TIEŠRAIDE: Dramatiskā situācija tranzītā. Vai varam atļauties dzelzceļa elektrifikāciju? 0
Nozares un ekonomikas eksperti apšauba plānotā dzelzceļa elektrifikācijas projekta lietderīgumu un pauž bažas, ka ar laiku tā izmaksas var gulties uz visu nodokļu maksātāju pleciem. Paredzamais dzelzceļa elektrifikācijas projekta finansējums pārsniedz 400 miljonus eiro, no kuriem 346 miljonus paredzēts piesaistīt no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, bet 61 miljons tiek plānots kā nacionālais līdzfinansējums.
Bankas Citadele ekonomists Māris Āboliņš pauž bažas, vai elektrifikācijas projekts nākotnē neradīs milzu zaudējumus. Viņš atgādina, ka pašreiz situācija tranzīta nozarē nav stabila un jau vairākus mēnešus vērojams tranzīta kravu apjom kritums. “Politiskā situācija nav stabila, turklāt arī ogļu kravas nākotnē varētu samazināties par trešdaļu, jo Eiropā saruks pieprasījums pēc oglēm saistībā ar jaunu Eiropas Savienības enerģētikas politiku, līdz ar to tik milzīgas investīcijas dzelzceļa infrastruktūrā ir ļoti riskantas,” uzsver Āboliņš.
Arī tranzīta nozares eksperts Tālis Linkaits norāda uz paaugstinātiem riskiem dzelzceļa elektrifikācijā. “Krītošas tranzīta kravu plūsmas apstākļos katrs investīciju projekts ir rūpīgi jāizvērtē. Latvijas dzelzceļa elektrifikācijas projekts ir balstīts uz pārāk optimistiskiem pieņēmumiem, pārāk ambiciozs un privātajam sektoram nepaceļams. Šāda projekta lietderība un apmēri būtu jāpārvērtē atbilstoši reālajai situācijai nozarē,” uzsver eksperts.
Lai pārrunātu plānotā dzelzceļa elektrifikācijas projekta lietderīgumu pirmdien, 16.oktobrī tiek rīkota apaļā galda diskusija “Dramatiskā situācija tranzītā. Vai varam atļauties dzelzceļa elektrifikāciju?”
Diskusijā piedalīsies ekonomists ar astoņu gadu pieredzi Eiropas Komisijā Gatis Eglītis, ekonomists un Eiropa parlamenta deputāts Roberts Zīle, transporta nozares eksperts Tālis Linkaits, VAS Latvijas dzelzceļš viceprezidents Aivars Strakšas, Rīgas Tirdzniecības ostas valdes priekšsēdētājs Ralfs Kļaviņš, auditorkompānijas Ernst&Young partneris Andris Lauciņš, bankas Luminor ekonomists Pēteris Strautiņš, Baltijas Asociācijas – transports un loģistika prezidente Inga Antāne un Latvijas Bankas pārstāvis.