Vidējais automobiļu vecums Latvijā joprojām ir 13 gadi, no kuriem 40% tehnisko apskati neiziet 0
Automobiļu tehniskā apskate ilgu laiku ir bijusi tāds kā bubulis auto īpašniekiem. Bieži pat neatkarīgi no auto tehniskā stāvokļa tā īpašnieks izjuta tādu pašu “mandrāžu” kā pirms vidusskolas gala eksāmeniem. Vai, gadiem ejot, situācija ir mainījusies?
To mēģinu noskaidrot kopā ar Jāni Liepiņu, CSDD transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieku.
Kāds ir Latvijas autoparks, kāds tā tehniskais stāvoklis pēc TA datiem?
Jānis Liepiņš: Kopumā Latvijas autoparks nekļūst jaunāks. It kā aizvien vairāk tiek pirkti jaunie auto, taču kopējā “bildē” nav jūtamu izmaiņu. Nelielās izmaiņas galvenokārt nosaka juridiskās personas – lielākie jauno auto pircēji. Vidējais automobiļu vecums Latvijā joprojām ir virs 13 gadiem (vieglajiem auto 13,39 gadi, visam autotransportam kopā 13,23 gadi).
Neskatoties uz šo statistiku, automobiļi aizvadītajos desmit gados ir ievērojami pilnveidojušies tehniskā ziņā, tie kļuvuši “domājošāki”, tehniski “gudrāki”. Tomēr pēdējos gados ražoto auto kvalitāte bieži liek vilties. Tos var salīdzināt ar mobilajiem telefoniem, kuru kvalitāte kopš viedtālruņu parādīšanās krasi kritusies. Lai modernizētie un pilnveidotie auto nemaksātu pārlieku dārgi, kaut kur ir jāieekonomē. Tā metāla detaļas kļuvušas plānākas, biežāk tiek izmantoti lētāki apdares materiāli, paplašinās uzņēmumu filiāļu tīkls valstīs, kur darba spēks lētāks utt. Galu galā galaprodukta – auto – kvalitāte sāk pievilt.
Tad jau sāk darboties ķēdīte. Latvijas mainīgie laika apstākļi, sliktais ceļu stāvoklis un auto īpašnieku paviršā attieksme pret spēkrata tehnisko stāvokli šiem vidēji 13 gadus vecajiem bieži liek “izkrist” tehniskās apskates (TA) pārbaudēs. Pēc TA datiem, apskati ar pirmo reizi aizvadītajā gadā izgājuši ap 60% automobiļu. Tas nozīmē, ka 40% uz TA būs jādodas atkārtoti.
Pārbaudēs konstatētie defekti gadu gaitā jau kļuvuši nemainīgi – balstiekārta, bremžu sistēma, korozija un gaismas. Tie ir TA pārbaužu pamata vaļi. Gadiem ejot, ne nosauktie skaitļi, ne defektu grupas īpaši nav mainījušās. Statistika liecina, ka ar pirmo reizi TA izgājušo skaits pieaug. Tas, protams, ir pozitīvi, taču pieaugums ir tikai par 0,1 – 0,2% gadā!
Kādas tendences vērojamas autotransporta tehniskajā stāvoklī un TA pārbaudes darbā?
Katru gadu TA pārbaudes cenšamies pilnveidot – izmantojam jaunākas iekārtas, ieviešam jaunas darba metodes, automatizējam konstatēto pārbaužu rezultātu pievienošanu reģistram. Neskatoties uz visiem jaunievedumiem, pārbaužu pamatprincipi un tehniskās prasības palikušas nemainīgas.
Pēdējos gados redzam, ka automobiļu īpašnieku attieksme mainās. Esam novērojuši, ka cilvēks atbraucis uz TA, īpaši neseko līdzi notiekošajai pārbaudei, viņu interesē tikai iznākums. Kādam tas ir saņemt pozitīvu TA vērtējumu (lai likumīgi varētu turpināt braukt kaut vai mēnesi), citam vienkārši atrādīt auto ikgadējā, obligātajā TA. Tādi braucēji neinteresējas par pārbaudē konstatētajām tehniskajām neatbilstībām un to iespējamo ietekmi uz kustības drošību. Daļa automobilistu, kuri velk garumā ar remontu finansiālu iemeslu dēļ, neaizdomājas, ka remonta atlikšana tikai to sadārdzina. Mūsdienās, īpaši jaunajiem autobraucējiem, auto ir vienkāršs pārvietošanās līdzeklis. Šādos gadījumos tehniskajam stāvoklim tiek pievērsta maza vērība un TA pārbaudes kļūst par auto vienīgo vērtētāju.
Attīstoties tehnoloģijām, arvien vairāk auto sistēmu un iekārtu darbība (bremžu antibloķēšanas sistēma (ABS), stabilitātes kontroles sistēma (ESC), gaisa spilvenu drošības sistēma (SRS) u. c.) tiek uzticēta elektroniskām ierīcēm (vadības blokiem). Ņemot vērā, ka šo ierīču lietošana strauji pieaug, nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību to pārbaudei (OBD pārbaude). Šo papildu elektronisko ierīču darbība tiek pārbaudīta automobiļiem, kuri pirmo reizi reģistrēti 2012. gadā un jaunākiem. Piemēram, 2017. gadā OBD pārbaudes veiktas 40 000 automobiļu un 10% gadījumu konstatētas neatbilstības. Iezīmējas jauna tendence mazlietoto auto segmentā. Neskaitot vispārējā tehniskā stāvokļa pārbaudi, katrs desmitais auto neiztur tieši elektronisko palīgierīču, OBD pārbaudi.
