“Tas ir kā automašīnu nomā!” Latvijas jaunuzņēmums veiksmīgi startē jaunā dārzniecības segmenta nišā 6
Ingrīda Mičāne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Latvijas jaunuzņēmums veiksmīgi startējis absolūti jaunā dārzniecības segmenta nišā – lielizmēra koku iznomāšanā.
“Tas ir kā automašīnu nomā – vari nopirkt uzreiz, bet vari izvēlēties pilna servisa līzingu, kurā būs gan sadalīts maksājums, gan apkope, ziemas riepu nomaiņa, lai uzņēmums var lietot auto bez bēdu un fokusēties uz savu pamatbiznesu.
Pēc šāda analoga var arī iegādāties lielus kokus un krūmus stādīšanai pārvietojamās kastēs vai zemē – pilsētvidē, pie uzņēmuma vai privātmājas dārzā, kamēr mēs uzņemsimies pilnas rūpes par piegādi, iestādīšanu un kopšanu,” tā sava biznesa piedāvājuma būtību raksturo SIA “Have a Tree” līdzdibinātājs Jānis Volberts.
Viņš norāda, ka viena no mūsdienu ekonomikas īpatnībām ir vēlme lietas nomāt, nevis iegādāties – vai tā būtu mašīna, kāzu kleita vai kas cits, ko paņemt uz laiku vai izmantot kā ārpakalpojumu. “Mēs nolēmām to lietot tik tradicionālā jomā kā dārzniecība – lai ar šādu piedāvājumu nedaudz sapurinātu tirgu,” tā Jānis.
Daži piemēri – ar nomas kokiem un krūmiem pagājušajā vasarā uz vienu mēnesi apzaļumota Tērbatas gājēju iela, savukārt nupat no “Swedbank” galvenās mītnes uz “Have a Tree” “garāžu” Babītē aizvesti terases apstādījumi. Pavasarī kokus un krūmus atved, bet novembrī sezonas beigās aizved uz kokaudzētavu, ieziemo un nākamajā sezonā glītus un svaigus atved atpakaļ. Tik vienkārši!
“Tā ir arī domāšanas maiņa, kas liek paskatīties uz šo jautājumu citādi. Par ilgtermiņa procesu, kas prasa noteiktas zināšanas, nav viena atbildīgā, toties, ja stādījumi sāk nīkuļot, sākas savstarpēja vainošana. Stādītāji vainos stādu piegādātājus, tie savukārt laistītājus vai transportētājus, un tā pa riņķi. Šādi piemēri, kad koki slikti ieaug un pēc tam tie jāņem ārā un jātērē resursi atkārtotai stādīšanai, ir pietiekami liela problēma Latvijā un daudzās Eiropas valstīs.
Tādēļ koku noma ir visefektīvākais un drošākais risinājums pilsētas apstādījumos – te ir viens izpildītājs, kurš iestāda un pēc tam rūpējas par augiem, visu nomas periodu uzņemoties arī pilnu atbildību, tātad riskējot ar saviem līdzekļiem. Tas nozīmē jau no sākta gala atlasīt labākos stādus, transportētājus, augsni, stiprinājumus – tā, lai, ieguldot vairāk sākumā, vēlāk būtu mazāk problēmu un skaists rezultāts.”
Orientācija uz ilgtermiņa sadarbību
Uzņēmuma darbības profils ir biznesa modelis B2B, tātad fokuss ir uz apstādījumu (lielu koku un krūmu) piegādi juridiskām personām, pašvaldībām, uzņēmumiem. Tie var būt koki pie lielveikaliem, dzīvokļu vai biroju ēkām, pilsētvidē, arī lielos privātdārzos.
“Šiem komersantiem galvenie mērķi ir citi, nevis rūpes par kokiem dažādās sezonās, kas savukārt ir mūsu lieta. Klients maksā fiksētu gada vai pusgada maksu, kurā ir iekļauta mūsu atbildība par rezultātu. Pakalpojumu pārvēršam nevis par pliku pārdošanu, bet gan par ilgtermiņa sadarbību, kurā neņemam visu naudu uzreiz, bet finansiāli atvieglojam klienta naudas plūsmu un nodrošinām kokiem labākās rūpes visā līguma periodā.
Koka iestādīšana parasti maksā tikpat, cik pats koks. Piemēram, trīsmetrīgas, skaistas liepas cena ir ap 300 eiro, un tās iestādīšana ar tehniku, augsni, stumbra stiprinājumiem izmaksā arī ap 300 eiro. Attiecīgi šo maksājumu sadalām un pēc klienta vēlmēm pievienojam koka kopšanu uz mēnesi vai vairākiem gadiem. Latvijas apstākļos apmēram pieci līdz desmit gadi ir laiks, lai koks ieaugtos un tam vairs nebūtu nepieciešamas tik lielas rūpes. Pārdodam arī augsni, stiprinājumus saknēm un stumbram, mitruma sensorus, ūdens maisus – visas lietas, kas, atsevišķi pirktas, veido samērā lielu budžetu.”
Parks fjordos
Lai gan zaļojošu koku eksportu pagrūti iedomāties, uzņēmums tiecas tieši uz to. “Strādājot ar labākajām kokaudzētavām dažādās Eiropas valstīs, spējam piegādāt, iestādīt un apkopt kokus Lietuvā, Igaunijā, Zviedrijā un Norvēģijā. Būtībā nav nekādu ierobežojumu attīstīt šo apzaļumošanas pakalpojumu tuvējās valstīs, līdzīgi kā to savā segmentā dara Latvijas būvniecības uzņēmumi. Mūsu mērķis ir attīstīties apzaļumošanas nišā arī citās valstīs, gan piegādājot preces, gan sniedzot pakalpojumus,” stāsta Jānis.
