Liepājas-Glūdas dzelzceļu būvdarbus galvenokārt veica ar muskuļu spēka palīdzību.
Liepājas-Glūdas dzelzceļu būvdarbus galvenokārt veica ar muskuļu spēka palīdzību.
Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājums

“TikTok” kā izglītības nepilnību aizpildītājs: pedagogi izmanto platformu, lai mācītu vēsturi 14

Ritinot “TikTok”, jūs, iespējams, sastapsiet kādu, kurš dalās savā ikdienā vai izmēģina jaunākās deju tendences, taču jūs varētu iemācīties arī kaut ko tādu, kas nav apgūts skolā, vēsta “CNN”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Zinātnieki un pedagogi arvien vairāk izmanto “TikTok”, lai dalītos ar vēsturi, kas reti sastopama mācību grāmatās.

Tiešsaistes mācību platformas Study.com 2022. gadā veiktā aptauja atklāja, ka katrs ceturtais “TikTok” lietotājs ASV izmanto šo platformu izglītības nolūkos, un vēsture ir viens no populārākajiem priekšmetiem.
CITI ŠOBRĪD LASA

Viens no šiem pedagogiem ir Kahlil Grīns (Kahlil Greene), kurš “TikTok” pazīstams arī kā Z-paaudzes vēsturnieks.

2021. gadā, būdams Jēlas universitātes vecākais students, Grīns Mārtiņa Lutera Kinga jaunākā dienas laikā publicēja vairākus videoklipus par apzinātiem mēģinājumiem noslēpt nepatīkamus faktus, izceļot civiltiesību līdera citātus, kas atspoguļo viņa radikālos uzskatus par rasi un šķiru. .

Redzot entuziasma pilnu atsaucību, Grīns uzsāka sēriju ar nosaukumu “slēptā vēsture”, kas aptver mazāk zināmus mirkļus tautas pagātnē — no natīvistu pirmsākumiem līdz cilvēku zooloģiskajiem dārziem, kas tika rādīti uz krāsainajiem ekrāniem balto cilvēku izklaidei. Kopš tā laika Grīns ir savācis vairāk nekā 600 000 “TikTok”sekotāju, savukārt viņa “slēptās vēstures” videoklipi, kā arī cits viņa izglītojošais saturs par aktuālajiem notikumiem un populāro kultūru parasti katru reizi savāc desmitiem tūkstošu skatījumu.

“Es vienmēr esmu redzējis sevi strādājam, aizpildot ASV izglītības sistēmas nepilnības,” “CNN” sacīja Grīns.

@kahlilgreene Are you shocked 😅? #blackhistory #americanhistory #slavery #ushistory #hiddenhistory ♬ Blade Runner 2049 – Synthwave Goose

“TikTok” var aizpildīt izglītības nepilnības

Tas, kā vēsture tiek mācīta ASV valsts skolās, dažādos štatos var ievērojami atšķirties. Lai gan lielākā daļa mācību programmu aptver tādus fundamentālus momentus ASV vēsturē kā verdzība, pilsoņu karš un pilsoņu tiesību kustība, to pieeju šīm tēmām bieži ietekmē partizānu politika un kopienas demogrāfija. Piemēram, Kalifornijas mācību grāmatās ir tendence uzsvērt marginalizēto grupu pieredzi, savukārt Teksasas mācību grāmatās tās parasti tiek samazinātas, konstatēts “New York Times” analīzē.

Reklāma
Reklāma

Saskaņā ar Kalifornijas Universitātes Losandželosas Juridiskās skolas izsekotāju no 2020. gada septembra līdz 2023. gada jūlijam vietējā, štata un federālā līmeņa amatpersonas ieviesa gandrīz 700 pasākumus, lai ierobežotu mācības saistībā ar rasi un rasismu.

Lai gan daži likumdevēji un amatpersonas cenšas ierobežot šādas apmācības, šīs zināšanas var būt ļoti svarīgas skolēniem, sacīja Ernests Krims III (Ernest Crim III), bijušais vidusskolas vēstures skolotājs, kurš tagad veido izglītojošu saturu “TikTok”.

Kad viņš koledžā apguva melnādaino vēstures kursu, viņš sāka izprast savas pieredzes pamatā esošās sistēmiskās problēmas. Kurss iedvesmoja Krimu kļūt par pedagogu, un viņš gadiem ilgi mācīja vidusskolā ASV vēsturi un izvēles priekšmetu par Āfrikas un latīņu vēsturi. Pēc virknes augsta līmeņa melnādaino cilvēku nogalināšanas visā valstī, viņš sāka publicēt izglītojošu saturu “Facebook” un “Instagram”.

Kad “TikTok” kļuva populārs ASV vairākus gadus vēlāk, viņš platformā sāka publicēt fragmentus no savas mācību programmas — tikai šoreiz vairāk cilvēku pievērsa uzmanību. Viņa videoklipi izglīto auditoriju par mazāk zināmām melnādainām vēsturiskajām personībām, piemēram, vēsturnieku Kārteru G. Vudsonu un abolicionistu lektoru Henriju Boksu Braunu, kā arī balto sabiedrotajiem, piemēram, “Red Lobster” dibinātāju Bilu Dārdenu, kurš atteicās ievērot segregāciju savā restorānā, un pilsoņu tiesību aktīvisti Violu Liuzzo, kas palīdzēja nogādāt protestētājus uz Selmu uz Montgomeri gājieniem.

