsta topošā māmiņa Ilze: “Katru dienu jāklausās mammas un omas padomos, kā man pareizi jādara, kas jāģērbj un ka jāēd par diviem. Apnikuši nepārtrauktie stāsti par to, kā viņa dzemdēja, kā caurām dienām bija jānoslauc piens… Kad mamma vai oma atkal sāk, demonstratīvi aizcērtu durvis. Es arī daudz ko zinu, esmu lasījusi, klausījusies vērtīgas lekcijas.”
Komentē ģimenes psiholoģijas centra Līna ģimenes psihoterapeite Ilze Mizāne-Novikova, divu bērnu mamma: “Padomu došana patiesi var ieraut sievieti tādā kā virpulī – visu laiku tikai pārdzīvot līdzi, kā citas darījušas, kā citām bijis. Tas neļauj ieklausīties pašai sevī, saprast, kas ir svarīgs man un bērniņam puncī.
Turklāt pa šiem gadiem veikti jauni pētījumi, pamatīgi mainījušies zinātnes atzinumi, speciālistu ieteikumi. Agrāk, piemēram, vispār nerunāja par to, kā bērns jūtas mammas vēderā, to sāka pētīt tikai pagājušā gadsimta vidū. Agrāk uzskatīja, ka mazulis neko nejūt. Tā domāja pat par nesen piedzimušu zīdaini.
Mamma vai oma lai pajautā – vai gribi zināt, kā man gāja? Ja grūtniece piekrīt, var pastāstīt un arī tad, piedomājot, lai informācija nebūtu pārlieku satraucoša. Ja topošā māmiņa intuitīvi jūt, ka šie stāsti viņai nav vajadzīgi, vajadzētu to respektēt.
Topošā māmiņa var stingri pateikt – nē, stop! Paldies, ka rūpējies, bet mana ginekoloģe (vecmāte, pediatre, dūla) teica, ka pašreiz ir cits uzskats, un man ir sajūta, ka tā būs labāk.
Nevajadzētu, atkal dzirdot padomus, sadusmoties un cirst durvis, jo tas var kaitēt bērniņam puncī – viņš dzird troksni, strīdu, kļūst nemierīgs.”
Svarīgi! Pēdējā nedēļā pirms dzemdībām daudzi zvana topošajiem vecākiem – nu, vai jau ir? Vai ir? Tā vietā vajadzētu būt pacietīgiem, gaidīt. Šis ir klusais laiks pirms dzimšanas.
Arī pēc mammas atgriešanās no dzemdību nama nebūtu labi notikumus sasteigt, rauties ciemos.
Kādā valstī pat ir tradīcija – pie durvju zvana pogas piekarina baltu lakatiņu. Tas nozīmē – mums ir piedzimis bērniņš, netraucējiet mūs.