Foto: LETA

Topošā izglītības ministre: Latvijas izglītības sistēmā pietrūkst izcilības un inovāciju 19

Latvijas izglītības sistēma ir laba, taču tai pietrūkst izcilības un inovāciju, vērtējot izglītības nozari, Latvijas Televīzijas raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja izglītības un zinātnes amatam izvirzītā programmas “Iespējamā misija” vadītāja Mārīte Seile.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

“Es teiktu, ka vārdi “izcilība” un “inovācijas” ir kaut kas, kas mūsu izglītības sistēmā varētu būt pārstāvēti vairāk,” viņa atzina, uzsverot, ka tieši tas ir ļoti nepieciešams Latvijas tautsaimniecībai, jo valsts attīstībai nepieciešami cilvēki ar radošām idejām, mērķtiecīgi, kas paši gatavi uzņemties iniciatīvu.

Viņa arī norādīja, ka izglītības sistēmas kvalitāte nevar būt labāka par skolotāju kvalitāti – par to liecina daudzi pasaules pētījumi. Izglītības kvalitāte ir ļoti atkarīga no tā, cik iedvesmojoši būs skolotāji. Viņasprāt, galvenās īpašības skolotājiem – skolotājam jāpatīk tam, ko viņš dara, un neapšaubāmi, profesionalitāte un zināšanas par savu priekšmetu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Topošā ministre arī atzina, ka bieži vien redzams, ka politiskajos dokumentos ir iestrādātas labas idejas, bet tik labi nesokas ar ieviešanas procesu. Uz jautājumu, kādēļ, viņasprāt, tā ir, Seile atbildēja: “Varbūt arī politiskās gribas trūkums.”

Runājot par Latvijas lauku skolu nākotni, viņa sacīja, ka tā saistāma ar to, ka katram bērnam sākumskolas periodā izglītībai jābūt nodrošinātai pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, bet svarīgas ir diskusijas, kā šo pieejamību sabalansēt ar kvalitāti. “Tas ir nākotnes uzstādījums – kā atrast modeļus, lai skolas būtu pieejamas, kvalitatīvas un tajā pašā laikā ar saprātīgu finansējuma ieguldījumu,” viņa paskaidroja.

Izvirzīšanu ministra amatam Seile uztver kā lielu atzinību “Iespējamās misijas” paveiktajam septiņos gados. “Mūsu pieredze ir ne tikai dalīties idejās, bet arī praktiski darboties,” teica Seile, norādot, ka filozofija, ar kādu darbojusies iepriekšēja darbā, neapšaubāmi noteiks arī viņas darbu ministra amatā. Par iestāšanos partijā “Vienotība” pašlaik nav pat apsvērusi, jo viss noticis ļoti ātri.

Jau vēstīts, ka “Vienotība” izglītības un zinātnes ministra amatam nolēmusi virzīt programmas “Iespējamā misija” vadītāju Mārīti Seili.

Atbalstu Seiles kandidatūrai iepriekš pauda Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības vadītāja Ingrīda Mikiško, savukārt Latvijas Zinātņu akadēmijas viceprezidents Juris Ekmanis un Augstākās izglītības padomes vadītājs Jānis Vētra atzina, ka viņiem trūkst informācijas par Seili.

Jau ziņots, ka “Iespējamās misijas” mērķis ir katru gadu piesaistīt, atlasīt, sagatavot un atbalstīt darbam skolās augstskolu absolventus ar līdera dotībām un labiem akadēmiskajiem sasniegumiem. Programmas veidotāji un atbalstītāji uzsver, ka kvalitatīvas izglītības pamats ir labs skolotājs. Vairāk nekā 40% pedagogu Latvijā ir vecāki par 50 gadiem, tāpēc “programma palīdz zinošiem un mērķtiecīgiem augstskolu absolventiem kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem un nākotnes līderiem”. Atsaucoties uz starptautiskiem pētījumiem, “Iespējamās misijas” mājaslapā arī norādīts, ka pašlaik Latvijas vispārējā izglītība starptautiskajā kontekstā ir vērtējama kā viduvēja.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.