Tiešsaistes platformām līdz 2020. gada 12. jūlijam būs jāpārskata un jāpilnveido līgumi un tajos ietvertie platformu lietošanas nosacījumi.
Tiešsaistes platformām līdz 2020. gada 12. jūlijam būs jāpārskata un jāpilnveido līgumi un tajos ietvertie platformu lietošanas nosacījumi.
Foto: Poptika/SHUTTERSTOCK

Taisnīgāki un prognozējamāki nosacījumi biznesam internetā. Vai tā var būt? 0

Pieņemta jauna Eiropas institūciju izstrādāta regula par taisnīguma un pārredzamības veicināšanu tiešsaistes pakalpojumos. Regula nodrošinās taisnīgākus, pārredzamākus un pro­gnozējamākus nosacījumus tiem uzņēmumiem un tirgotājiem, kuri sniedz pakalpojumus, izmantojot tiešsaistes platformas.

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
Lasīt citas ziņas

Jaunā regula ietekmēs ne tikai dažādus globālus tiešsaistes pakalpojumu milžus, piemēram, “Google”, “Facebook”, “Apple”, “Amazon”, “Uber”, “eBay” u. c., bet arī vairākus Latvijā bāzētus uzņēmumus, kuri tiešsaistē pārdod savu preci, piemēram, “PērkamKopā”, “Bolt” un “City24”.

Ekonomikas ministrijā norāda, ka tiešsaistes platformas ir galvenās digitālās tirdzniecības veicinātājas, kuras turklāt kļūst arvien populārākas.
CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr arī šī nozare neiztiek bez problēmām, un, lai cīnītos ar negodīgu tirdzniecības metožu izmantošanu un efektīvu tiesiskās aizsardzības līdzekļu trūkumu platformu lietotājiem, Eiropas Komisija izstrādājusi regulu, kas kļūs par juridisko ietvaru problēmu risināšanā.

Saskaņā ar regulā noteikto, tiešsaistes platformām līdz 2020. gada 12. jūlijam būs jāpārskata un jāpilnveido līgumi un tajos ietvertie platformu lietošanas nosacījumi.

Pirmkārt, būs skaidri jāatrunā visa informācijas platformu izmantošana līgumos un lietošanas noteikumos, tostarp platformas lietošanas ierobežojumi.

Otrkārt, būs jāinformē komersanti, ja to darbība platformā tiek apturēta, norādot arī šāda lēmuma pamatojumu.

Savukārt, ja darbības apturēšana vēlāk tiek atcelta, tad platformu īpašniekiem ir pienākums komersanta darbību atjaunot iepriekšējā apjomā.

Treškārt, būs saprotami jāatrunā meklēšanas rezultātu secību ietekmējoši faktori u. c. platformu darbības būtiskie nosacījumi.

EM paziņojumā teikts, ka platformām būs obligāti jāveido un jāizmanto bezmaksas iekšējās sūdzību izskatīšanas sistēmas, caur kurām komersanti varēs risināt platformu lietošanā radušās problēmas.

Vienlaikus paredzēts platformu līgumos un lietošanas noteikumos paredzēt brīvprātīgu mediācijas kārtību, norādot vismaz divus iepriekš noteiktus mediatorus, pie kuriem strīda puses varēs vērsties.

Vienlaikus netiek ierobežotas tiesības pēc abpusējas vienošanās pusēm izvēlēties citus mediatorus.

Tāpat regula dod iespēju arī attiecīgām prasībām atbilstošām organizācijām, apvienībām vai publiskām iestādēm vērsties ES dalībvalstu tiesās ar prasību pret tiešsaistes platformu pakalpojumu sniedzēju, ja tiek konstatēts regulas prasību pārkāpums.

Sarakstu ar šādām iestādēm izveidos un publicēs Eiropas Komisija sadarbībā ar ES dalībvalstīm. Attiecīgajām prasībām atbilstošas iestādes varēs brīvprātīgi pieteikties iekļaušanai sarakstā.

“Draugiem Group”, kurā iekļaujas arī kolektīvās iepirkšanās portāls “PērkamKopā”, pārstāvis Jānis Palkavnieks sacīja, ka regula ir nepieciešama, jo sakārtos tirgu.

Viņš sacīja, ka neko daudz jaunās regulas ievērošana no uzņēmuma neprasīs, jo no prasītā jau daudzas lietas uzņēmuma darbībā ir ieviestas.

Tāpat Palkavnieks pieminēja, ka “Draugiem Group” vienmēr ievēro gan vietējo, gan Eiropas likumdošanu, tāpēc neesot nekādu runu par to, vai jaunos noteikumus izpildīt vai ne.

Reklāma
Reklāma

“Tas prasīs darba stundas, bet neko būtisku uzņēmuma darbībā tas nemainīs. Nav noslēpums, ka “PērkamKopā” savulaik cieta no tā, ka iepriekš bija daudz dažādu “viendienīšu” iepirkšanās portālu, kas bojāja tirgu un mazināja uzticību šajā nozarē. Jo vairāk regulēs, jo drošāks un labāks būs tirgus.”

Savukārt kopbraukšanas platformas “Bolt” pārstāvji norādīja, ka viņiem savu klientu drošība ir ļoti svarīga, tāpēc uzņēmums pret jebkuriem noteikumiem izturas atbildīgi.

“Mēs esam gatavi pielāgoties gaidāmajām izmaiņām, lai turpinātu klientiem nodrošināt ērtu, drošu un patīkamu servisu. “Bolt” jau šobrīd izpilda lielāko daļu no noteikumiem, ko paredz jaunā regula, un mēs veiksim vēl papildu izmaiņas lietošanas nosacījumos, lai pilnībā atbilstu jaunajai regulai,” teikts paziņojumā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.