“Talgo” pārsūdzējis tiesā IUB lēmumu par elektrovilcienu iepirkuma pārvērtēšanu 0
Vilcienu ražotājs “Talgo” ir pārsūdzējis Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumu par elektrovilcienu iepirkuma pārvērtēšanu. “Talgo” uzskata, ka IUB ir pieļāvis būtiskas un rupjas kļūdas, izdarījis aplamus secinājumus, kā rezultātā pieņemis prettiesisku lēmumu, tā portālam “La.lv” paziņoja “Talgo” sabiedrisko attiecību konsultants Jānis Basevičs.
Šāds lēmums ir prettiesisks, ierobežo konkurenci un ir vērsts pret sabiedrības interesēm publiskajā iepirkumā saņemt objektīvi labāko un saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, norāda uzņēmuma pārstāvis.
“Talgo” piedāvāja viszemāko vilcienu iegādes cenu – 225 miljoni eiro –, kas ir par 16 miljoniem eiro zemāka nekā “Škodas” piedāvājums. Izvēloties “Talgo”, iespējams ietaupīt tikpat daudz, cik maksā divi pilnībā aprīkoti jauni vilcieni.
IUB savā lēmumā ir noteicis jaunus energoefektivitātes patēriņa vērtēšanas kritērijus (iekļaujot rekuperāciju), kas “Pasažieru vilcienam” ir jāņem vērā, vērtējot iepirkuma dalībnieku piedāvājumus. Šādi kritēriji iepriekš nebija paredzēti iepirkuma noteikumos, un atbilstoši neviens no iepirkuma dalībniekiem šos kritērijus nebija iekļāvis savā piedāvājumā. Izņēmums bija “Škoda”, kas vienīgie iesniedza trīs dažādus elektroenerģijas patēriņa rādītājus, tajā skaitā elektroenerģijas patēriņa rādītāju, kas atbilst IUB jaunizvirzītajiem nosacījumiem.
“Pasažieru vilciens” pirms IUB lēmuma pieņemšanas šādu kritēriju vērtēšanu neveica nevienā no kandidātu iesniegtajiem piedāvājumiem, jo iepriekš jau bija uzsvēris, ka tieši šie kritēriji netiks vērtēti un tāpēc nav neieciešams tos iekļaut piedāvājumā.
Vilcienu ražotājs “Talgo” 2018. gada 21. novembrī tika atzīts par uzvarētāju “Pasažieru vilciena” publiskajā iepirkumā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība”. Uzņēmuma piedāvājums ieguva vislielāko punktu skaitu un tika atzīts par saimnieciski visizdevīgāko.
Savukārt IUB 2019. gada 25. janvārī iejaucās iepirkuma procesā un lika pārvērtēt sarunu procedūras rezultātus, prettiesiski pēc būtības mainot atsevišķus iepirkuma noteikumus par labu citam iepirkuma dalībniekam, tādejādi uzspiežot “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar citu vilcienu ražotāju, skaidroja uzņēmumā.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”. “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225 303 262 eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki – “Škoda Vagonka” un CAF iesniedza Iepirkumu uzraudzības birojā sūdzības par sarunu procedūru.
Iepirkumu uzraudzības birojs lēmums paredzēja aizliegt “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība” noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem. “Pasažieru vilcienam” tika uzdots novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
Atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda Vagonka”, kura piedāvātā līgumcena ir 241,888 miljoni eiro.
Kompānijas vadība skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo “Pasažieru vilciens” ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda Vagonka”.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.
TALGO S.A. ir vadoša specializēta ritošā sastāva kompānija, kas koncentrējas uz tehnoloģiski diferencētu, ātru un vieglu vilcienu projektēšanu, ražošanu un apkopi, ar rūpnīcām un tehniskās apkopes centriem 7 valstīs: Spānijā, Vācijā, Kazahstānā, Uzbekistānā, Krievijā, Saūda Arābijā un ASV. Uzņēmums ir pazīstams visā pasaulē ar savu inovāciju potenciālu, unikālo tehnoloģiju un drošumu.