“Attālināti pasūtot pārtikas produktus, mūždien saskārāmies ar problēmu, ka kurjers vienmēr svarīgāks par pircēju. Viņš var atbraukt, piemēram, tieši pēc stundas, un tad tev jābūt mājās. Bet, ja pie tavas mājas sētas stāv pakomāta kaste ar ledusskapja funkciju, kurjers pārtikas paku ieliek un savukārt tu to vari izņemt jebkurā laikā,” teic “Zero Contact Services” īpašnieki Reinis Upenieks (no kreisās) un Andis Krauklis.
“Attālināti pasūtot pārtikas produktus, mūždien saskārāmies ar problēmu, ka kurjers vienmēr svarīgāks par pircēju. Viņš var atbraukt, piemēram, tieši pēc stundas, un tad tev jābūt mājās. Bet, ja pie tavas mājas sētas stāv pakomāta kaste ar ledusskapja funkciju, kurjers pārtikas paku ieliek un savukārt tu to vari izņemt jebkurā laikā,” teic “Zero Contact Services” īpašnieki Reinis Upenieks (no kreisās) un Andis Krauklis.
Publicitātes foto

“Tā nebija kovidlaika diktēta ideja!” Valmierā izstrādā personiskus pakomātus – ledusskapjus 25

Ingrīda Mičāne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
11 bēru tradīcijas un noteikumi, kas jāievēro, lai godam pavadītu aizgājēju
Kokteilis
Svari – koķetu īsziņu sūtīšana bijušajiem, Mežāzis – karaokes dziedāšana dušā: Kāds ir katras zodiaka zīmes “tumšākais” noslēpums?
Receptes
Jāmeklē, dārgi, nav laika? 15 produkti, ko turēt pa rokai, lai atvieglotu veselīgu ēšanu visas nedēļas garumā
Lasīt citas ziņas

Uzņēmēji Latvijā arvien vairāk izvēlas attīstīt tādus produktus un pakalpojumus, kas atbilst šā brīža vajadzībām un nākotnes tendencēm. Tostarp – biznesa projektus attālinātu pakalpojumu nodrošināšanai.

Viens no tādiem projektiem top Valmierā, kur uzņēmums SIA “Zero Contact Services” izstrādā personiskos pakomātus ar ledusskapja funkciju, kas paredzēti lietošanai ārpus telpām.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Tā nebija kovidlaika diktēta ideja. Pandēmija tikai pastiprināja jau agrāk radušos ieceri. Attālināti pasūtot pārtikas produktus, mūždien saskārāmies ar problēmu, ka kurjers vienmēr svarīgāks par tevi. Viņš var atbraukt, piemēram, tieši pēc stundas, un tad tev jābūt mājās.

Kad sākās kovidlaiks, attālinātā iepirkšanās ievērojami pieauga, kurjeri bija pārslogoti, līdz ar to problēma saasinājās vēl vairāk. Bet, ja pie tavas mājas sētas stāv pakomāta kaste ar ledusskapja funkciju, kurjers pārtikas paku ieliek un savukārt tu to vari izņemt jebkurā laikā,” stāsta “Zero Contact Services” līdzīpašnieks Andis Krauklis.

Līdzās viņam uzņēmuma dibinātājs ir arī Reinis Upenieks, bet pie projekta kopumā strādā desmit domubiedru grupa. Finansējums daļēji nāk no pašu kabatas, bet programmēšanai un produkta izstrādei nepieciešamais līdzfinansējums piesaistīts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Valmieras biznesa inkubatorā.

“Valmiera ir mana dzimtā pilsēta, tur ir labs biznesa inkubators, kurš palīdz ar finansiālu atbalstu, jo investīcijas šāda produkta ražošanai ir ļoti lielas. Tie noteikti nav desmiti tūkstoši eiro, bet krietni vairāk,” tā Andis.

Kā tas darbojas?

Pakomātu novieto pie privātmājas sētas, un tā lietotājam nodrošināta pasūtījumu saņemšana bez kontakta ar kurjeru 24 stundas diennaktī. Šāds gudrais aparāts vienlaikus ir gan pastkaste, gan pakomāts, bet galvenais – arī ledusskapis. Andis stāsta, ka “kastes” risinājums ir unikāls un ļoti komplicēts.

“Tā ir līdzīga lielai pastkastei, kas pieslēgta internetam. Tā ir no metāla, iekšpusē ir trīs nodalījumi – viens paredzēts parastiem sūtījumiem no internet­veikaliem, pārējie ir ar ledusskapja funkciju tieši pārtikai.

Reklāma
Reklāma

Vienlaikus sistēma nodrošina arī to, ka šo nodalījumu vajadzības gadījumā varam turēt siltu. Tehniski iespējams, ka tev var atvest siltas vakariņas, bet svarīgākais, ka arī ziemā mīnus grādos piegādātie produkti nesasalst.

Arī veikali var sākt izmantot savus piegādes busiņus nakts stundās, līdz ar to viņiem rodas ietaupījums. Esam jau runājuši ar veikaliem, ar kurjeru pārstāvjiem, un visi ir ieinteresēti sadarbībā,” tā Andis.

