“Swedbank”: Covid-19 dēļ radušās izmaiņas mazumtirdzniecībā varētu saglabāties ilgtermiņā 0
Jaunā koronavīrusa Covid-19 izplatības dēļ mazumtirdzniecība Latvijā varētu izmainīties ne tikai uz pāris mēnešiem, bet arī ilgtermiņā, atzina “Swedbank” ekonomiste Laimdota Komare, komentējot piektdien publicētos datus par mazumtirdzniecības apgrozījumu februārī.
Viņa norādīja, ka patērētāju noskaņojums februārī bija labāks nekā janvārī, kas nav pārsteigums, jo februāris vēl bija salīdzinoši mierīgs mēnesis Latvijas ekonomikā – iedzīvotājus vēl nebija skāris satraukums par Covid-19 izplatību, tādēļ arī mazumtirdzniecības datos vēl netika novērotas būtiskas pārmaiņas.
“Visdrīzāk, no marta novērosim kopējā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma samazinājumu, ko radīs gan koronavīrusa izplatību ierobežojošie pasākumi, gan arī patērētāju noskaņojuma kritums. Tādēļ mazumtirdzniecības rezultātus februārī varētu raksturot kā klusumu pirms vētras,” pauda Komare.
Viņa arī atzīmēja, ka marta mazumtirdzniecības dati, visticamāk, ieskicēs kā izskatīsies jaunie iepirkšanās ieradumi, un atsevišķās situācijās varētu novērot īpatnības. Piemēram, līdz ar raisījušos uztraukumu saistībā ar pandēmijas izsludināšanu iedzīvotāji steidzās papildināt pārtikas krājumus, tādēļ, visdrīzāk, martā būs krietni pieauguši līdz šim visai stabilie tirdzniecības apmēri un līdz ar to arī apgrozījums nespecializētos veikalos, kur tirgo pārtiku.
“Iepriekš šīs kategorijas pārdošanas apmēru pieaugumu, visticamāk, ierobežoja biežāka ēšana ārpus mājas, kas jauno apstākļu iespaidā kļūs par retumu. Arī turpmāk pārtikas veikalu tirdzniecības dati rādīs pieaugumu, bet izsīkstot satraukumam šis pieaugums vārētu būt mērenāks,” minēja Komare.
Tāpat viņa norādīja, ka, iestājoties stingrākiem ierobežojumiem, piemēram, tirdzniecības centru slēgšanai brīvdienās, un mainoties mūsu ikdienas dzīves ritmam, iedzīvotāji vēl vairāk pievērsīsies iespējai iepirkties tiešsaistē, tādēļ šīs kategorijas apgrozījumā sagaidāms pieaugums.
“Turklāt, daži iedzīvotāji varētu atklāt iepriekš neapzinātās iespējas internetveikalos iegādāties arī pārtiku. Šie jaunie dzīves apstākļi varētu veidot noturīgus ieradumus, kas saglabāsies mūsu sabiedrībā arī turpmāk. Tādēļ mazumtirgotājiem tieši šobrīd ir vērts pievērst uzmanību digitālajiem risinājumiem kā sava biznesa attīstības scenārijam,” sacīja Komare.
Viņa arī norādīja, ka Covid-19, visdrīzāk, izmainīs mazumtirdzniecību Latvijā ne tikai uz pāris mēnešiem, bet gan arī ilgtermiņā. “Kādam šīs pārmaiņas būs sāpīgas, kāds cits atklās jaunas biznesa iespējas. Skaidrs ir viens – mazumtirdzniecība, tāpat kā visa ekonomika, ir uz pārmaiņu sliekšņa,” teica “Swedbank” ekonomiste.
LETA jau vēstīja, ka Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums šogad februārī, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem, salīdzināmās cenās pieaudzis par 5% salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu.
Tostarp pārtikas preču mazumtirdzniecībā apgrozījums pieaudzis par 3%, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecības apmērs, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājies par 8,2%, kamēr autodegvielas – par 0,9%.