“Talgo”: “Pasažieru vilciena” paziņojums ir negaidīts un pārsteidzošs 3
Spānijas uzņēmums “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”) pārsūdzēs AS “Pasažieru vilciens” lēmumu pirkt jaunos elektrovilcienus no Čehijas ražotāja “Škoda Vagonka”, aģentūru LETA informēja uzņēmumā.
Iepirkums bija noslēdzies jau pagājušā gada novembrī, un “Talgo” tajā uzvarēja ar labāko vilcienu iegādes cenu, labāko tehnoloģiju un labāko enerģijas patēriņa piedāvājumu, skaidroja “Talgo” pārstāvji.
“”Talgo” piedāvātā cena – 225 miljoni eiro ir ārpus konkurences un ir par 16 miljoniem eiro zemāka nekā “Škodas” piedāvājums. Izvēloties “Talgo”, Latvijas nodokļu maksātāji ietaupītu tikpat daudz, cik maksā trīs pilnībā aprīkoti jauni vilcieni, kā arī iegūtu vislabākās no pieejamajām dzelzceļu tehnoloģijām,” teikts “Talgo” paziņojumā.
Uzņēmums uzsvēra, ka jebkuru iejaukšanos iepirkuma procesā, kas notiek nevis vispārējās sabiedrības, bet gan kādās individuālās interesēs, jebkuru rezultātu, kas neļauj Latvijas iedzīvotājiem saņemt modernāko produktu, gūstot maksimālu atdevi no investīcijām četrdesmit gadu garumā, “Talgo” uzskatīs par nepieļaujamu.
“Talgo” ir izskatījis un izsvēris visus iespējamos variantus un tagad vērsīsies attiecīgajās iestādēs, apstrīdot piektdien paziņoto vērtēšanas rezultātu, lai izstāvētu ne tikai savas, bet arī Latvijas nodokļu maksātāju intereses. Sīkāk par savu rīcību “Talgo” paziņos tuvākajās dienās.
“Talgo” ir vadoša specializēta ritošā sastāva kompānija, kas koncentrējas uz tehnoloģiski diferencētu, ātru un vieglu vilcienu projektēšanu, ražošanu un apkopi, ar rūpnīcām un tehniskās apkopes centriem 7 valstīs: Spānijā, Vācijā, Kazahstānā, Uzbekistānā, Krievijā, Saūda Arābijā un ASV.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, AS “Pasažieru vilciens” izlēmis iegādāties vilcienus no Čehijas ražotāja “Škoda Vagonka”, piektdien žurnālistiem sacīja “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Kopējā līgumcena būs 241,888 miljoni eiro.
Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda Vagonka”. Neviens no pretendentiem pārvērtēšanas laikā nedrīkstēja mainīt piedāvājumus.
Viņš atzīmēja, ka iepriekšējā iepirkuma uzvarētāja Spānijas uzņēmuma “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”) piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā “Škoda Vagonka” bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
Šo pasažieru vilciena iepirkumu komisijas lēmumu pretendenti vēl var pārsūdzēt desmit plus vienas darbadienas laikā.
Iepriekš “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju atzina “Talgo”, taču IUB aizliedza slēgt līgumu.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”.
“Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225 303 262 eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki – “Škoda Vagonka” un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
IUB lēmums paredzēja aizliegt “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība” noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.
“Pasažieru vilcienam” tika uzdots novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.
Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un “Stadler”, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču “Stadler” ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts.
Otrajā iepirkumā piedalījās “Hyundai Rotem” un “Stadler”. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza “Hyundai”, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no “Stadler” nav finansējuma, un “Pasažieru vilciens” līgumu nenoslēdza.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.