“Sukhoi” vai “Bombardier”? 0
Latvijas nacionālā lidsabiedrība “Air Baltic” aizvadītajā nedēļā Rīgas lidostā uzņēma “Bombardier CS 100” lidmašīnu, kas Rīgā Ziemeļeiropas tūres laikā ieradās no Stokholmas, kur tā nosēdās pēc lidojuma no Monreālas. Lidmašīna pirms divām nedēļām beigusi lidojumu pārbaudes, tā nolidojusi aptuveni 100 000 kilometrus.
Rīgā atrādītais “Bombardier CS 100” modelis ir par 3,7 metriem īsāks nekā “CS 300” modelis, kuru nākamā gada rudenī saskaņā ar 2012. gadā noslēgto līgumu un veiktajām iemaksām saņems “Air Baltic”. Arī pasažieru ietilpības ziņā “Bombardier CS 100” ir par 28 vietām mazāk nekā “Bombardier CS 300” lidmašīnai, pavisam 132 sēdvietas. “Air Baltic” vadītāja Martina Gausa žurnālistiem stāstītais, ka tikšanās laikā ar “Bombardier” pārstāvjiem saņemti “interesanti priekšlikumi” un ka “lidmašīnai var izņemt sēdvietas” liek domāt, ka ir iespējama arī “CS 100” izmantošana “Air Baltic” reģionālajos lidojumos. Protams, ja nepērk Krievijā ražotos “Sukhoi Superjet 100” lidaparātus.
Gauss uzsvēra – vispirms ir vajadzīgs Saeimas atbalstošs lēmums pamatkapitāla palielināšanai, kas dos iespēju lidmašīnu pirkumam notikt. Atgādināšu, ka “Air Baltic” patlaban ir negatīvs pamatkapitāls, kas liedz naudu aizņemties bankā. “Air Baltic” vadītājs žurnālistiem vēlreiz solīja izvērtēt saimnieciski visizdevīgāko reģionālo lidmašīnu pirkumu. Patlaban konkurss to pirkumam ir noslēdzies, starp pārdevējiem ir Krievijas “Sukhoi”, Brazīlijas “Embraer” un Kanādas “Bombardier”.
Robs Devārs, “Bombardier Commercial Aircraft CSeries” lidmašīnu programmas viceprezidents, uzsvēra jaunā lidaparāta taupību un veiktspēju. “Bombardier CS 100” salīdzinājumā ar citām šīs klases lidmašīnām ir par 20% mazāks degvielas patēriņš, šīs lidmašīnas nodrošina tikpat lielu CO2 izmešu samazinājumu, kā arī par 50% mazāku slāpekļa savienojumu izmešu samazinājumu. Lidmašīnas uzturēšanas izmaksas ir par 15% mazākas nekā konkurentiem. Pasažierus noteikti iepriecinās plašāks nekā citiem lidaparātiem lidmašīnas salons, kur sēdvietas nav cieši viena pie otras. No stjuartes uzzinājām, ka ar LED lampām apgaismotais salons ir arī gaišāks nekā citu modeļu lidmašīnās, lielāks ir arī bagāžas nodalījums. Neparasti, ka vienā pusē galvenajai ejai atrodas divas, bet otrā – trīs rindas. Neierasti plaša ir arī lidmašīnas tualete, tā paredzēta arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Lidmašīnas pirmais pilots Pīts Grovs jaunā lidaparāta apmeklētājiem neslēpa sajūsmu par ērtajiem darba apstākļiem, uzsverot, ka salīdzinājumā ar sešu septiņu stundu ilgu “Boeing” vadīšanu “Bombardier CS 100” kabīnē viņš nejūtot nogurumu.
“Air Baltic” būs pirmais klients, kas sāks lidojumus ar “CS 300” lidmašīnu nākamā gada rudenī. Latvijas nacionālā lidsabiedrība pavisam saņems 13 šo lidaparātu pirkumam, kā arī saglabās iespēju pasūtīt vēl septiņas “CS 300” lidmašīnas.