“Taksometru kari” lidostā “Rīga”. Valsts kontrole skaidro, vai situācija ir mainījusies 1
Covid-19 pandēmijas krīze ir īstais brīdis taksometru pakalpojumu sakārtošanai lidostā “Rīga”, revīzijā norāda Valsts kontrole.
“Lai arī risinājumi ir meklēti, aizvien nav panākts vēlamais rezultāts, lai pasažieri lidostā varētu saņemt drošu, kvalitatīvu un savām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu. Ilgus gadus lidosta noteica savu kārtību taksometru pakalpojumu sniegšanai, tomēr šāda pieeja neatbilda normatīviem aktiem, ko likumsakarīgi 2017.gadā pārtrauca tiesas lēmums,” pauž revidenti.
Vienlaikus vairākkārt tika grozīti un no jauna izdoti normatīvi, bet rezultātu līdz pat 2019.gada septembrim tā arī nebija. Ir arī veiktas normatīvu korekcijas, nosakot lidostas tiesības organizēt taksometru pakalpojumu sniedzēju piekļuvi taksometru līnijai un kritērijus, kuriem atbilstot, pārvadātāji taksometru līnijā var sniegt pakalpojumus.
“Ar to vajadzētu pietikt arī kārtības ieviešanai taksometru pakalpojumu pieejamībā. Tomēr Valsts kontrolei pēc lidostā veiktās revīzijas nākas atzīt, ka problēmas joprojām pastāv un pasažieri, paši to nenojaušot, var nonākt negodīgu pārvadātāju transporta līdzekļos,” min revidenti.
Revīzijā norādīts, ka lidostas “Rīga” infrastruktūra izveidota tā, lai pasažieris kā prioritāti apsvērtu izmantot taksometru. Tiesa, situācija būtiski mainīsies, izbūvējot jauno pasažieru termināli un savienojumu ar “Rail Baltica”.
“Kopš 2017.gada tiesas sprieduma, kurā tiesa lēma, ka lidostas noteiktā kārtība liedz iespēju visiem taksometru pakalpojumu sniedzējiem iebraukt lidostas taksometru līnijā, lidostai tika uzlikts par pienākumu mainīt pastāvošo kārtību un nekavējoties demontēt barjeru, kas ierobežoja visiem taksistiem vienlīdzīgu piekļūšanu tiem atvēlētajai satiksmes joslai pie lidostas. Ne lidosta, ne tās kapitāldaļu turētāja Satiksmes ministrija nesteidzās pildīt tiesas lēmumu, tādēļ likumsakarīgs bija rezultāts – tiesas piespriestā piespiedu nauda gan lidostas valdes locekļiem, gan Satiksmes ministrijas valsts sekretāram,” teikts revīzijā.
Tajā arī minēts, ka lidosta izvēlējās taksometru pakalpojumu problēmas risināšanu nodot ārpakalpojumā, proti, 2017.gada decembrī izsludināja konkursu par tiesībām izstrādāt un īstenot pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšanas stratēģiju lidostas teritorijā. Pēc konkursa noslēguma 2018.gada vidū pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšana tika nodota ārpakalpojumā vienīgajam konkursa pretendentam – pilnsabiedrībai “Lidostas satiksme”.
Valsts kontrole revīzijā secinājusi, ka lidosta nav ievērojusi iepirkuma procedūras atklātumu, piegādātāju brīvu un taisnīgu konkurenci, tādējādi ir tikusi ierobežota konkurence starp eventuālajiem konkursantiem.
Revīzijas dati liecina, ka pilnsabiedrības darba uzdevums aptvēra plašu risināmo jautājumu loku, piemēram, tajā bija iekļauta prasība izstrādāt un īstenot vienotu kustības organizāciju pie lidostas, tostarp, lai tā būtu droša personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, uztveres vai veselības problēmām.
“Arī izmaiņas normatīvos, kuras tika veiktas laikā, kad lidostā pastāvēja “taksometru kari”, nebija pietiekamas, lai taksometru pakalpojumu saņemšanas kārtība lidostā kļūtu pasažieriem saprotama. Tikai 2019.gada augustā regulējumā tika izdarītas tādas izmaiņas, kas deva pamanāmu rezultātu,” uzsvēra Valsts kontrolē.
Vienlaikus revīzijas iestāde novērtē Satiksmes ministrijas vēlmi sakārtot to savas saimniecības daļu, kas tieši skar ne tikai pasažieru ērtības, bet arī Latvijas reputāciju, jo lidosta daudziem ir pirmā saskarsme ar Latviju, zināmā mērā – Rīgas vizītkarte.
“Tieši tādēļ, izmantojot pandēmijas izraisīto lidojumu un pasažieru skaita samazinājumu, lidostas vadībai un Satiksmes ministrijai būtu jāpaveic viss iespējamais, lai beidzot pieliktu punktu senajam stāstam par taksometru firmu “kariem” un iespējamu pasažieru krāpšanu Rīgas lidostā,” atzīmē revidenti.
Ņemot vērā ārvalstu lidostu labo praksi, Valsts kontrole lidostai iesaka ievietot mājaslapā detalizētu informāciju par pārvadātājiem, kas ir tiesīgi sniegt pakalpojumus lidostas taksometru līnijā, to piemērotajiem tarifiem, kā arī riskiem, ar kādiem, izvēloties taksometru pakalpojumu sniedzēju, var saskarties pasažieri, tostarp ārvalstu viesi.
Vienlaikus Valsts kontrole pēc revīzijas tikai daļēji piekrīt lidostas un Satiksmes ministrijas apgalvojumam, ka normatīvu ietekmē pašlaik ir novērstas visas ar taksometru pakalpojumu sniegšanu lidostā saistītās problēmas.
Revidentu ieskatā, Satiksmes ministrijai vēl ir jāveic “mājasdarbs”, lai pasažieri lidostā varētu izvēlēties drošu un savām vajadzībām atbilstošu taksometra pakalpojumu.
Revidenti arī norāda uz nepieciešamību nodrošināt ērtu taksometru pakalpojumu saņemšanu pasažieriem, kuri taksometru pakalpojumus izvēlas, izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē. Tāpat jāveic darbības, lai novērstu risku, ka ārpus taksometru līnijas savus pakalpojumus piedāvājošie pakalpojumu sniedzēji pēc brauciena no pasažiera pieprasa nesamērīgu samaksu.
Starptautiskā lidosta “Rīga” ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.