Tātad, ja, piemēram, viesnīcas īpašniekam Norvēģijā ir vēlme pie fjorda iestādīt parku, tā nav problēma? “Nē, mēs varam turp aizsūtīt fūres ar kokiem no Latvijas vai arī citas valsts sadarbības partnera. Ziemeļvalstis ļoti sargā savu dabas unikalitāti, arī laikapstākļi ir skarbi, bet nav projekta, ko nevarētu īstenot. Regulāri dalāmies pieredzē ar kokaudzētavām no visa Baltijas jūras reģiona valstīm, mums ir arī kopīgas mācības, un, kad ir pasūtījums, esam atvērti sadarbībai un cits citam palīdzam,” pārliecināts J. Volberts.
Zaļie atpūtas stūrīši un gudrie dārzi
Jautāts, kāda mode patlaban valda apzaļumošanas biznesā, Jānis teic, ka ir divas tendences. Pirmā – “iestādi un aizmirsti”, proti, pēc dārza labiekārtošanas klientiem ir vēlme tērēt iespējami mazāk resursu un laika turpmākai kopšanai, līdz ar to dārzam ar laiku veidojas “dabiski mežonīgs, bet arī spēcīgs izskats”. Savukārt otra tendence ir sabiedrības pieprasījums pēc dabas, ko īpaši sekmējis Covid-19 pandēmijas laiks un mājsēde.
“Cilvēki arvien vairāk sāk novērtēt zaļumus apkārtējā ainavā un pastaigas svaigā gaisā. Tas sāk parādīties ne tikai privātajos dārzos, bet arī biroju un nekustamo īpašumu attīstītāju projektos, kur arvien vairāk pieprasa cilvēkiem draudzīgu, zaļāku vidi. Piemēram, Rīgā šovasar daudzviet ielās bija manāmi zaļi minidārziņi jeb atpūtas stūrīši, tā ir arī citu Eiropas pilsētu tendence, kad arvien vairāk pilsētas tiek apzaļumotas ar stādījumiem lielos podos. Modē ir arī lieli, eksotiski vai specifiski veidoti koki, ko Latvijā nevar dabūt. Tad vedam fūres, lielākoties no Vācijas – gan sakuras, dažādus dzīvžogus, gan formētās “niwaki” priedes.”
Savukārt uz jautājumu, uz kādiem darbības segmentiem tiks likti akcenti turpmāk, Jānis norāda, ka uzmanības centrā joprojām būs pakalpojumi juridiskām personām, bet tiek apgūta vēl kāda jauna niša. “Gudrie dārzi ir tas, kur šobrīd ieguldām un kur spēsim sniegt pakalpojumus vēl modernāk. Globālās sasilšanas rezultātā redzam, ka arvien lielāka nozīme būs savlaicīgai dārzu un koku laistīšanai. Līdz ar to sākam jaunu pakalpojumu, proti, ne tikai atvedam lielisku koku, iestādām un kārtīgi nostiprinām, bet pievienojam arī mitruma sensorus, kas spēj signalizēt, kad laiks iedarbināt laistīšanu. Tā ka tradicionālajai apzaļumošanas nozarei liekam klāt jaunākās tehnoloģijas resursu taupīšanai.”
Robežpārkāpuma būtība
Sēkla
“Have a Tree” reģistrēts 2020. gadā Babītē. Pārstāv abonēšanas biznesa modeli, piedāvājot “koku kā pakalpojumu” – koku iegādi un kopšanu uz nomaksu, nodrošinot pilnīgu atbildību un garantiju par paveikto darbu un produktiem.
Dīgšana
Pērnvasar iznomāti vairāk nekā simt lieli krūmi un koki, lielākā daļa atradās Rīgā, Tērbatas ielā.
Viena gada darbības laikā iznomāti vairāki desmit tūkstoši koku un krūmu.
Augļi
Sadarbība ar labākajām kokaudzētavām Igaunijā, Lietuvā, Vācijā, Norvēģijā, Polijā, Nīderlandē.
Izvērsts stādu un tehniskās instalācijas bizness ar piegādi.
Mērķis – kļūt par stabilu spēlētāju apzaļumošanas biznesā Ziemeļeiropā.
VĒRTĒJUMS
Izaicinājumu netrūks
Latvijas Stādu biedrības vadītājs Andrejs Vītoliņš: Kopējais biznesa idejas vērtējums ir pozitīvs, tomēr uzņēmums ir lielu izaicinājumu priekšā. Galvenokārt tāpēc, ka šeit ir runa par lieliem kokiem ar lielu vērtību, kas nozīmē pamatīgus ieguldījumus un samērā dārgu pakalpojumu, tātad vietējo klientu loks nebūs ļoti plašs. Vienlaikus prakse rāda, ka turīgais klients gan krīzē, gan ekonomikas augšupejā ir viens no pastāvīgākajiem klientiem. Domāju, ka izaugsme Latvijā nenotiks ļoti strauji, tomēr, ņemot vērā uzņēmuma ambīcijas apgūt eksporta tirgus, viņiem ir visas iespējas gūt panākumus. Stādu nomai noteikti ir nākotne. Lai tik cīnās!