Tirdzniecība pa pastu – ērta un veiksmīga 0
Pircējiem patīk pastaigāt pa veikalu, aptaustīt un uzlaikot iepatikušos apgērbu, tomēr vienlaikus viņi iecienījuši iepirkties internetā vai ar kataloga starpniecību, preci saņemot pastā.
Tiesa, kopš ienākšanas brīža Latvijā tirdzniecība pa pastu ir ļoti mainījusies – agrāk preces varēja nolūkot tikai drukātajā preču katalogā un pasūtījumu veikt, izpildot veidlapu, bet tagad to visu piedāvā izdarīt arī tīmeklī. Turklāt tīmeklī piedāvāto izstrādājumu klāsts ir daudz plašāks. “Kad pirms gandrīz piecpadsmit gadiem ienācām Latvijā, ar Latvijas pasta starpniecību izplatījām tikai 200 “Anttilas” katalogus. Ar nepacietību gaidījām pirmos zvanus un, tos sagaidot, priecājāmies kā mazi bērni, jo mums bija izdevies sasniegt mērķauditoriju,” atceras Zane Driņķe, SIA “Antti” direktore. “Septiņu gadu laikā tirdzniecība pa pastu izauga ļoti strauji, jo bija liels pieprasījums pēc apģērbiem un apaviem. Šīs preču grupas “Anttilā” vienmēr izraisījušas vislielāko pircēju interesi. Joprojām esam vieni no lielākajiem tirgotājiem pa pastu, jo šis tirgus nav pārlieku piesātināts un konkurentu nav nemaz tik daudz. Tirdzniecība pa pastu ir sarežģīts bizness, tas prasa specifiskas zināšanas un investīcijas. Tādēļ nereti mūsu konkurenti ienāk Latvijā un tad atkal ir prom.”
Latvijā “Anttila” darbojas gandrīz 15 gadus, Igaunijā – 20, bet Somijā tā ir jau 60 gadus. Kas nosaka veiksmi mazumtirdzniecībā pa pastu? Zane Driņķe: “Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, tas ir patīkamais pārsteiguma moments, kad cilvēks, kurš pasūtījis preci un aizgājis to saņemt pastā vai tā piegādāta mājās, atver iepakojumu – kas tur būs? Tas nekas, ka pēc tam pašam par preci jāmaksā. Otrkārt, pie mums preces var iegādāties arī uz nomaksu, un tas ir liels atspaids tiem cilvēkiem, kas nevar samaksāt uzreiz visu summu. Treškārt, piegādes laiks ir samērā ātrs – līdz divām nedēļām un, ja pēc tam gribas preci apmainīt vai sūtīt atpakaļ, tad to var izdarīt 14 dienu laikā. Viss notiek ātri un bez liekas aizķeršanās.”
Pamatīgu “aizķeršanos” mums visiem gan radīja ekonomiskā krīze. Taču šobrīd, kā ziņo Centrālā statistikas pārvalde, Latvijā salīdzinājumā ar pagājušo gadu kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums ir kļuvis lielāks un nepārtikas tirdzniecība palielinājusies pat gandrīz par 14%. Vai krīzi izdevies pārdzīvot arī mazumtirdzniecībai pa pastu? “Protams, samazinoties pirktspējai Latvijā, arī klientu pieprasījums pēc mūsu precēm kļuva mazāks. Bijām spiesti reorganizēt darbu un vajadzēja atlaist darbiniekus. Tagad viņus atkal pieņemam atpakaļ darbā un ceru, ka esam pārvarējuši lejupslīdi, kas bija saistīta ar mazumtirdzniecības apgrozījuma kritumu. Šis gads ir parādījis augšupeju un tendenci, ka cilvēks atkal ir gatavs iepirkties.”
Caur “Anttilu” atsevišķas preču grupas ļoti labi un daudz pirka arī krīzes periodā. “Tās bija puķes un puķu sīpoli, trenažieri un sporta apģērbi. Ir pierādīts, ka krīzes periodā cilvēks sāk vairāk domāt par skaistumu sev apkārt vai arī nodarbojas ar sportu. Tas viņam palīdz psiholoģiski vieglāk uztvert smago laiku,” secina Z. Driņķe.
Tuvākās nākotnes ieceres “Anttilas” darbībā saistītas ar tirdzniecības paplašināšanu tīmeklī, kurā tiks piedāvāts daudzveidīgāks preču klāsts nekā katalogā. Z. Driņķe: “Gribam cilvēkus pieradināt, ka varam piedāvāt ne tikai apavus un apģērbus, bet arī dārza traktorus, instrumentus un citu tehniku. Dažādu zīmolu un cenu kategoriju preces, lai mēs būtu interesanti iespējami lielākam potenciālo pircēju lokam. Jau tagad mums ir sadarbības partneri no Latvijas un nākotnē gribam ar viņiem sadarboties vēl vairāk, lai veidotu plašāku piedāvājumu.”