Svarīgi mazināt nevienlīdzību lauksaimniecības un pārtikas nozarēs, kur sievietes retāk pārstāv vadošās pozīcijas 15
Ingrīda Mičāne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Mazināt nevienlīdzību lauksaimniecības un pārtikas nozarēs, īpaši inovāciju, ražošanas un eksporta lauciņā, kur sievietes retāk pārstāv vadošās pozīcijas – šāda ir Eiropas Savienības (ES) programmas “EIT Food Empowering Women in Agrifood” (“EWA” ) būtība. Lai gan saskaņā ar statistiku Eiropā ir par 52% vairāk sieviešu nekā vīriešu, tomēr sievietes uzņēmējas veido mazu daļu no ES statistikas.
Dažādu faktoru dēļ uzņēmējdarbība sievietēm ir mazāk pievilcīga nekā vīriešiem, tāpēc programmas mērķis ir palīdzēt un atbalstīt sievietes uzņēmējdarbības sākumposmā. Programmu atbalsta Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūts (EIT), un šogad programma īstenota Bulgārijā, Horvātijā, Čehijā, Grieķijā, Ungārijā, Latvijā, Lietuvā, Itālijā, Spānijā, Portugālē un Turcijā.
Piemērota dažādām biznesa stadijām
Programma īpaši fokusējas uz jaunizveidotiem uzņēmumiem dažādās biznesa stadijās, un tās mērķis ir iedvesmot sievietes apzināties savu potenciālu, talantus un iegūt zināšanas tieši biznesa veidošanā. Galvenais ieguvums ir nozarē pieredzējuša darbaudzinātāja jeb mentora atbalsta plecs un padoms, kā arī jaunu partneru un kontaktu tīkls, kas palīdz attīstīt veiksmīgu uzņēmumu lauksaimniecības un pārtikas nozarē.
Latvijā programmu pārstāv inovāciju vadības uzņēmums “Helve”. Tā pārstāve Karīna Gintere atklāj – programma strukturēta tā, lai tai varētu pieteikties gan sievietes, kurām ir tikai biznesa ideja, gan uzņēmējas, kuras savu biznesa projektu jau uzsākušas divu gadu laikā kopš dalības programmā.
“Iedrošinājuma trūkums, īpaši laukos, ietekmē ne tikai uzņēmējdarbības statistiku, bet arī pašas sievietes, kuras saskaras ar šķēršļiem, kas neļauj viņām pilnveidot sevi un ieņemt atbildīgus amatus lauku uzņēmumos. Tāpēc jo īpaši lauku apvidos sieviešu radošums un uzņēmējdarbības potenciāls ir nepietiekami izmantoti ekonomiskās izaugsmes avoti.
Eiropas Komisija sadarbojas ar ES valstīm, lai pārvarētu šīs problēmas un mudinātu vairāk sieviešu dibināt savus uzņēmumus,” tā K. Gintere, piebilstot, ka kopumā Eiropā programma tiek īstenota jau trešo gadu, bet pirmo reizi tā notiek arī Latvijā. “Pēdējos divus gadus programma aptvēra astoņas Eiropas valstis, šogad tā paplašināta jau 11 valstīs. Līdzšinējā pieredze ir saistīta ar ļoti pozitīvām atsauksmēm, arī šogad dalībnieces Latvijā augstu novērtēja programmas pienesumu. Par visvērtīgākajām tika atzītas tieši tīklošanās un kontaktu veidošanas iespējas, jo lauksaimniecības un pārtikas nozare ir samērā noslēgta kopiena.”
Veiksmīgs starts konkursā
Dalība programmā nozīmē arī iespēju piedalīties dažādos konkursos, un viens no tiem noslēdzās decembra sākumā Baltijas Ilgtspējas un inovāciju foruma ietvaros. Pirms tam piecu mēnešu garumā desmit Latvijas uzņēmējas attīstīja savas biznesa idejas, guva jaunus kontaktus un zināšanas, lai programmas noslēgumā uzstātos publikas un žūrijas priekšā. Žūriju veidoja Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Zinātnes un inovāciju centra direktores pienākumu izpildītāja Alise Pizika, “Helve” līdzdibinātāja un vadošā partnere Līva Pērkone un “Buildit Latvia” vadītājs Matīss Neimanis.
Konkursā laurus plūca Jūlija Danilina ar uzņēmumu “Healthy Snacks”, kas saņēma 10 000 eiro naudas balvu, kā arī Ieva Krole, kura saņēma 5000 eiro savas biznesa idejas par šķiedrvielām bagātām želejas konfektēm tālākai attīstībai.
“Šī ir viena no pirmajām programmām Latvijā, kas, ejot līdzi laikam, fokusējas tieši uz sievietēm inovatorēm, novērtējot arī viņu sniegto vērtību sabiedrībai. Kopumā programmas pienesums dalībnieču izaugsmei ir acīmredzams. Visas uzstāšanās bija ļoti profesionālas, un patiesi ceru, ka uzvarētāju produktus novērtēs arī sabiedrība,” tā saka žūrijas locekle A. Pizika.
Savukārt tām topošajām uzņēmējām, kas vēlētos piedalīties turpmākajās programmās, jāņem vērā, ka pēc rotācijas principa nākamajā gadā programma norisināsies Igaunijā, bet Latvijā tā varētu atgriezties 2024. gadā. Iepriekšējo gadu kalendārs norāda, ka visbiežāk programma tiek izziņota vasaras mēnešos, un aktīvais dalībnieku darbs norit vēlā vasarā un rudens periodā. “Interesentiem iesakām arī sekot līdzi “EIT Food Hub Latvia” aktivitātēm un informācijas kanāliem, kur pieejamas jaunākās ziņas par šādām un līdzīgām programmām,” norāda K. Gintere.