Šūnu koka jaunās iespējas celtniekiem 0
SIA “Dendrolight Latvija”, kas atrodas Ventspilī, ir pirmā masīvkoka šūnmateriāla jeb tā sauktā vieglā koka ražotne pasaulē. Šūnmateriāls top, vairākos slāņos salīmējot perpendikulāri egles, priedes vai apses koka profilus. “Dendrolight” ir viegls, izturīgs, siltumu izolējošs un reizē arī ekoloģisks izejmateriāls.
No tā iespējams izgatavot to pašu, ko no masīvkoka, tikai nepieciešamais koksnes daudzums ir ievērojami mazāks. Iespējamas arī konstrukcijas ar liektajām formām.
Saprast visas iespējas, ko piedāvā šis unikālais materiāls, ātri nemaz nav iespējams – to atzinuši gan arhitekti, kas pavadījuši uzņēmumā ilgāku laiku, gan ekskursanti, kas bieži viesojas rūpnīcā. Skaidrs ir viens – šis materiāls paver jaunas perspektīvas gan mēbeļu izgatavotājiem, gan māju būvētājiem.
Ražotājs atzīst, ka ir vēl tikai pašā ceļa sākumā, tāpēc aicina arhitektus, dizainerus un māju ražotājus kopīgi izstrādāt jaunu māju konceptus.
SIA “Dendrolight Latvija” pārdošanas daļas vadītājs Pēteris Vašuks: “Masīvkoka šūnu īpašības ļauj attīstīt jaunu veidu produktus. Īpaši piemērots šis materiāls ir ekskluzīvu un ugunsdrošu durvju ražošanai. Kopā ar partneriem no Lielbritānijas esam veikuši testus, kas liecina, ka līdz ar šo produktu radusies iespēja ražot vieglas, ugunsizturīgas durvis, kas uguns iedarbībā nedeformējas. Testos iegūtie rezultāti ir ļoti labi. Arī vieglā trīskāršā plate ir viens no perspektīvākajiem un tirgū pieprasītākajiem produkta veidiem.”
Par to, ka materiāls pasaulē ir atzīts un pieprasīts, nav nekādu šaubu, jo uzņēmuma eksports šobrīd sasniedz 98%. “Dendrolight” tiek eksportēts uz Izraēlu, Šveici, Austriju, Vāciju, Krieviju, Beļģiju, Nīderlandi, Taizemi. Interesi par koka šūnu materiāliem izrāda arī Amerikā un Austrālijā. Šobrīd tiek apgūti arī Tuvo Austrumu un Āzijas tirgi.
Kopš 2011. gada uzņēmums ir piedalījies vairākās starptautiskās izstādēs Vācijā, Šveicē, Norvēģijā, Indijā, Francijā.
Trūkst apgrozāmo līdzekļu
Ražotnē ieguldīti gandrīz 25 miljoni eiro, bet ir jāturpina investēt līdzekļi materiāla sertifikācijā un testēšanā, kā arī mārketinga aktivitātēs un produkta popularizēšanā. Jānis Vašuks, SIA “Dendrolight Latvija” valdes priekšsēdētājs: “Būtībā mēs šobrīd nodarbojamies ar to, ar ko būtu jānodarbojas pētniecības institūtiem un zinātniekiem. Kā secināja kāds mūsu sadarbības partneris – mēs esam turpat, kur finiera ražotāji bija vairāk nekā pirms simt gadiem…”
Apmeklējot SIA “Dendrolight Latvija” un vērtējot izdarīto, daudzi sakot, ka Jānis Vašuks par paveikto pelnījis ordeni. Turpretim viņš pats uzskata, ka ordenis viņam nav vajadzīgs, tomēr palīdzība no valsts gan šobrīd būtu īsti laikā. Diemžēl līdz šim no valdības puses solījumi par to, ka reinvestētos līdzekļus ar nodokli neapliks, tāpat kā daudzi citi solījumi, tā arī palikuši tikai tukši vārdi. Tādēļ jaunajam uzņēmumam nākas saskarties ar grūtībām, arī apgrozāmo līdzekļu trūkumu.
“Lai kaut ko saražotu, ir nepieciešami izejmateriāli, bet uzņēmumam par tiem ir jāsamaksā divu nedēļu laikā, savukārt par izpildītajiem pasūtījumiem samaksu no pircējiem var saņemt tikai pēc diviem trim mēnešiem. Saņemt priekšapmaksu par pasūtījumiem nav iespējams, jo tirgū pastāv zināmi nosacījumi. Brīvo apgrozāmo līdzekļu trūkuma dēļ uzņēmuma darbība un attīstība var tikt apdraudēta. Tāpēc šobrīd mēs intensīvi meklējam partneri,” atzīst J. Vašuks.
Viņš arī uzsver, ka projektu par masīvkoka šūnu materiālu ražošanu bija iespējams īstenot, tikai pateicoties Ventspils Brīvostas un Latvijas Hipotēku bankas atbalstam, kā arī piesaistītajiem ES struktūrfondiem. Tāpēc būtu ļoti žēl, ja ieguldītais finansējums tiktu izšķiests.
J. Vašuks: “Katra valsts ekonomiski ir tik stipra, cik stipri ir tās uzņēmumi. Ražošana ir primārā, tā tas bija, ir un būs. Es negribu izklausīties iedomīgs, taču uzskatu, ka valstij vajadzētu savus uzņēmējus atbalstīt.”
Viedoklis
Latvijas Kokrūpniecības federācijas valdes priekšsēdētājs Juris Biķis: “SIA “Dendrolight Latvija” ir ļoti interesants uzņēmums. Tas ir tieši tas, kas mums šodien vajadzīgs, – spēja no tā paša koksnes apjoma saražot vairāk produkcijas ar augstu vērtību. Uzņēmums startē no nulles, pasaule šādu produktu vēl nepazīst, tāpēc arī ražotne nevar strādāt ar pilnu jaudu. Man nav gatava risinājumu, kā palīdzēt šim uzņēmumam, taču to ir jāmēģina atrast un par to ir jādomā.”