Tas jāzina katram! Kā pareizi uzrakstīt iesniegumu? 22
Lai risinātu dažādus jautājumus valsts un pašvaldības iestādēs, arī privātajā sektorā, parasti viss process sākas ar iesnieguma rakstīšanu.
Situācijas ir dažādas, arī sarežģītas, tāpēc var būt gana izaicinoši apsēsties pie baltas lapas un saprotami un korekti izklāstīt konkrētos apstākļus un vajadzību. Par to, ka cilvēkiem mēdz trūkt iemaņu iesniegumu rakstīšanā, praksē pārliecinājies Tiesībsarga birojs, tāpēc sniedz padomus, kas var līdzēt to izdarīt korekti.
Tiesībsarga birojs un arī citas iestādes ik pa laikam sastopas ar situācijām – cilvēks uzrakstījis iesniegumu, bet tas ir tik juceklīgs, nekonkrēts, ar dzeju (patiešām, tādi ir!) un daudz liekas emocionālas informācijas, ka grūti saprast, ko iesniedzējs vēlas, kāda ir problēma un kas darīts līdz šim.
Visbiežāk iesniegums top, ja vēlas vai ir vajadzība iestādei kaut ko lūgt, pajautāt, ieteikt, paziņot vai par kaut ko pasūdzēties. Savukārt iestādes pienākums ir izskatīt iesniegumu un sniegt atbildi.
Tehniskie nosacījumi
Iesniegumu var rakstīt brīvā formā, bet iestāžu mājaslapās var atrast iesniegumu veidlapas un paraugus konkrētām situācijām vai pakalpojumu saņemšanai.
Tas jāraksta latviešu valodā, var rakstīt ar pildspalvu vai datorā, bet tas ir derīgs iesniegšanai tikai tad, ja ir parakstīts (ar pildspalvu vai elektronisko parakstu).
Rakstot ar pildspalvu, jāraugās, lai rokraksts būtu salasāms.
Lapas augšējā labajā stūrī jānorāda iestādes (adresāta) nosaukums un adrese, zem tā savs vārds un uzvārds, savas dzīvesvietas adrese, vajadzības gadījumā arī tālruņa numurs vai e-pasta adrese. Lapas vidusdaļā rakstāms vārds “iesniegums”.
Saturiskās detaļas
Kas ir galvenā problēma? Un kāds ir tās vēlamais atrisinājums? Šos divus jautājumus der paturēt prātā, rakstot iesniegumu. Jāpadomā, kas ir svarīgākais konkrētajā problēmsituācijā un kā to varētu pastāstīt svešam cilvēkam, kas kompetentajā iestādē saņems šo vēstuli jeb iesniegumu un, visticamāk, iepriekš par šo problēmu neko nezina.
Iesnieguma ievada daļā jāizklāsta, kas ir rakstītājs, kāpēc raksta tieši tagad.
Savukārt galvenā daļa jāatstāj faktiem – kas, kad un kur noticis, kā problēma līdz šim risināta, kādi cilvēki un iestādes ir iesaistītas, kam lūgta palīdzība vai padoms, vai ir runāts ar pretējo pusi un ko tā atbildējusi.