“Tele2” vadītājs: Ar pārsteidzīgu lēmumu patērētāju tiesību sargi izdara “lāča pakalpojumu” iedzīvotājiem 3
Autors: Valdis Vancovičs, “Tele2” valdes priekšsēdētājs
Latvijā ir valsts institūcijas, kas uzrauga uzņēmumu darbību – viena no tām ir Patērētāju tiesību un aizsardzības centrs (PTAC), kuras nosaukumā ir nepārprotami ietverts tā pamatuzdevums – patērētāju tiesību aizsardzība.
Diemžēl atsevišķos gadījumos pārcentība vai vēlme demonstrēt varu noved pie lēmumiem, kas negatīvi var ietekmēt pašus patērētājus.
Trīs mēnešus, palīdzot valstij pārvarēt koronavīrusa radītos sociālekonomiskos apstākļus, mēs klientiem, kuriem bija ierobežotas iespējas izmantot mobilo internetu, dāvājām iespēju lietot interneta pakalpojumus neierobežotā apjomā bez papildu maksas.
Klienti to ļoti novērtēja, jo tas bija svarīgi dažādu sadzīves jautājumu risināšanā. Mēs redzam, ka šobrīd datu patēriņš šajos iepriekš limitētajos tarifu plānos ir palielinājies aptuveni trīs reizes.
Tas faktiski nozīmē, ka klientu mobilo sakaru lietošanas paradumi vairs neatbilst viņu iepriekš izvēlētajam tarifu plānam.
Klientu informēšana ar īsziņu, rēķina, interneta mājas lapas un pašapkalpošanās portāla palīdzību notika vienu mēnesi pirms tarifa plāna izmaiņu stāšanās spēkā, kas ir atbilstoši Elektronisko sakaru likumā noteiktajām prasībām un ar klientu noslēgtajam līgumam.
Tarifu plānu galvenā grozījumu būtība – mobilā interneta limita atcelšana tiem tarifu plāniem, kuriem bija ierobežots interneta datu patēriņš, vienlaikus paaugstinot abonēšanas maksu par 2,5 eiro mēnesī.
Atšķirībā no citām tarifu plānu izmaiņu reizēm, šoreiz līgumā tika iekļauts papildu nosacījums –klienti varēja izmantot iespēju saglabāt savus vecos tarifu plānus. Lai to izdarītu, bija vien jānosūta bezmaksas īsziņa operatoram.
PTAC, saņemot atsevišķu klientu iesniegumus par tarifu plānu izmaiņām, mums atsūtīja jautājumus. Diemžēl, nesagaidot atbildes, PTAC jau publiski sociālajos tīklos un medijos komentēja šīs izmaiņas kā patērētāju interešu aizskārumu.
Tas norāda, ka PTAC nav vēlējies noskaidrot lietas būtību un uzdotie jautājumi ir tikai formalitāte.
Par pārkāpumu tiek uzskatīta “Tele2” pretimnākšana klientiem, līgumā iekļaujot noteikumus, kas sniedz papildu izvēles tiesības saglabāt iepriekšējos tarifu plānu noteikumus.
Ja pareizi saprotam iestādes pozīciju, tad PTAC uzskata, ka klientiem ir jādod tikai viena iespēja – piekrist vai nepiekrist līguma grozījumiem, kas faktiski nozīmē pieņemt izmaiņas vai arī lauzt līgumu.
Pēc mobilo sakaru lietošanas apjoma redzam, ka tie klienti, kuriem ir tarifu plāni ar ierobežotu interneta datu pieslēgumu, šobrīd, Covid-19 situācijas ietekmē, būtiski pārtērē viņu tarifu plānā pieejamos mobilos datus.
Jaunie tarifu plānu grozījumi tika ieviesti ar mērķi pasargāt klientus no ievērojami lielākiem tēriņiem par mobilā interneta pakalpojumiem, taču šobrīd šo grozījumu piemērošana ir apturēta.
Iespējams, kādam var rasties jautājums, vai bez klienta piekrišanas var grozīt līgumu – tarifu plānu.
Atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem elektronisko sakaru pakalpojumu abonēšanas līgumu noteikumiem un jau ilgstošai elektronisko sakaru nozares praksei lietotāja piekrišana nav nepieciešama, lai grozījumi abonēšanas līguma noteikumos stātos spēkā.
Pretējā gadījumā operatori nespētu realizēt patstāvīgu vienoto publisko tarifu politiku, kas ir efektīvas mobilo sakaru pakalpojumu konkurences priekšnoteikums.
Esmu par patērētāju tiesību rūpīgu uzraudzīšanu un aktīvu rīcību, ja tiek pārkāpts likums.
Taču uzraugošās iestādes rīcībai un lēmumiem jābūt patērētāju intereses patiesi un pēc būtības aizstāvošiem, – tie nedrīkstētu balstīties virspusējā un formālā izvērtējumā, kas atrauts no realitātes.