Vai un kā tiek pārbaudīts pasta sūtījumu saturs? Ko nedrīkst sūtīt uz ārzemēm? 4
Madara Briede, “Praktiskais Latvietis”, AS “Latvijas Mediji”
Vai un kā tiek pārbaudīts pasta sūtījumu saturs? Vai paciņas tiek atplēstas? Ko nedrīkst sūtīt uz ārzemēm? Kas notiek ar starptautisku sūtījumu, ja tajā atklāj neatļautu priekšmetu? Arnis Bauskas novadā
“Pieņemot pasta sūtījumus nosūtīšanai uz ārvalstīm, Latvijas Pasta darbinieki ņem vērā vispārējos nosacījumus un aizliegumus, kas attiecas uz pilnīgi visām ārvalstīm, un nosaka, ka pasta sūtījumos aizliegts pārsūtīt priekšmetus, kas pēc savas dabas vai iesaiņojuma dēļ var sabojāt citus sūtījumus, kā arī ietekmēt pārvadājumu drošību aviosatiksmē,” informē VAS Latvijas Pasts pārstāve Vineta Danielsone.
Latvijas Pasts sūtījumus uz ārvalstīm transportē ar aviopārvadājumiem, tāpēc pasta operatori, pieņemot sūtījumus, strikti ievēro Starptautiskās gaisa transporta asociācijas, Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas un Eiropas Savienības regulu noteiktos aizliegumus. Pretējā gadījumā no Latvijas izsūtītā krava kopā ar citiem sūtījumiem var tikt aizturēta jebkurā transportēšanas posmā un vai nu likvidēta, vai arī atgādāta atpakaļ uz Latviju, nodarot zaudējumus gan citu sūtījumu īpašniekiem, gan Latvijas Pastam.
Pārliecinās par sūtījuma satura atbilstību
“Mēs izmantojam mums pieejamo vispārējo gaisa satiksmi – Latvijas Pastam nav savu lidmašīnu un nav arī finansiālu iespēju īrēt speciālas kravas lidmašīnas tikai mūsu sūtījumu pārvadājumiem. Tajā pašā laikā lielo un bagāto valstu pastu operatoriem ir citas iespējas sūtījumu piegādē, tām nereti ir pat sava gaisa kuģu flote vai īpašiem mērķiem paredzētas lidmašīnas. Tāpat var pieļaut, ka ir gadījumi, kad sūtījumi tiek piegādāti pa sauszemes ceļiem,” skaidro Latvijas Pasta pārstāve.
Latvijas Pasta darbiniekiem ir pienākums kontrolēt, lai sūtījumos nenonāk bīstami vai aizliegti priekšmeti, preces un vielas. Tāpēc, pieņemot pārrobežu sūtījumus, pasta darbinieki pārbauda sūtījumu saturu, lai pārliecinātos, ka satura sarakstā norādītā informācija atbilst faktiski pieņemtajam.
Spēkā virkne aizliegumu
Jāievēro arī katras atsevišķās valsts prasības, ko tā paziņo citām valstīm publiskotajā informācijā. Sūtījumu pārsūtīšanas un pārbaudes posmos lēmumus var pieņemt arī dažādas kompetentas institūcijas, piemēram, muitas iestādes, sanitārā robežinspekcija u.tml.
Piemēram, vēstuļu korespondences sūtījumos aizliegts ievietot naudu, uzrādītāja vērtspapīrus, dārgmetālus, dārglietas un juvelierizstrādājumus. Ja sūtījumā tiek uzietas aizliegtas preces vai priekšmeti, tajā skaitā nauda, tos var konfiscēt. Ar aviopastu nedrīkst sūtīt arī virkni sadzīvē pieprasītu priekšmetu, piemēram, smaržas, preces ar baterijām, šķiltavas.
“Ir valstis, no kurām Latvijā šādus sūtījumus iespējams saņemt pa sauszemes ceļiem, piemēram, Vācija, Polija. Taču, iegādājoties preces internetveikalos, kas atrodas valstīs, kuru vienīgais iespējamais savienojums ar Latviju ir aviosatiksme, pastāv risks, ka neatļautās preces tiks sūtītas vienkāršos sūtījumos, tā riskējot, ka muitā vai pārbaudē pirms lidojuma tās tiks konfiscētas. Rezultātā klienti sūdzas par pasta darbību un nepiegādātiem sūtījumiem, kaut gan konkrētā prece pilnīgi pamatoti konfiscēta vēl pirms nonākšanas Latvijā,” paskaidro Vineta Danielsone.
Uz Latviju nedrīkst sūtīt pornogrāfiska rakstura materiālus, sprādzienbīstamus priekšmetus, ieročus, to detaļas, kā arī spēkā ir virkne aizliegumu, ko noteicis Pārtikas un veterinārais dienests, Muita, Robežsardze, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Pilsonības un migrācijas departaments un citi dienesti. Visi pārrobežu pasta sūtījumi, kas tiek saņemti Latvijas Pastā, tiek nodoti Valsts ieņēmumu dienesta Muitas dienesta kontrolei, kas regulāri tos pārbauda atbilstīgi savam normatīvajam regulējumam.
UZZIŅA
• Informācija par pasta sūtījumu pieņemšanu pieejama Latvijas Pasta mājaslapā pasts.lv – Starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanas rokasgrāmatā.
• Informācija par priekšmetiem, kurus aizliegts sūtīt pasta sūtījumos, pieejama Latvijas Pasta mājaslapā, sadaļā Aizliegts sūtīt.
• Jautājumos par specifiska priekšmeta sūtīšanu uz Latviju nosūtītājam vai adresātam jāvēršas pie konkrētās institūcijas vai arī jāsazinās ar Latvijas Pasta Klientu centru: 27008001, 6700800, [email protected], kur var noskaidrot, vai konkrētu priekšmetu drīkst saņemt Latvijā.