“Atgādinājums pārdomām, kurām pienācis pēdējais laiks!” Atis Jansons par ziepēm, “kādas vēl neesam pieredzējuši” 44
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Tāds atgādinājums… Ne jau baidīšanai, ne jau atlikušo vasaras baudu bojāšanai, bet dažām finansiālām pārdomām, kurām, manuprāt, pienācis pēdējais laiks.
Citādi šoziem būs ziepes, kādas vēl neesam pieredzējuši.
Mazā statistika
Ko dara ļaudis sastrēgumos? Klausās mūziku un blenž uz blakus stāvošajiem. Skatos uz riteņiem un redzu – M+S, M+S, M+S… Šķiet, vismaz katrs otrais ziemas zābakus nav noāvis.
Gribu skaitļus precizēt, tādēļ ņemu papīra lapu un eju pa “Spices” stāvvietu. Vienā lapas pusē lieku vasaras riepu ķeksīšus, otrā ziemas. Pēc pusstundas man apnīk. Pirmajā ailē ir tikai septiņas atzīmes. Otrajā – 85…
Svētdienā esmu Dundagā. Kādas radinieces jubilejas zaļumballītes viesu autostāvvietā skaitu atkal. No 16 riepu komplektiem ar vasaras rakstu te nav neviena…
Nu ko, apsveicu. Mēs šogad esam lieliski un pārliecinoši pierādījuši, ka ar ziemas riepām vasarā var braukt visai droši.
Blefs un mārketinga triki ir riepu ražotāju un tirgotāju pārspīlētie stāsti par baigo troksni, par “pilnīgu stabilitātes zudumu”, par velns cik tur reižu palielinātu bremzēšanas ceļu un tā tālāk.
Gluži labi var braukt, ja vien netrakojam tropiski karstajās dienās, kuru pat šogad nemaz nebija tik daudz.
Piedevām – mēs pārsteigti atklājam, ka vienā jomā tie paši riepu ražotāji pēdējos gados ir sasnieguši milzu progresu. Nemaz tik ļoti “ziemenes” uz verdošā asfalta nedilst.
Lūk, šī, “Pirelli” ir darba dzīvi sākusi pirms nepilniem trim gadiem, un tā arī atpūsties nav dabūjusi. 60 tūkstoši kilometru. Divas ziemas, divas vasaras. Un tā vien rādās, ka novembrī protektora dziļums vēl būs noteikumu prasītie četri milimetri.
Var ar tādu braukt vēl vienu ziemu?
Var jau, bet nevajadzētu
Daudzi brauks, jo naudas vienkārši nepietiks. Un buksēs mazākajos kāpumiņos, šļūks knapākajos kritumos, peldēs līkumos, sasprings, nogurs, kļūdīsies, neveiksmīgākie nonāks svešā kustības joslā un papildinās traģēdiju statistiku, jo brīnumi nenotiek.
Kādreiz mīkstā gumija nu ir cieta, kādreiz elastīgās “lameles”, kuras tik skaisti svieda sniedziņu prom, “pašattīrījās” un palika melnas un darbspējīgas putenī, ir cietas un aplips baltas.
Tūkstoši aso kantīšu, kuras ir tās, kas ieķeras ledū un notur tevi uz ceļa, sen apdrāztas apaļas un trulas…
Vismaz divām jaunām ir jāpamēģina atlicināt. Lai gan šis “pussolis” arī draud ar smagu dilemmu – kur tās jaunās likt? Priekšā vai aizmugurē? Normāla, neitrāla pagriežamība neiznāks ne tā, ne šitā.
Auto vai nu stums degunu uz grāvi, vai griezīsies, kā saka, pārlieku. Un, ja braucējam meistarības nepietiks, šļūks ar pakaļu pa priekšu.
Ziepes. Bez promilēm un likumīgā ātrumā. Varbūt tomēr varam vēl paspēt sakrāt? Vai, šķietami par spīti jebkādai loģikai, ejam uz bodi un prasām ziemas riteņus jau septembra sākumā – tādas cenas kā šobrīd nez vai vēlākā rudenī būs.
Varenas atlaides, sevišķi labākajai precei
“Premium” produkti, kuri jau manā pieticīgajā izmērā (205/65 16) ziemas sākumā maksā ap 200 eiro gabalā, dažos interneta veikalos (tepat, Latvijā) pašlaik nocenotas zem simta.
Lielie mēri (18,19, 20 collas), kuru slazdos latvietis taupīgi trūcīgais mēdz iekļūt, desmitgadīgu limuzīnu pērkot, atrodami nevis par četriem, bet diviem vai pat pusotru simtu gabalā.
Taupības rekordu man Dundagas šķūnītī parādīja jubilāres dēls. Interneta veikalā viņš atradis 255/40 19 ziemenes par 99 eiro gabalā. Firma? “Laufenn”. Kas tas tāds? Jauns visai labi pazīstamas “Hankook” atzars.
Varbūt tiešām vērts un spējam pasteigties?
Vien riepas dzimšanas laiku visdāsnāk nocenotajām dāvanām vajadzētu pārbaudīt – pastāv iespēja, ka kāda akcija ir mēģinājums atbrīvoties no veciem krājumiem. Desmitgadīgas un vēl senākas labāk neņemiet!
Un vēl gribu atgādināt – no baigi dārgajiem zema riepas profila un attiecīgi liela diska izmēra slazdiem var pamēģināt izbēgt. Ja jūsu auto ražotājs pieļauj arī mazāku disku un augstāku riepu, varat jauno ziemas komplektu taisīt tādu.
Riepas tad būs krietni lētākas, vēl viena disku komplekta iegādi (vienkāršākie “bleķinieki” maksā tikai ap 50 eiro katrs) tas kompensēs jau dažās sezonās.