Uldis Šmits: “Adidas” piedāvājums ar PSRS simboliku tikai bizness? 10
Diezgan karstas diskusijas izraisījās par vācu sporta preču firmas “Adidas” piedāvājumā iekļautajiem sporta apģērbiem ar PSRS simboliku. Uz krekliņiem redzams PSRS ģerbonis un uzraksts “USSR”. Tie esot darināti īpašai “vintidža” kolekcijai (dizainā ar šo terminu bieži saprot veclaicīgu, bet gaumīgu stilu), gaidot Pasaules kausa futbolā finālturnīru, kas drīz notiks Krievijā. Tur, kā zināms, tādi izstrādājumi ir lielā cieņā. Vācijas likumus firma nepārkāpj, toties rada problēmas valstīs, kur šī simbolika ir aizliegta. Visiem vai it kā visiem zināmu iemeslu dēļ.
Pašā Vācijā līdzīga nostāja un atbilstoši tiesību akti pastāv vienīgi attiecībā uz Trešā reiha atribūtiku. Ja kāds apģērbu ražotājs iedomātos atdarināt un izplatīt, piemēram, 1936. gada Berlīnes olimpiādes vācu sportistu formas, tad izceltos pamatīgs skandāls. Savukārt Padomju Savienības totalitārā režīma vēsturei (un masu noziegumiem) tiek pielāgotas citas mērauklas. Konkrētajā gadījumā noteicošie laikam gan bija Vācijas slavenā uzņēmuma biznesa apsvērumi.
Mēs šādus dubultstandartus šķietami nevaram atļauties. Tomēr, jāatzīst, neesam gluži bez vainas. Nāk prātā, teiksim, pirms dažiem gadiem “Air Baltic” rīkotā 23. februāra “vīriešu dienas” atlaižu akcija, un toreiz dažs labs Latvijas nacionālās aviokompānijas vadības pārstāvis apgalvoja, ka klientu piesaistīšanai der jebkāds iemesls, un nav sevišķas atšķirības, Valentīna diena vai “vīriešu diena”. Arīdzan viens otrs mūsu polittehnologs jeb sabiedrisko attiecību speciālists nesaskatīja tādā pieejā nekā peļama.
Nu, lūk, tāpat “Adidas” grib izmantot iespēju ienesīgi pārdot krekliņus ar PSRS ģerboni. Tas galu galā tik ilgi rotājis pasi un visus pārējos kaut cik svarīgos dokumentus miljoniem padomju cilvēku, kuri zem sarkanā karoga soļoja demonstrācijās un daudzi guva panākumus sportā… Tiesa, ukraiņi nez kāpēc iebilst, taču viņu pirktspēja ir niecīga. Tiesa, Lietuvas Ārlietu ministrija un daži Latvijas politiķi raksta niknus “tvītus”, taču Baltijas valstu tirgus ir pārāk šaurs salīdzinājumā ar to, kur produktam būtu krietns noiets. (Apģērbu piedāvājums 7. maijā no mājaslapas it kā pazuda, tomēr vēlāk izrādījās, ka tērpi ar šiem uzrakstiem joprojām nopērkami, kolekcijai vien mainīts nosaukums – “Russia tank dress” vietā “USSR tank dress”.)
Kā jau pierādīja gāzes vada projekta “Ziemeļu straume 2” caursišanas gaita, Vācijas enerģētikas nozares uzņēmēju aprindas mēdz iztēlot tām vēlamo par esošo un nerēķināties ar politisko realitāti un citu drošības interesēm. Tagad sporta preču lielražotājs apliecina, ka spēj ignorēt vairāku valstu vēstures pieredzi un faktus, lai izdabātu nostalģijai pēc totalitāras iekārtas, ko iemieso akronīms “USSR”. Minētā burtu kopa tomēr ietver ne tikai Krieviju vien, bet arī lielu daļu Austrumeiropas, ko pazīstamais vēsturnieks Timotijs Snaiders ne velti nodēvējis par asinszemēm, jo savulaik “tieši te nacistu un sovjetu režīmu vara un ļaunums pārklājās un mijiedarbojās”. Turklāt veco simbolu vārdā joprojām tiek pastrādāti noziegumi. Ir pagātni un tagadni saistošas kopsakarības, kuras Vācijas biznesa elite neatskārš vai izliekas nemanām. Tāpēc (šoreiz mums) nevajadzētu kautrēties norādīt un atgādināt. Paust savu attieksmi.