Top jaunie elektrovilcieni, kas brauks arī Latvijā 3
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Ostravā, vienā no lielākajām elektrovilcienu ražotnēm Eiropā, trešdien transportbūves uzņēmums “Škoda Vagonka” plašākai auditorijai prezentēja jaunos elektriskos vilcienus, ko saskaņā ar 2019. gadā noslēgto līgumu šogad pēc AS “Pasažieru vilciens” pasūtījuma sāks piegādāt Latvijai.
Pirmajam vilcienu sastāvam beidz testēt elektroiekārtas. Vēl 13 sastāvus komplektē un krāso, bet mašīnbūves un metināšanas cehos ražo nākamo 18 vilcienu sastāvus. Ar AS “Pasažieru vilciens” parakstītais līgums paredz kopumā 32 četru vagonu sastāva elektrovilcienu piegādi izmantošanai Latvijas dzelzceļa elektrificētajā daļā. Kopējā piegādes līguma summa ir 240 miljoni eiro. Jaunie vilcieni kursēs dzelzceļa satiksmes līnijās Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienos.
Gatavojoties jauno elektrovilcienu saņemšanai, no 21. līdz 23. februārim Ostravas ražotnē uzturējās “Pasažieru vilciena” projekta uzraudzības darba grupa no Latvijas. Šīs vizītes ietvaros 23. februārī ražotni apmeklēja arī Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits, klātienē apskatot jaunos vilcienu ražošanas procesu, kā arī iekāpjot pirmajā gatavajā vilcienā un iemēģinot tā ērtības.
Pirmais vilciena tests Latvijā – maijā
“Škoda vagonka” vadītājs Martins Bednarzs apliecināja, ka uzņēmums izpildīs savas saistības un paredzētos 32 elektrovilcienu sastāvus Latvijai piegādās līdz 2023. gada beigām. Pirmais izgatavotais vilciens vistuvākajā laikā testus sāks Čehijas un Polijas teritorijā. Kā “Latvijas Avīzei” izteicās Ostravas ražotnē sastaptie “Pasažieru vilciena” speciālisti, paredzēts, ka no maija līdz septembrim vilciena modelim nepieciešamās sertifikācijas procedūras, mūsu mašīnistu apmācība un citi ekspluatācijas priekšdarbi notiks jau Latvijas teritorijā. Cilvēki jauno vilcienu kustību noteikti ievērošot Rīgas–Aizkraukles maršrutā, taču šovasar pasažieru pārvietošanās ar tiem vēl nenotiks. Ja viss ritēs pēc tagad saskaņotā plāna, jaunie vilcieni regulārajā pārvadājumu satiksmē sāks kursēt no septembra.
“Škoda Vagonka” mātessabiedrības “Škoda Transportation” vadītājs Didjē Feglers norādīja, ka Covid-19 pandēmija kopumā ietekmējusi arī viņa vadītā koncerna darbību. Tomēr šie faktori neesot tādi, lai iepriekš paredzētos piegādes termiņus mainītu būtiski. Viņš vienlaikus arī atzīmēja, ka inflācija neietekmēšot pasūtīto vilcienu cenu – tos Latvija saņemšot saskaņā ar esošā līguma nosacījumiem, papildu izmaksas būšot “Škoda” puses problēma.
Būs ērtāk, ātrāk un – citādi
Jauno vilcienu sastāva kopējais garums ir 110 metri, tajā paredzētas 436 sēdvietas un 454 stāvvietas. Vilcienu maksimālais ātrums – 160 km/h.
Visas iekāpšanas durvis atrodas zemās grīdas daļā. Līdz ar to jaunā vilciena vagonu grīda vairs nav vienā līmenī – tā, kā to pasažieru vilcienos Latvijā esam pieraduši līdz šim. Būs jāpierod. Pirmā asociācija – liels un ērts tramvajs. Lai pilnībā izmantotu zemo grīdas daļu priekšrocības, līdz galam vēl jāpārbūvē visi peroni Rīgas aglomerācijas stacijās, kur šie vilcieni kursēs. VAS “Latvijas dzelzceļš” sācis tās pārbūvēt.
Jaunajos vilcienos būs gaisa kondicionieri, kontaktligzdas ar 230 voltu spriegumu, kā arī bezvadu interneta pieslēgums pasažieriem. Vilcieni būs aprīkoti ar ārēju un iekšēju videokameru sistēmu, kā arī plašu WC pasažieriem ar ierobežotu mobilitāti.
Līdz šim jaunākais elektrovilciena sastāvs, ko pasažieru pārvadājumiem izmanto Latvijas teritorijā, ir ražots pirms 32 gadiem RVR rūpnīcā Rīgā.