Teātriem lielas problēmas rada tehnisko darbinieku mainība 1
Lai arī aktieru, jo īpaši jauno, atalgojums nav liels, daudz lielākas problēmas teātru vadītājiem ir saistībā ar tehnisko darbinieku mainību, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam “Baltic Business Service” sacīja Latvijas Teātra darbinieku savienības (LTDS) priekšsēdētāja Daiga Šiliņa-Gaismiņa.
“Atalgojums, īpaši jaunajiem aktieriem, ir problemātisks jautājums, jo, nezinot, cik spējīgs un pieprasīts būs jaunais aktieris, teātru direktori uzmanās slēgt ar jauniešiem ilglaicīgus līgumus, un viņiem lielākoties līgumi ir uz pārbaudes laiku – gadu, diviem. Attiecīgi summas ir ļoti mazas, tuvu minimālajai algai.”
Aktieri meklē papilddarbus un iesaistās reklāmās vai seriālos, kas bieži vien kaitē aktiera reputācijai, jo konkrētais aktieris sāk asociēties ar seriāla varoni vai kādas reklāmas balsi. Dažiem teātriem gan ir izdevies apmaksas sistēmu sakārtot citādi un papildu finansējums tiek gūts daudzajās viesizrādēs ārpus Latvijas, kā tas ir, piemēram, Jaunajā Rīgas teātrī, teica Šiliņa-Gaismiņa.
Tomēr lielākas problēmas teātriem radot tehnisko darbinieku maiņa. Latvijā nav iespējams apgūt tādas profesijas kā butafors vai dekorāciju mākslinieks, līdz ar to tie ir speciālisti, kas arodu gadu gaitā ir apguvuši teātros, viņa paskaidroja, uzsverot, ka atalgojums nav liels un “jaunie vīrieši, kas veido ģimenes, saprot, ka par attiecīgo algu nevar atļauties uzturēt ģimeni”.
“Pārsvarā tie ir cilvēki, kam teātris ļoti daudz ko nozīmē, un viņi šeit vairāk ir, tā teikt, misijas apziņas dēļ, jo viņu atalgojums arī ir zems. Tomēr ir kritiskais slieksnis, aiz kura misijas apziņa zaudē nepieciešamībai samaksāt apkures rēķinu un šie speciālisti aiziet no darba teātrī,” norādīja Šiliņa-Gaismiņa.
Teātrim šo speciālistu aiziešana ir liels zaudējums, jo ir ne tikai jāmeklē jauns darbinieks, bet viņš arī jāapmāca. Viņa atzina, ka tas iespaido arī teātra iekšējo dzīvi, jo teātra darbinieki cits no cita ir atkarīgi.
“Aktieri ir redzamākie teātra darbinieki, taču mums savukārt ir jāpaļaujas uz skatuves strādniekiem un citu izrādes apkalpojošo personālu, lai izrāde noritētu gludi, – no viņiem ir atkarīgs, vai tehniskie procesi, gaismu un dekorāciju maiņas utt. noritēs bez aizķeršanās un neapdraudēs ne tikai izrādes gaitu, bet arī aktieru veselību un dzīvību,” paskaidroja LTDS vadītāja.