Attēls: Wikimedia Commons

1868. gada 9. decembrī. Pirmais luksofors 0

Pirms 150 gadiem Londonā Grītdžordžstrītas un Bridžstrītas krustojumā atklāja pasaulē pirmo “sarkans – zaļš” gaismas signālu satiksmes regulēšanai.

Reklāma
Reklāma
Veselam
Pat neliela deva var izraisīt problēmas: ārsti brīdina par populāra bezrecepšu medikamenta iespējamiem bīstamajiem blakusefektiem
Kokteilis
Šīs lietas bieži tiek dāvinātas dzimšanas dienā – tas ir stingri aizliegts
RAKSTA REDAKTORS
“Bija jau par vēlu…” Grupas “Oranžās Brīvdienas” pāragri mirušā solista Speisa sieva Ilze pastāsta, kas īsti notika liktenīgajā naktī
Lasīt citas ziņas

Tā bija dzelzceļa semaforam līdzīga, inženiera Naita izgudrota īpašā gāzes laterna ar “spārniem”, kuru stāvoklis aizliedza vai ļāva kustību. Semaforu apkalpoja dežurējošais policists.

Ierīce tika uzstādīta pie britu Parlamenta nama un tās galvenais uzdevums bija ļaut gājējiem, pirmkārt jau britu parlamenta deputātiem, droši šķērsot ielu. Ja policists semafora spārnus nostādīja horizontāli, transporta līdzekļiem pieklājās apstāties, ja slīpi 45° leņķī, tad bija jākustas piesardzīgi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Bet pats galvenais, ka diennakts tumšajā periodā semafora staba galā ieslēdza gāzes lampu, kam viena puse bija sarkana, otra zaļa.

Naita izgudrojumam gan nebija ilgs mūžs, jo 1869. gada 2. janvārī gāzes laterna eksplodēja, ievainojot ar stikla lauskām policistu.

Nākotne piederēja elektriskajiem satiksmes luksoforiem ar tiem pašiem signāliem “sarkans” un “zaļš”, bet tādi, arī dežurējošā policista manuāli ieslēdzami – izslēdzami, vispirms parādījās ASV 1910. gadā.

Uzskata, ka tieši šo krāsu izvēle, lai liegtu vai ļautu kustību, ir nākusi no kuģošanas drošības. Jūrniecībā ar zaļo uguni apzīmē labo bortu, bet ar sarkano – kreiso. Kuģi, kas tuvojas no kreisās, redz sarkano un, kursiem krustojoties, stūrmanim jāpalaiž kuģis, kas tuvojas no labās.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.