Teātris Džilindžeram: Izrādes autortiesības nepieder ekskluzīvi režisoram 0
Pagājušajā nedēļā režisors Dž. Dž. Džilindžers interneta sociālajos tīklos pauda sašutumu par savas izrādes likteni Liepājas teātrī.
“Mana izrāde, komēdija “Kleo-Kleo-Kleo-Patra”, Liepājas teātrī tika izrādīta sešas reizes pilnās skatītāju zālēs. Pēdējo reizi tā bija skatāma šī gada 14. februārī. Kāpēc? Kāpēc, neskatoties uz skatītāju interesi un teātra kases finansiāliem apsvērumiem, izrāde vairs netiek izrādīta?” jautā režisors. Tāpat teātris pieprasījis, lai režisors no sociālā tīkla “YouTube” izņem izrādes ierakstu. Džilindžeram radušās aizdomas par cenzūru, jo izrādē apsmaidīta Latvijas teātra kritika.
Teātris laikrakstam “Latvijas Avīze” atbildēja, ka izrāde nav oficiāli izņemta no repertuāra, kaut gan diskusijas par tās māksliniecisko kvalitāti Repertuāra padomē notikušas. Izrādes no repertuāra Liepājas teātrī netiekot noņemtas, iekams “Spēlmaņu nakts” balvas žūrija nav izziņojusi aizvadītās sezonas nominantus, kas notiek ap jūnija 17.-20 datumu.
Savukārt izrādes ierakstu no interneta pieprasīts izņemt, jo “savstarpējais līgums neierobežo autoru šo tekstu izmantot jebkurā citā pasaules teātrī, taču izrāde ir vairāku autoru pēc teātra pasūtījuma veidots produkts, un izrādes autortiesības nepieder ekskluzīvi izrādes režisoram”.
Savukārt uz sešām notikušajām izrādēm biļetes (kopumā 2214, tātad zāles piepildījums kopumā bijis aptuveni 75%) lielākoties nopirktas jau pirms pirmizrādes, pavēstīja teātra mākslinieciskās daļas vadītāja Zanda Borga.
Tā 2006. gadā no Nacionālā teātra repertuāra samērā klusi pazuda Māras Zālītes un Jāņa Lūsēna mūzikls “Hotel Kristina”, 2009. gadā no Dailes teātra – izrāde “Kis kis, ņau ņau”. 2013. gadā Valmieras Drāmas teātris pēc pirmizrādes nolēma repertuārā neiekļaut koncertuzvedumu “Daugava”.
2014. gada sezonas beigās no Dailes teātra repertuāra pazuda “Milēdija”, bet divus gadus vēlāk skatītāju trūkuma dēļ – “Amerika jeb Bez vēsts pazudušais”. Abas pēdējās izrādes arī veidojis Dž. Dž. Džilindžers. Protams, atšķiras katra teātra politika. Teātra kritiķe Silvija Radzobe secinājusi, ka Daile konsekventi izrādes noņem, ja uzskata, ka tās ir zem kvalitātes latiņas, bet Nacionālais tās uzlabo.