Krims pievieno ziņām un aktuāliem notikumiem vēsturisku kontekstu. Piemēram, kad Augstāko beisbola līgu sezona ritēja pilnā sparā, viņš izcēla bieži aizmirsto stāstu par Mozu Flītvudu Vokeru, kliedējot priekšstatu, ka Džekijs Robinsons bija pirmais melnādainais spēlētājs, kurš spēlējis MLB.

Krima videoklipi ir padarījuši viņu par mini slavenību — viņš teica, ka cilvēki viņu atpazīst, savukārt viņa sekotāju vidū ir Ava DuVernay, Mo’Nique un D.L. Hjūlijs. Patiesībā viņa izglītības saturs ir guvis tik plašu rezonansi, ka viņš pameta mācīšanu klasē, lai strādātu pie sociālo mediju satura veidošanas.

@mrcrim3 The Klan isn’t just anti-Black??? 🤔 In the summer of 1922, the Klan burned down this Naperville church, but not because it was a Black church. They burned it down because… well, watch the video. 😆 Did you know this about the Klan? What if the #catholic church remembered this en masse (in mass) and actively fought racism because of their historical connection to anti-Catholic terrorism and violence? Hmmm. 🤔 We need more churches like #StSabina and priests like #fatherpfleger. ✊🏾💯 #Crimsblackhistoryfieldtrips #ushistory #blackhistory #plainfield #naperville #illinois #history #catholicchurch #catholics #catholicism #catholiclife #blackchurch #church #churchflow #fyp #churchtiktok ♬ original sound – Ernest Crim III

“TikTok” izglītojošais saturs – iespēja izpētīt savu identitāti

“TikTok” izglītojošais saturs var arī nodrošināt iespējas izpētīt savu identitāti.

Aslans Pahari (Aslan Pahari), Sidnejā dzīvojošs satura veidotājs, kurš absolvējis Austrālijas Nacionālo universitāti ar grādu antropoloģijā un starptautiskajās attiecībās, platformā veido videoklipus par seno vēsturi, mirušajām reliģijām, mitoloģiju un citām tēmām, bieži vien liekot uzsvaru uz Dienvidāziju un Centrālo Āziju. Pēdējos ierakstos viņš ir apspriedis cilšu kopienas Indijā, pēdējos Afganistānas pagānus un reālās dzīves iedvesmu “Džungļu grāmatai”.

Pahari sacīja, ka viņa interese par šīm tēmām izrietēja no vēlmes uzzināt vairāk par savu etnisko piederību un izcelsmi. Lai gan viņš ir dzimis un audzis Austrālijā, viņa ģimene ir no Pakistānas Khyber Pakhtunkhwa un Pendžabas provincēm, un vairāki viņa videoklipi iedziļinās plašāka reģiona vēsturē, valodās un kultūrās.

Tas sākās kā projekts, lai kliedētu viņa garlaicību pandēmijas laikā, taču kopš tā laika ir pārvērties par pilnas slodzes darbu — Pahari lapai “TikTok” ir vairāk nekā 5 miljoni sekotāju, un viņš ir izveidojis lojālu un iesaistītu kopienu tādās platformās kā “YouTube” un “Discord”. “Atrodoties Rietumos, liela daļa mūsu vēstures tiek aizēnota, tāpēc mēs īsti neiegūstam šo izpratni,” viņš teica.

“Es domāju, ka mans saturs var palīdzēt Dienvidāzijas jauniešiem nedaudz vairāk lepoties ar to, kas viņi ir, vai vienkārši labāk izprast, no kurienes viņi nāk.”

“Es cenšos pārkvalificēt mūsu zemapziņu,” viņš teica. “Netieši mēs visi esam neobjektīvi pret dažām lietām, pat mūsu pašu etniskajām grupām. Es vēlos, lai cilvēki redzētu sevi pozitīvā gaismā.

@aslanpahari #history #religion #facts ♬ original sound – ASLAN PAHARI

Neuzticieties visam, ko redzat “TikTok”

Lai gan “TikTok” ir atrodams plašs informācijas klāsts, platformai ir arī zināma daļa izaicinājumu.

Vēsturnieku un zinātnieku izglītojošs saturs ir līdzās videoklipiem no satura veidotājiem bez šiem akreditācijas datiem, kas var apgrūtināt vidusmēra lietotājam noteikt, kas ir ticams un kas nē. Daži pedagogi savu videoklipu fonā kopīgo citātus un avotus vai komentāros sniedz skatītājiem plašāku kontekstu, taču

Pahari un citi brīdina, ka izglītojošo saturu vietnē “TikTok” nevajadzētu uztvert kā absolūtu patiesību.

“Tā kā daudzi cilvēki, kas skatās izglītojošu saturu, nav īsti pieraduši pie šīm akadēmisko aprindu jomām, viņi nezina, ka par noteiktām tēmām ir dažādas perspektīvas,” viņš teica. “Viņi neapzinās, ka tas, ko viņi skatās, ne vienmēr ir fakts.”

Kā to redz daudzi platformas zinātnieki un pedagogi, “TikTok” nav maģisks aizstājējs plašai vai garāka satura, piemēram, dokumentālo filmu, iepazīšanai. Taču tas var būt noderīgs sākumpunkts turpmākai interesei.

“Ikvienam, kurš vēlas mācīties no “TikTok”, noteikti iesaku iesaistīties,” sacīja Grīns. “Neesiet tikai pasīvs skatītājs. Uzdodiet jautājumus, komentējiet!”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.