Tālākizglītības kursos pedagogus aicina pētīt mežu 0
Projekta “Skola 2030″ ietvaros, sadarbojoties LU Starpnozaru Izglītības Inovāciju centra un AS “Latvijas valsts meži” (LVM) ekspertiem, ir izstrādāts jauns starpdisciplinārs temats 8. un 9. klašu skolēniem “Pētījums mežā”, kuru skolotāji aicināti apgūt īpašos tālākizglītības kursos šī gada 26. septembrī, vēsta “mammadaba.lv”.
Pieteikties kursiem līdz 10. septembrim aicināti dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju skolotāji, aizpildot elektronisko anketu vietnē www.lvm.lv/talakizglitiba. Kursi ir bez maksas, dalībnieku skaits – ierobežots.
LR Izglītības ministrija tematu “Pētījums mežā” jau izcēlusi kā vienu no veiksmīgākajiem starpdisciplināras mācību prakses piemēriem izglītības reformas kontekstā.
Temata ietvaros skolēni var autentiskā kontekstā izstrādāt pētījumu par Latvijai nozīmīga resursa – meža apsaimniekošanas iespējām. Temats veidots kā mežkopja ikdienas darba simulācija, kura laikā nepieciešams noteikt un salīdzināt divos blakus esošos meža nogabalos augošās koksnes krājas apjomus, analizēt to iespējamo atšķirību iemeslus un pieņemt lēmums par turpmāko mežaudžu kopšanas gaitu.
Skolēniem, iejūtoties mežziņa lomā un risinot uzdevumus, nepieciešams, izmantot ģeogrāfijas, bioloģijas, matemātikas, ķīmijas un tehnoloģiju priekšmetu zināšanās un prasmes.
Pētnieciskā darba mērķis ir parādīt skolēniem, ka, regulāri rūpējoties un kopjot mežu, mainās mežaudzei raksturīgie dabas apstākļi, augu sugu sastāvs un koksnes krājas apjoms.
Kopšanas rezultātā mainoties apstākļiem, veidojas labvēlīgāka vide koku augšanai.
12 stundu (A) tālākizglītības kursus “Pedagogu profesionālās kompetences pilnveide vides izglītībā par ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu” organizē AS “Latvijas valsts meži” sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru un Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru.
Iepriekšējie LVM rīkotie kursi notika jūlijā, kad pedagogi smēlās iedvesmu un jaunas zināšanas mācībām ārpus skolas telpām, ar kurām dalīties, tiekoties ar saviem skolēniem jaunajā mācību gadā. Piedāvājam ielūkoties dažās no kursu dalībnieku atsauksmēm:
“Kursi lika domāt par to, kā padziļināti un vispusīgi iepazīt mežu un ar mežu saistītos procesus, veidojot izpratni mūsu jauniešos par to, cik liela nozīme ir dabai mūsu dzīvē, lai mēs pastāvētu un ērti, veselīgi justos uz Zemes, kā arī radītu sajūtu, ka esam atbildīgi par apkārt notiekošo. Teorētiķiem šī mācību kursu vide ir laba iespēja klātienē redzēt un dzirdēt, kā darbojas praktiķi – pedagogi,” savās domās pēc kursiem dalās skolotāja no Babītes novada.
“Būtiskākā atziņa, ko guvu no šiem kursiem: jāspēj atrast kompromiss starp mežu apsaimniekošanu un vides aizsardzību. Svarīga ir arī savstarpējā pieredzes apmaiņa starp pedagogiem,” pārdomās dalās skolotāja no Liepājas.
Savukārt skolotāja no Kalnsētas pēc kursu apmeklēšanas uzsver: “Jo vairāk iesim dabā, jo veselīgāki gan fiziski, gan garīgi būsim paši un mūsu bērni. Un izrādās – tas ir tik vienkārši, vajag tik gribēt”.
“Svarīgākais un būtiskākais ir tas, ka mežs un mācības meža vidē ir pamatu pamats skolēnu izpratnei par sistēmu mežā. Ceru, ka arī nākotnē būs iespēja cilvēkiem, kuri reāli strādā ar jauno paaudzi, apmeklēt šādus pilnvērtīgus kursus, tā gūstot gan jaunas zināšanas un atklāsmes darbam, gan arī saturīgu atpūtu,” par kursu nepieciešamību teic skolotāja no Saldus pašvaldības.
Skolotāja no Birzgales īpaši novērtēja kursos gūto iedvesmu. “Kursi bija gandarījums, šīs vasaras spilgtākais un emocionālākais piedzīvojums,” tā skolotāja.