“Tas ir grūti. Darba vietā nemitīgi tiek baumots” – vai tam ir kāds risinājums? 32
“Tas ir grūti. Darba vietā nemitīgi tiek baumots. Līdz manām ausīm nonākuši atstāsti, ka aiz muguras tieku vainota dažādos pārkāpumos, ko nekad neesmu izdarījusi. Esmu mēģinājusi sūdzēties vadībai, taču saņemu aicinājumu tikt galā pašiem. Vai tiešām vienīgais risinājums ir darba vietas maiņa? Vai ir kāda iestāde, kur varu sūdzēties par šo tēmu?”
Tā savā vēstulē redakcijai raksta kāda portāla lasītāja. Atbilde rodama Valsts darba inspekcijas skaidrojumā.
Šajā gadījumā jautājums liek domāt, ka stāsts ir par patiesībai neatbilstošu ziņu izplatīšanu. Darba likumā netiek regulēti darbinieku savstarpējās komunikācijas un savstarpējo attiecību jautājumi, tomēr atbilstoši Darba likuma 7. panta pirmajai daļai ikvienam ir vienlīdzīgas tiesības uz darbu, taisnīgiem, drošiem un veselībai nekaitīgiem darba apstākļiem. Lai nodrošinātu šo principu, darba devējam būtu jārisina savstarpējās komunikācijas kultūras jautājumi, ja darbinieks ir iesniedzis sūdzību, lai aizstāvētu savas tiesības un intereses.
VDI norāda, ka, runājot par goda un cieņas aizskaršanu, jāpiemin Civillikuma 2352.1 pantu, kurā definēts, ka katram ir tiesības prasīt tiesas ceļā atsaukt ziņas, kas aizskar viņa godu un cieņu, ja vien šīs informācijas izplatītājs nepierāda, ka minētās ziņas ir patiesas.
Ja kāds prettiesiski aizskar personas godu un cieņu mutvārdiem, rakstveidā vai ar darbiem, tad viņam jādod atlīdzība (mantiska kompensācija). Atlīdzības apmēru nosaka tiesa. Atbilstoši Civilprocesa likuma 1. panta pirmajai daļai katrai fiziskajai un juridiskajai personai ir tiesības uz savu aizskarto vai apstrīdēto civilo tiesību vai ar likumu aizsargāto interešu aizsardzību tiesā.
Līdz ar to, rezumējot tēmu, VDI norāda: “Ja tiek aizskarts personas gods un cieņa, tad viņai ir tiesības aizsargāt savas aizskartās intereses, iesniedzot prasības pieteikumu tiesā. Ja personas gods un cieņa aizskarts mutvārdiem, tad prasītājam ir tiesības lūgt mantisku kompensāciju, kā arī lūgt tiesai uzlikt par pienākumu atbildētājam atvainoties prasītājam par goda un cieņas aizskārumu.”