Sūdzas par izglītības iestādēm ārkārtējās situācijas laikā 3
Kopš izsludināta ārkārtējā situācija un skolām jāstrādā attālināti, bērnudārzos mainīts darba režīms, dubultojies iesniegumu, sūdzību un jautājumu skaits, ko saņem Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD).
To “Latvijas Avīzei” atklāja dienesta pārstāve Jana Veinberga. Piemēram, februāra pirmajās divās nedēļās dienests bija saņēmis 15 iesniegumus, sūdzības vai jautājumus, bet no 13. marta līdz 2. aprīlim saņemtas jau 38 vēstules, kas saistītas ar ārkārtējo situāciju. Daļa vēstuļu gan sākotnēji sūtītas uz Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) īpaši izveidoto e-pasta adresi [email protected] un pārsūtītas IKVD atbildes sniegšanai.
Sūdzības, kas pārsvarā ir anonīmas, lielākoties saņemtas par ārkārtējās situācijas nosacījumu neievērošanu, piemēram, sūdzas, ka izglītības iestādēs turpinās klātienes nodarbības vai ka izglītības iestāžu sporta laukumos bērni sporto. Tāpat sūdzas par to, ka izglītības iestādē strādā personas, kas iebraukušas no ārzemēm vai iebraukušo kontaktpersonas, vai par to, ka uz bērnudārzu dežūrgrupām ved bērnus, kuru radinieki atgriezušies no ārzemēm.
Tikai 13 procenti IKVD saņemto iesniegumu, sūdzību un jautājumu saistīti ar attālināto mācīšanos. Piemēram, vecāki iebilst par izpildāmo uzdevumu daudzumu un laika ierobežojumiem, sūdzas, ka nav iespējams laikā izpildīt mācību darbus, ja ģimenē ir vairāki bērni, bet ir ierobežotas tehniskās iespējas vienlaikus pieslēgties un pildīt darbus tiešsaistē vai izpildīt uzdoto. Ziņo arī par komunikācijas problēmām ar pedagogiem un skolas personālu.
J. Veinberga teic, ka bieži vien sūdzētāji neatklāj, par kuru skolu tieši sūdzas. Tad IKVD nekādi nevar iejaukties, tikai ieteikt vecākiem vispirms vērsties pie skolotāja un tikai tad, ja neizdodas rast risinājumu, pie skolas vadības. Savukārt, ja izglītības iestāde, par kuru saņemta sūdzība, zināma, dienests sazinās ar to, noskaidro situāciju un nekavējoties sagatavo atbildi. “Tāpat kā kvalitātes dienesta ikdienas darbā, arī ārkārtējā situācijā var konstatēt, ka lielākā daļa problēmu un jautājumu būtu atrisināma pašā izglītības iestādē ar veiksmīgas komunikācijas palīdzību,” teic J. Veinberga.
IKVD saņem jautājumus arī par dažādu izglītības iestāžu darbības principiem, piemēram, pirmsskolu dežūrgrupu darba nodrošināšanu, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmu attālinātu īstenošanu, profesionālās izglītības iestāžu attālināta darba principiem.
Tāpat IKVD vēršas, ja ir neskaidrības par darba tiesiskajām attiecībām izglītības iestādēs, piemēram, darbinieku sūtīšanu atvaļinājumos, sanāksmju organizēšanu izglītības iestādēs, par to, vai ārkārtas situācijā pedagogiem jāstrādā klātienē vai attālināti.