Tas jau bija gaidāms. Somija nosaka savu “Huawei satvaru” 0
Nav pilnībā nekādas vēlēšanās sakaru tīklu kritiskajās daļās ļaut darboties tādiem tīkla risinājumu nodrošinātājiem, kas tiek uzskatīti par riskantiem.
Atšķirība starp tīkla aprīkojuma piegādātājiem un nepieciešamība atsijāt graudus no pelavām kļuva uzskatāmi redzama pirms pāris gadiem, kad Amerikas Savienotās Valstis sāka aktīvu kampaņu pret Ķīnas uzņēmumu Huawei. Vienlaikus daudzās valstīs būtisku izaicinājumu radīja 5G tīklu ieviešanas sākums.
Jau ilgāku laiku operatori bija iecienījuši Huawei piedāvātos risinājumus, jo tie bija ekonomiski izdevīgāki par konkurentu piedāvājumiem. Tagad tam visam pāri ir trekna jautājuma zīme.
Arī Somijā Sakaru pakalpojumu likumā (Communications Services Act) ir iedaļa, kura stājās spēkā šī gada sākumā un kurā ir teikts, ka sakaru tīkla ierīces nedrīkst izmantot kritiskās publiskā sakaru tīkla daļās, ja pastāv nopietns iemesls aizdomām par to, ka šo ierīču izmantošana varētu apdraudēt valsts drošību vai valsts aizsardzību. Šajā kontekstā tiek minētas ārvalstu izlūkošanas darbības un plašs kaitējumu klāsts.
Šis ir juridisks teksts, tāpēc neviens iekārtu piegādātājs netiks nosaukts vārdā, bet, ņemot vērā ilgstošo un skaļo Huawei reklāmu, kā arī panta stāšanos spēkā, daudzi ir pilnīgi pārliecināti, ka zina, par ko ir runa.
Tagad operatori ir neapskaužamā stāvoklī — kurā infrastruktūras daļā varēs lietot “tā ražotāja ierīces, kura vārdu nedrīkst nosaukt”? Kuras ir tās kritiskās daļas, kurās nav atļauts lietot likumā minētās ierīces?
Somijas Transporta un sakaru aģentūra Traficom ir izdevusi rīkojumu, lai palīdzētu tīklu īpašniekiem precīzāk izprast publiskā sakaru tīkla vai kritiskā privātā tīkla tipiskās tehniskās daļas, kā tās ir definētas Sakaru pakalpojumu likumā.
Jaunajā regulējumā sakaru tīklu kritiskās daļas ir izklāstītas tehnoloģiski neitrālā veidā. To papildina precīzāka 4G un 5G tīklu kritisko daļu definīcija. Turklāt telekomunikāciju uzņēmumu un privāto tīklu operatoru pienākums ir identificēt un dokumentēt viņu izmantoto sakaru tīklu un tajos lietoto komponentu kritiskās daļas.
Šie pienākumi attiecas ne vien uz telekomunikāciju uzņēmumu publiskajiem sakaru tīkliem, bet arī uz kritiskiem atsevišķiem tīkliem, piemēram, uz tīkliem, kas savienoti ar atomelektrostaciju, ostu, lidostu un citiem sabiedrībai būtiski svarīgu tirgus dalībnieku publiskajiem sakaru tīkliem.
Kopumā par sakaru tīkla kritisku daļu tiek uzskatītas tīkla pamatfunkcijas un līdzekļi, ar kuriem kontrolē tīklu un tā datplūsmu vai piekļuvi šim tīklam.