Kāda loma kustības drošības uzlabošanā ir ikgadējām TA?
Vairāk nekā 40% automobiļu nav izgājuši apskati ar pirmo reizi, tātad gandrīz katram otrajam auto ir reāli tehniski defekti. Šodien Latvijā noteikt, kāds satiksmes negadījuma izraisīšanā ir tehniski bojāto auto īpatsvars, nav iespējams. Lai to varētu paveikt, nepieciešams katram negadījumā iesaistītajam auto veikt tehnisko ekspertīzi specializētā centrā. Tikai pēc ekspertīzes veikšanas varētu izdarīt konkrētus secinājumus par auto tehniskā stāvokļa lomu konkrētā negadījumā. Šāds darbs tiek veikts tikai negadījumos, kad ierosināta krimināllieta. Kā piemēru varu minēt Eiropas statistiku, kas atklāj, ka aptuveni 10% ceļu satiksmes negadījumu izraisa auto ar tehniskiem defektiem.
Jau vairākus gadus savu ieguldījumu situācijas uzlabošanā dod automobiļu tehniskā stāvokļa pārbaude uz ceļiem. Latvijā šādas pārbaudes regulāri tiek veiktas kravas automobiļiem, bet nereti pārbaudēm ir pakļauti arī vieglie automobiļi. Līdz šim vieglo auto pārbaudēs fokusējāmies uz riepu stāvokli un aizliegto apgaismes ierīču (neatbilstošu ksenonu) izmantošanu. Taču reizēm auto vizuālā pārbaudē atklājas īsti “vraki”. Piemēram, kāds auto īpašnieks bija “amputējis” bremžu cilindru vienam ritenim.
Savukārt vesels “segments” braucēju uzskata, ka ziemas riepām protektora dziļums 0,3 mm ir pilnīgi pietiekošs. No 1300 vieglajiem automobiļiem, kas šogad tika pārbaudīti uz ceļa, 51% spēkratam (4%) tika konstatēts ekspluatācijai neatbilstošs riepu protektors. Šie ir gadījumi, kurus ir izdevies konstatēt.
Mēs ceram, ka šis skaitlis nākotnē samazināsies. Lai piesaistītu autobraucēju sava auto tehniskajam stāvoklim, jau sešus gadus visā Latvijā rīkojam “Tehniskās apskates nakts” pasākumus, kuru laikā ir pārbaudīti vairāk nekā 8000 automobiļu. Šajās TA nakts pārbaudēs mēs nevēršamies pret autobraucējiem ar sankcijām, tikai norādām uz auto tehniskā stāvokļa vājajiem punktiem. Autobraucēji tiek aicināti novērst defektus, negaidot kārtējo TA. Pēdējās TA nakts laikā 80% spēkratu nebūtu izgājuši obligāto TA. Tāda diemžēl ir reālā situācija.
Vai auto īpašniekiem gaidāmas kādas izmaiņas, jaunumi?
Ar 2018. gada 1. martu stājušies spēkā noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa. Turpmāk TA pārbaudes protokoli būs standartizēti visā Eiropas Savienībā (ES). Tas nozīmē, ka pārbaužu kritēriji un defektu grupu klasifikācija (numerācija) būs vienāda Latvijā, Lietuvā, Čehijā, Vācijā un citās ES valstīs. Ja kāds vēlēsies iegādāties auto tieši Vācijā, tad spēkrata tehnisko stāvokli latviešu pircējs varēs novērtēt pēc vietējā TA protokola. Tagad to “mācēs lasīt” katrs ES autobraucējs. Protams, paies laiks, kamēr visiem automobiļiem TA apskates būs veiktas atbilstoši jaunajām prasībām.
Runājot par jaunumiem TA šogad, gribētu arī pieminēt, ka, rūpējoties par klientu ērtībām un paplašinot pieejamo pakalpojumu klāstu, CSDD e-pakalpojumos esam izveidojuši iespēju elektroniski pierakstīties tehniskajai apskatei uz noteiktu dienu, laiku un vietu. Šis būs ērts pakalpojums tiem autovadītājiem, kas zina, kad un cikos vēlas doties uz tehnisko apskati, tādējādi samazinot pavadīto laiku tehniskās apskates veikšanai. Klientam nepieciešams CSDD e-pakalpojumos pieteiktajā laikā ierasties uz tehnisko apskati un CSDD kasē saņemt kārtas numuriņu.
Vēl CSDD mobilajā aplikācijā esam ieveidojuši iespēju saņemt kārtas numuriņu un pieteikties tehniskās apskates kases rindā attālināti. Sākotnējā šī iespēja būs pieejama tikai tehniskās apskates stacijā Rīgā, Antenas ielā 2, taču šis pakalpojums pakāpeniski tiks attīstīts un ieviests arī citās CSDD nodaļās.