Tirgotāji: Par jauno dēvētais depozīta sistēmas modelis patiesībā ir vecs un ļoti dārgs 0
Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) norāda, ka depozīta sistēmas modelis, kas tika prezentēts “Zaļās brīvības” organizētajā seminārā, ir novecojis un nepamatoti dārgs.
Turklāt ir jau laikus jādomā par alternatīva šķirošanas veida piedāvāšanu Latvijas reģionos, jo, ņemot vērā apmeklētāju skaitu mazajos lauku veikalos, depozīta automātu izvietošana Latvijas reģionos var būt pārāk dārga.
Obligātās dzērienu iepakojuma depozīta sistēmas modeļa ieviešana paredz virkni izmaksu, kas šobrīd tiek lēstas ap 30 miljoniem eiro.
Pēc Igaunijas pieredzes ir skaidrs, ka šī summa būs jāsedz pašiem tirgotājiem: lielākās izmaksas veidos tieši iepakojumu savākšanas automātu iegāde un uzstādīšana tirdzniecības vietās, kā arī atsevišķu šķirošanas līniju izveide katrā tirdzniecības vietā.
Šajā gadījumā izmaksas tikai par depozīta automātiem varētu būtu ap 78 miljoniem. Lielais peļņas potenciāls ir iemesls kāpēc automātu ražotāji no Skandināvijas valstīm tik aktīvi uzstāj, ka Latvijā jāievieš depozīta sistēma, skaidro LTA.
Sistēmas ieviešana radīs papildu izdevumus ne tikai tirgotājiem, bet arī patērētājiem.
Turklāt aprēķini liecina, ka pircējiem pēc depozīta sistēmas ieviešanas būs papildus jāmaksā vismaz 15 eiro centi par katra dzēriena iepakojuma vienību, bet atgūt varēs tikai daļu – 10 centus no samaksātās summas.
Tas Latvijas dzērienu ražotājiem un izplatītājiem radīs potenciālus zaudējumus, jo līdz ar cenas palielināšanos samazināsies Latvijas iedzīvotāju pirktspēja.
“Politiskā domāšana un lēmumi joprojām koncentrējas tikai starptautisko korporāciju interesēs, neņemot vērā reģionu iedzīvotāju un Latvijas mazo uzņēmēju iespējas un vajadzības,” uzsver H. Danusēvičs.
LTA aicina obligātās dzērienu depozīta sistēmas ieviešanas procesā ņemt vērā arī Latvijas iedzīvotāju blīvumu dažādās mazapdzīvotās vietās, lai nodrošinātu visiem pieejamu atkritumu šķirošanas infrastruktūru.
Turklāt būtiski ir piedāvāt šķirošanas alternatīvu arī tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri produktus iegādājas, piemēram, autoveikalos, neapmeklējot tirdzniecības vietas klātienē, lai nerastos situācija, ka nav iespējas atgūt iemaksāto depozītu par dzēriena pudeli.