Latvija – mācību poligons

A. Krauklis atzīst, ka vairāki potenciālie konkurenti iepriekš runājuši par līdzīgiem risinājumiem, taču neviens vēl nav ticis līdz gatavam produktam. Jautāts par produkta mērķauditoriju un tirgu, Andis atzīst, ka akcents būšot uz eksportu.

“Latvija ir ļoti labs mācību poligons, kur varam attīstīt produktu un kur sāksim pirmās piegādes. Latvijā ap 30% individuālo mājsaimniecību ir privātmājas, šis segments arvien pieaug, un tieši tas ir mūsu mērķauditorija.

Bet kopumā akcents būs uz valstīm, kur pārtikas piegāde uz mājām jau gadu desmitiem ir ļoti populāra. Pirmkārt – Lielbritānija, Vācija, vēlāk – arī ASV.

Eiropā vien ir vairāk nekā 127 miljoni mājsaimniecību, kas dzīvo privātmājās vai rindu mājās, ASV tādi ir 95 miljoni un visi kā viens velta ļoti daudz laika ceļam uz veikalu, staigājot pa to un meklējot nepieciešamās preces, kā arī vedot tās uz mājām.

Pieņemot, ka vidēji ģimene uz veikalu dodas divas reizes nedēļā un tērē tam aptuveni stundu, gadā tās varētu būt vismaz 80 stundas. ASV pārtikas piegāde ir ļoti populāra, bet specifika ir tā, ka kurjers paku vienkārši pārmet pār sētu, līdz ar to ierasta lieta ir zagļu mašīna, kas brauc pakaļ kurjeram un savāc visus labumus.

Noslēgts pakomāts-ledusskapis, kas turklāt pievienots signalizācijai, šādas lietas izslēdz. Kopumā tirgus ir ļoti liels, bet, protams, daudz kas būs atkarīgs no spēcīgiem partneriem sadarbības valstīs,” stāsta Andis.

Akcents uz nomu

Savukārt jautāts par biznesa modeli, Andis norāda, ka koncepcija lielākoties paredz pakomāta nomu.

“Līdzīgi kā “Spotify” arī šajā gadījumā klients maksā abonēšanas maksu, kas varētu būt, sākot no 19,99 eiro mēnesī. Tas atmaksāsies pat tad, ja ģimene pārtiku pasūtīs vienreiz nedēļā un regulāri pirks internetā citas preces. Maksājot par šādu pakalpojumu, cilvēks pērk ērtību, vienu no gudrās mājas risinājumiem,” skaidro Andis.

Viņš arī stāsta, ka produktam būšot vairākas versijas un pircējs varēs iegādāties sev piemērotāko.

Lai gan pakomāti paredzēti privātmājām, tomēr izstrādes stadijā ir arī pie daudzdzīvokļu ēkām novietojamie lielizmēra pakomāti, ko varētu izmantot ne tikai pārtikas, bet arī kosmētikas un medikamentu piegādei, kam nepieciešama konstanta temperatūra.

“Zero Contact Services” pārstāvji plāno, ka pirmie pakomāti lietotāju rīcībā nonāks šā gada beigās. Tiesa, starts bija paredzēts agrāk, taču plānus mainīja elektronikas komponentu deficīts.

“Pirmie pasūtījumi jau iezīmējas. Sākumā plānojam piedāvāt 50 līdz 100 pakomātu. Tomēr globāli tas nav nekas, mūsu ambīcijas ir daudz lielākas,” rezumē Andis.

UZZIŅA

“Zero Contact Services” dibināts 2020. gadā, pamatkapitāls 2802 eiro.

Piesaistīts finansējums LIAA Valmieras biznesa inkubatorā projektā attālinātu pakalpojumu nodrošināšanai.

Vēl procesā.

Plāns – ielauzties Eiropas un ASV pārtikas piegādes kurjeru/pakomātu tirgus nišā.

VĒRTĒJUMS: Ieguvēji būs visi

Dzintra Ozola, “Reaton” Pārtikas produktu departamenta kvalitātes nodaļas vadītāja Baltijā: “Projekts, varbūt ar dažiem papildinājumiem, ir apsveicams. Mūsdienu cilvēkam ērtības faktors, kas balstīts uz laika ekonomiju, iet savu slavas gājienu. Mēs kā patērētāji vēlamies lietot kvalitatīvu pārtiku, kā arī taupīt savu laiku.

Kvalitatīvu pārtiku iegūst tikai tad, ja tiek ievēroti visi nosacījumi, no ražošanas mirkļa līdz patēriņam. Viens no būtiskiem nosacījumiem ir pārtikas transportēšana un uzglabāšana optimāli drošos apstākļos, atbilstošos temperatūras režīmos.

Komentējot konkrēto iniciatīvu, vēlos ieteikt šos pakomātus papildināt ar temperatūras režīmu – 18 oC. Iespējams, attīstot pakomātu dizainu, var ieplānot vienu iedaļu katrā temperatūras režīmā.

Nenoliedzami, ka jābūt atrunātai sanitāri higiēnisko procedūru ievērošanas shēmai. Lai idejas autoriem izdodas īstenot šo projektu iecerētajā apjomā. Nav šaubu, ka ieguvēji būsim mēs visi.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.